شناسهٔ خبر: 60836 - سرویس استان‌ها

دبیر کارگروه پدافند غیرعامل اداره کل راه و ترابری استان سمنان بیان کرد:

مانور بزرگ حمل و نصب پل‌های خرپایی برای اولین بار در کشور

مانور عملیات حمل و نصب پل های خرپایی در شرایط اضطرار و بحران با استفاده از تجهیزات و نیروهای موجود توسط اداراه کل راه و ترابری استان سمنان برای اولین بار در کشور انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و ترابری استان سمنان، دبیر کارگروه پدافند غیرعامل اداره کل راه و ترابری استان سمنان اظهار داشت: پل خرپایی با دهانه ۴۵متر و عرض مفید ۵/۵ متر و وزنی بالغ بر ۴۵ تن جهت استفاده در شرایط اضطرار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به ادارات کل راهداری استان‌ها تحویل شده است که این پل در استان سمنان بصورت ۵ قطعه ۹ متری مونتاژ و نگهداری می‌شود تا در شرایط بحرانی از قبیل موارد انسان ساز مانند انفجار ، عملیات تروریستی و عوامل طبیعی مانند سیل ، زلزله و.... که منجر به تخریب سازه و ابینه فنی می‌شود با سرعت عمل بیشتری بتوان نسبت به بازگشایی محورهای مواصلاتی مهم و حیاتی اقدام نمود.

نادعلی افزود: این عملیات سه روزه که در کیلومتر ۱۰جاده شاهرود به میامی و در مجاورت محور اصلی با استفاده از ۸ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و همکاری ۳۰ راهدار جهت انجام عملیات اجرایی و پشتیبانی ۱۴نیروی ستادی و با هماهنگی و حضور دستگاه‌ها و ارگانهای مرتبط انجام پذیرفت.

همچنین این مانور بصورت یک بسته آموزشی ۲روزه شامل بخش تئوری و اجرایی با حضور ۶۰ نفر از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان ارائه شد تا از نزدیک با مشکلات و موانع احتمالی در هنگام کار و اجرای عملیات آشنا و لمس بهتری از موضوع داشته باشند.

وی در ادامه گفت: عملیات بارگیری با استفاده از دو دستگاه جرثقیل سبک موجود بر روی دستگاه تریلر کمرشکن بارگیری و با توجه به وزن زیادو ابعاد بزرگ و رعایت کلیه اصول و مقررات حمل بارهای ترافیکی با هماهنگی با پلیس راهور و پلیس راه شهرستان شاهرود انجام و پلها به محل مانور انتقال داد شد.

پس از تخلیه عملیات نصب بر روی پل تخریبی از پیش تعیین شده جهت مانور و تنها با ماشین آلات راهداری موجود در محل و نیروی انسانی لازم توسط راهداران پرتلاش استان انجام و طبق برنامه زمانبندی تعیین شده و آموزشی  با موفقیت کامل و در کمترین زمان ممکن به اتمام رسید.

شایان ذکر است در مانور مذکور تمامی اهداف از پیش تعیین شده که شامل هماهنگی با ارگان های امدادی وانتظامی  مانند هلال احمر ، آتش نشانی و پلیس راه و ... ، انتقال تجربیات و اموزش کارشناسان ، متخصصان و راهداران ، فراخوان سریع و آمادگی کامل مجموعه راه و ترابری استان سمنان جهت اعزام به محل و اجرای عملیات در بهترین زمان ممکن محقق شد.

این دوره با حضور غنی زاده مدرس و ناظر عالی اجرایی مانور از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، مدیرکل و معاونین راه و ترابری استان سمنان ، معاون مدیرت پدافند غیرعامل استان ، معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود و جمعی کثیری از کارشناسان و راهداران استان طی دو روز با موفقیت کامل در ۱۴ آبانماه به پایان رسید.