شناسهٔ خبر: 60826 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

تصویب کلیات طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد/تاکید اسلامی بر بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرم‌آباد

پانزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 97 کلیات طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران در سالجاری (۹۷) به ریاست وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید و مقرر شد تا جزئیات طرح که شامل انطباق طرح ویژه با طرح جامع و حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است برای اصلاح در کمیته فنی ۳ بازنگری شده و نتیجه طی ابلاغیه‌ای به استان، اعلام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری (۹۷) به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، به دبیری محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور اعضای اصلی شورا؛ جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، سروش معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع، تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی، نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاراندیش مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عدل معاون سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان پدافند غیرعامل شکور و اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استانی با بررسی دو دستورِ طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد و تامین معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک ملی سرخه حصار از طریق اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بررسی طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد، گفت: نکته ای که در این طرح حائز اهمیت است این است که این طرح باید با طرح جامع شهر، سازگاری داشته باشد. بهرحال هر طرحی طرح جامع دارد که باید از آن تبعیت کند و ما امروز در طرح ویژه برای محدوده و بستر رودخانه تصمیم می گیریم.

وی ضمن تایید کلیات طرح بر انطباق طرح ویژه با طرح جامع تاکید کرد و افزود: نکته مهم در این طرح، ساماندهی رودخانه و بهره برداری مناسب از آن در خرم آباد است. در عین حال، معتقدم که باید اقتصاد خرم آباد با وجود قلعه فلک الافلاک در طرح مورد توجه قرار گیرد و با گردشگری به حرکت درآید. بدین معنا باید بتوانیم در استان آنقدر قابلیت و جاذبه ایجاد کنیم که توان جذب گردشگر ایجاد شود.  

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که موضوع انطباق طرح ویژه با طرح جامع خرم آباد در تداوم با یکدیگر در کمیته فنی ۳ شورای عالی دیده نشده است که پیشنهاد می شود این مهم در دستور کار قرار بگیرد. همچنین باید این نکته نیز مدنظر قرار گیرد که پلی که هم اکنون در حال ساخت است بر اساس مطالعاتی در حال احداث است که باید به آنها نیز توجه کنیم.

مهندس اسلامی با اعلام اینکه باید در طرح ویژه، موضوعات ترافیکی، اقتصاد و حقوق مکتسبه نیز مدنظر قرار بگیرد، اعلام کرد: کلیات ساماندهی رودخانه در این جلسه، تصویب شد و بقیه موارد که شامل یکسان‌سازی و انطباق طرح با طرح جامع، حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است به کمیته ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری برگردد و جزئیات نیز پس از اعمال اصلاحات، ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: ساماندهی رودخانه هدف تکمیلی ما برای اجرای کامل طرح جامع است و ساماندهی رودخانه نباید کل طرح جامع شهر را تحت‌الشعاع قرار دهد بلکه همراستا با هم باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ملاحظات میراث‌فرهنگی و پدافند غیرعامل در این طرح را مناسب برشمرد.

تقدیر از همکاری استان در تکمیل اولین پروژه بازآفرینی شهری

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: طرح در سه موضوع خلاصه می‌شود که شاملِ بستر رودخانه، حریم و بافت است. عمده اختلافی که وجود دارد مربوط می‌شود به بحث پیرامون رودخانه است که در مورد کلیات آن به جمع‌بندی رسیدیم.

ایزدی همچنین خاطرنشان کرد: دکتر خادمی استاندار لرستان همکاری بسیار مناسبی داشتند و به معنای واقعی حامی ما برای تهیه این طرح به عنوان اولین پروژه بازافرینی بودند. همچنین همکاری وزارت نیرو نیز بسیار مناسب ود که تعامل خوبی با شورای عالی و کمیته فنی داشتند که جا دارد از این همکاران تشکر داشته باشم.

جزئیات صورتجلسه کمیته فنی شورای‌عالی

صورتجلسه کمیته فنی تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش (کمیته فنی ۳) با موضوع بررسی پروژه طراحی شهری رودخانه خرم آباد به شرح زیر قرائت شد:

در راستای بند یک مصوبه مورخ ۹۶.۳.۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری (موضوع تصویب پلان سیاستگذاری و چارچوب طراحی شهری رودخانه خرم‌آباد) و به منظور تکمیل فرآیند طراحی شهری رودخانه خرم‌آباد از طریق طراحی شهری در مقیاس ۲۰۰۰ / ۱ و ترسیمات مصداقی و طرح های محوطه آرایی و تجهیز عرصه همگانی در مقیاس های ۵۰۰ / ۱ تا ۲۰۰ / ۱، تدقیق اسناد پشتیبان هدایت و کنترل طرح و تدوین برنامه تحقق پذیری اسناد تهیه شده که وفق صورتجلسات مورخ ۹۷.۴.۳۰ و مورخ ۹۷.۵.۱۸ در کمیسیون ماده ۵ و کمیته سیما و منظر شهر خرم آباد بررسی شده اند در جلسات مورخ ۹۷.۷.۱۷ و ۹۷.۸.۱ کمیته تخصصی بررسی و نظرات اعضا کمیته به شرح زیر مطرح شد؛

۱. اصول و راهبردهای طرح در چارچوب پلان سیاستگذاری و چارچوب طراحی شهری مصوب، به شرح زیر موردتایید است:

۱.۱. همپیوندی رودخانه و بافت شهر و ارتقای نقش رودخانه در فرم کالبدی بافت

۲.۱. حفاظت از کریدورهای بصری منتهی به رودخانه و در طول مسیر آن، کنترل و هدایت دید از عرصه های منظرگاهی، بازآرایی توزیع تراکم ساختمانی

۳.۱. افزایش خوانایی فضاهای همگانی متصل به رودخانه، پالایش فعالیت های مرتبط با کاراکتر گردشگری رودخانه، اتصال کانون های مهم فعالیتی-تفرجی از طریق رودخانه

۴.۱. آرام سازی ترافیک و تجهیز مسیرهای شریانی رودکناری به حمل و نقل عمومی و دسترسی ایمن و پیوسته پیاده و دوچرخه

۲. علاوه بر موارد مذکور، هماهنگی با مزیت‌ها و ویژگی های بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی شهر خرم آباد در تدوین راهبردها، سیاست‌ها و اسناد طراحی‌شهری موردتاکید است.

