شناسهٔ خبر: 60992 - سرویس بنادر و دریانوردی

در ترکمنستان برگزار شد؛

شرکت ایران در اجلاس بین‌المللی هواشناسی-آبشناسی و مراقبت محیطی دریای‌خزر در ترکمنستان/بهره‌مندی کشورهای حاشیه خزر از تجربیات ایران در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

جلسه مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر از تجربیات ایران در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بهره خواهند برد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمید خلیلی درباره بیست و سومین اجلاس بین المللی هواشناسی-آبشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر (CASPCOM) و حضور نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در این اجلاس و ارائه گزارش فعالیت گسترده ایران به عنوان اولین کشور در دریای خزر در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)، به سایر اعضاء پیشنهاد کرد که در منطقه خود مشابه این فعالیت را انجام دهند.

 وی افزود: هدف اصلی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ایجاد تعادل بین اهداف محیط‌زیستی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تفرجی در درازمدت است.

 خلیلی اذعان داشت: پس از بحث و بررسی پیرامون این موضوع در نهایت در قطعنامه نهایی مقرر گردید تا سایر کشورها تجربیات ایران در زمینه (ICZM) را در فعالیت های ملی خود بکار گرفته و گزارش خود را در این رابطه در جلسه آتی (CASPCOM) ارائه کنند.

 شایان ذکر است پیشنهاد تشکیل اجلاس هماهنگی امور هواشناسی – آبشناسی و مراقبت محیط دریای خزر در شهریور ۱۳۷۳ طی نشستی میان کشورهای  حاشیه دریای خزر در جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و مقرر گردید ریاست این کمیته هر دو سال یکبار به صورت دوره ای به عهده رئیس هواشناسی یکی از پنج کشور حاشیه دریای خزر یعنی روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران باشد.

 مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجلاس امسال در کشور ترکمنستان برگزار شد و مقرر شد که اجلاس بعدی به ریاست ایران در تهران برگزار شود.    

هدف از تشکیل این کمیته برقراری ارتباطات علمی و فنی بین پنج کشور حاشیه دریای خزر به منظور ایجاد ایستگاه های دیده بانی هواشناسی دریایی و اقیانوس شناسی فیزیکی در دریای خزر و تعیین راه کارهایی برای جمع آوری و مبادله اطلاعات هواشناسی و دریایی ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد همکاری های تحقیقاتی در زمینه مسائل هواشناسی – آبشناسی از جنبه فیزیکی، مراقبت محیطی دریای خزر و همچنین جلب کمک ها و همکاری های بین المللی به منظور اجرای اهداف فوق الذکر بوده است.  

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بیست و سومین همایش (CASPCOM) هشتم و نهم آبان ماه ۹۷ (مطابق با ۳۰-۳۱ اکتبر۲۰۱۸) در عشق آباد- ترکمنستان برگزار شد.