شناسهٔ خبر: 60807 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها:

سامانه رکوردر جديد مرکز کنترل فضای کشور در مدار قرار گرفت

رکوردر مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايی از ورود سامانه رکوردر جديد مرکز کنترل فضای کشور در مدار و خروج سامانه قديم از مدار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‎ عمومی شركت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران، محمد حبيب‎الهی با بیان اینکه عملياتی شدن سامانه رکوردر جدید مرکز کنترل فضای کشور به عنوان بخش مهمی از پروژه عظیم نوسازی تجهیزات ارتباطی هوانوردی در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است، گفت: طبق استانداردهای ایکائو، ضبط تمام مکالمات بین کنترلر و خلبان‎های در حال پرواز در مسیرهای هوایی و همچنین در فضای پروازی تحت کنترل فرودگاه‎ها و مکالمات بین کنترلر و کارکنان عملیاتی فعال در منطقه Air Side هر فرودگاه روی فرکانس‎های هوانوردی و آرشیو آنها در یک بازه زمانی مشخص الزامی است.

وی افزود: سامانه رکوردر (Recorder) از جمله تجهیزات عملیاتی در حوزه ارتباطات هوانوردی به شمار مي‎رود که در کنار سایر تجهیزات ارتباطی در مرکز کنترل فضای کشور براي ضبط مکالمات پروازهای مسیرهای هوایی و برج مراقبت فرودگاه‎های کشور با هدف ضبط مکالمات پروازهای فضای فرودگاه‎ها نصب و عملیاتی است.

وي با بيان اينكه رکوردرهای مرکز کنترل فضای کشور از سال ۱۳۸۰ یعنی بیش از ۱۷ سال نصب و عملیاتی بوده‎اند، گفت: اين ركوردرها با توجه به عدم پشتیبانی از سوی شرکت‎های خارجی سازنده، در خلال سال‎های متمادی توسط متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی حفظ، نگهداری، پشتیبانی فنی، رفع عیب شدند و به صورت عملیاتی در حال ارائه خدمت بودند. با برنامه‎ریزی‎های انجام شده در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و حمایت های مسئولان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، از سال ۱۳۹۵ نوسازی تجهیزات ارتباطی در مرکزکنترل فضای کشور، سایت های RCAG و فرودگاه های کشور از جمله نوسازی رکوردرهای مرکز کنترل فضا و فرودگاه های کشور در دستور کار قرار گرفت. در این راستا، علاوه بر نوسازی و تجهیز رکوردرهای بیش از ۲۰ فرودگاه از طریق خرید و نصب رکوردرهای تولید داخلی، مرکز کنترل فضای کشور و هشت فرودگاه بین‎المللی به معتبرترین و مجهزترین رکوردرهای مطرح دنیا مجهز شدند.