۳. اسناد طرح ویژه طراحی شهری رودخانه خرم‌آباد با تاکید بر رعایت ملاحظات و تکمیل اسناد به شرح زیر مورد تایید است.

۱.۳. طرح های بزرگنمایی تهیه شده برای نقاط شاخص به عنوان پروژه های محرک توسعه و محوطه‌آرایی، مطابق الویت بندی مندرج در اسناد طرح با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط و مقررات مربوط به بستر و حریم رودخانه، تناسب جزئیات طرح، مصالح و پوشش گیاهی با شرایط اقلیمی و بستر طبیعی شهر و رعایت ضوابط عرصه و حریم قلعه فلاک الافلاک با مشارکت و اخذ نظرات دستگاه های استانی موردتایید است.

۲.۳. در مورد شبکه دسترسی پیشنهادی، ضمن تایید راهبردها و راهکارهای طرح به شرح بند ۱-۴ صورتجلسه، ضروری است اقدامات مربوطه با رعایت ملاحظات حفاظت از یکپارچگی بافت تاریخی شهر و عدم انتقال ترافیک عبوری به بافت تاریخی انجام شود. همچنین بر اعاده تدریجی بخش هایی از بستر رودخانه که هم اکنون به عنوان معبر مورد استفاده قرار می گیرد در یک برنامه زمان بندی مشخص، تاکید می شود.

۳.۳. با توجه به آنکه ایجاد، حفاظت، تقویت و ساماندهی عرصه های عمومی رودکناری، به منظور اتصال رودخانه و شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضروری است راهبردها، سیاست ها و راهکارهای فضایی و کالبدی مربوطه در اسناد طرح بر این اساس، تکمیل و تدقیق و ارایه شود.

۴.۳. کلیات ایده بازآرایی توزیع تراکم ساختمانی (توزیع پلکانی طبقات) به واسطه امکان گشودگی کریدور بصری رودخانه و کنترل محصوریت فضاهای رودکناری، کاهش انسدادهای بصری در پیچ و خم رودخانه، باربرداری از اطراف رودخانه به عنوان پهنه در معرض خطر سیلاب و سایر تاثیرات محیط زیستی آن، به عنوان یکی از کیفیت‌های ویژه طرح، ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی دقیق آثار تغییر توزیع تراکم ها بر بافت پیرامون (محدوده هایی که تابع ضوابط و مقررات طرح جامع می باشد) مورد تایید است.

۵.۳. در مورد ضوابط و مقررات طرح، هماهنگی با ویژگی های اقلیمی شهر و ویژگی های فرهنگی- اجتماعی مردم خرم آباد موردتاکید است. (به عنوان مثال در مورد نحوه استفاده از بام ها و موضوع اختلاط مالکیت و اشراف در ایده توزیع پلکانی طبقات). در این راستا بر بهره گیری از آموزه های معماری بومی (ضمن اجتناب از تکرار شکلی الگوهای تاریخی) تاکید می شود. ضروری است ضوابط مقیاس ۵۰۰ / ۱ توسط دبیرخانه موردبررسی دقیق قرار گیرد.

۶.۳. بنا بر مقادیر ارایه شده در جدول اختلاف زیربنای طرح جامع و پیشنهادی با توجه به افزایش قابل توجه زیربنای تجاری در طرح پیشنهادی، ضروری است راهکارهایی به منظور تعدیل بارگذاری تجاری و رعایت سطوح و سرانه تجاری شهر، انجام شود.

۴. با توجه به ماهیت فرایندگرای طرح و برنامه پیشنهادی، ضروری است پیشنهادات طرح در ارتباط با رودخانه و بافت شهری پیرامون بنا بر بازخوردهای حاصل از اجرای گام به گام پروژه، مورد تصحیح، تدقیق و تکمیل قرار گیرد. بدین منظور لازم است فازبندی اجرای پروژه بر مبنای معیارهای مدون، همچنین ساز و کار اخذ بازخوردها و تصحیح پیشنهادات طرح، تهیه شود.

۵. کمیته بر ضرورت توجه به تاثیرات محیط زیستی مکانیابی و احداث سدهای لاستیکی به عنوان آب‌بند در تطابق با ویژگی های رودخانه خرم آباد و تاثیرات احتمالی آن بر رفتار رودخانه تاکید دارد.

۶. در مورد پل مکانیابی شده در حریم قلعه فلک الافلاک بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان، با توجه به نظرات نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد مغایرت احداث پل مذکور با ضوابط سازمان میراث فرهنگی و برنامه ثبت جهانی قلعه، همچنین بنا بر بررسی های مشاور در مورد معضلات حاصل از احداث پل مذکور، لازم است اصلاحات لازم در مورد مکان‌یابی پل انجام شود.