شناسهٔ خبر: 60998 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای :

بررسی ابهامات محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر کامیون داران/ برخورد با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف دریافت‌کننده اضافه کمیسیون از رانندگان

گفت و گو ویژه خبری معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه مصوبه تغییر نرخ کرایه بر اساس تن کیلومتر برای کامیون داران ابهاماتی دارد که در حال بررسی است گفت: تاکنون با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف دریافت‌کننده اضافه کمیسیون از رانندگان برخورد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داریوش امانی در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری در خصوص بحث محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر اظهار کرد: بحث محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر یکی از مطالبات رانندگان است که این موضوع  در شورای عالی درآمد مصوب شده و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ‌شده است.

وی بابیان اینکه ممکن است در اجرای طرح محاسبه کرایه بر اساس تن کیلومتر اشکالاتی وجود داشته باشد افزود: برای رفع این اشکالات در حال بررسی مصوبه فوق مذکور هستیم تا مسئله‌ای در نحوه محاسبه کرایه برای رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل ایجاد نشود.

امانی با تأکید بر اینکه به‌منظور اجرایی شدن این مصوبه و حفظ حقوق مادی و معنوی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باید برای اجرایی شدن چنین قراردادهایی زمانی پیش‌بینی شود تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضی از شرکت‌ها از قبل قراردادهایی را با صاحبان بارشان دارند، باید مدت‌زمانی پیش‌بینی شود تا این قرارداد دچار آسیب نشود.

وی در رابطه موضوع افزایش کرایه‌ها بعد از اجرایی شدن این شیوه نیز گفت: درصد افزایش کرایه متنوع است و حتی ممکن است در برخی مسیرها بر اساس شاخص‌هایی که مشخص شد، با کاهش کرایه مواجه باشیم که یک کشف قیمت است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس قانون به‌صورت توافقی محاسبه می‌شود افزود: بر مبنای آنچه قانون اجازه داده، کرایه توافقی است و افزایش کرایه بر اساس توافق میان راننده و شرکت‌ها انجام می‌شود.

وی در مورد برخورد با شرکت‌های متخلف در خصوص دریافت اضافه کمیسیون از رانندگان گفت: در بحث اضافه دریافت کمیسیون از رانندگان با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف برخورد شده است و ۲۳۰ شرکت حمل‌ونقل تعطیلی یک تا چندماهه داشته‌اند.

امانی گسترش شرکت‌های تعاونی درزمینهٔ حمل بار را ازجمله سیاست‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون ۱۷۰ شرکت تعاونی در این زمینه در کشور در حال فعالیت هستند.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه بحث شفاف‌سازی را گام‌به‌گام به جلو پیش برده‌ایم، گفت: یکی از رسالت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بحث شفاف‌سازی است تا بتوانیم بحث تخلف را به حداقل برسانیم.

همچنین در این برنامه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگوی تلفنی درباره تأثیر واسطه برافزایش نرخ کرایه‌ها گفت: پس از اعتراض رانندگان کامیون‌ها که در کشور مشکلاتی را به وجود آورد از مجلس خواستیم تا به این موضوع رسیدگی کند و به همین خاطر ده‌ها جلسه در کمیسیون عمران با حضور وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون و نمایندگانی از رانندگان کامیون‌ها، بانک مرکزی و پلیس‌راه کشور انجام شد که در پی آن اعلام شد که مطالبات رانندگان به‌حق است که متأسفانه اجرایی نشده است.

وی بابیان اینکه سالیان سال است رانندگان اعتراض دارند افزود: در پی این اعتراض ما وزارت تعاون را وادار کردیم که انتخاباتی را در سراسر کشور برگزار کند تا نمایندگان آن‌ها انتخاب شوند.

رضایی در خصوص مسئله کمیسیون‌های دریافتی از رانندگان نیز گفت: متأسفانه بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل به‌طور مستقیم با صاحب کالا توافقی می‌کردند که در این میان حق راننده کمتر از مقدار واقعی پرداخت می‌شد، نظارت‌ها کافی نبود. طبق توافق قرار شد به‌صورت نقدی کمیسیون در مقصد پرداخت شود.

وی در ادامه در رابطه با تأمین لاستیک موردنیاز کامیون داران و گله‌مندی آن‌ها از این اوضاع گفت:بانک مرکزی هماهنگی لازم را برای تأمین ارز در بحث لاستیک نداشته است و لذا وزارت صنعت و معدن در رابطه با بحث لاستیک مشکلی ندارد به همین علت رانندگان از بانک مرکزی به دلیل تأمین نشدن ارز موردنیازشان گلایه‌مند هستند زیرا متأسفانه بانک مرکزی در انجام تعهداتش بسیار ضعیف عمل کرده است.

رضایی بابیان اینکه هرکدام از تشکل‌های صنفی رانندگان یک تعاونی دارند، افزود: یکی از بحث‌های ما این است که باید در بلندمدت به سمت شرکت محوری و شرکت‌های بزرگ پیش برویم، در بخش بار نزدیک به ۱۶۰،۱۷۰ تعاونی در سطح کشور داریم، ما به دنبال بسته‌های تشویقی هستیم تا رانندگان شرکت‌های بزرگ‌مقیاس را راه‌اندازی کند و از سوی دیگر در بحث قطعات مکاتبات زیادی با وزارت صمت صورت گرفته، اما تا الآن به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه تصریح کرد: گزارشی را در قالب آیین‌نامه داخلی مجلس آماده کرده‌ایم که شامل  عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی که درگیر مسائل کامیون داران هستند می‌شود به‌طوری‌که تا آخر این هفته تحویل هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود و بر اساس آن مشخص‌شده است که برخی از دستگاه‌ها عملکرد ضعیف برخی دیگر خوب و متوسط داشته‌اند.

همچنین در این برنامه محمدرضا کلامی مدیرکل امور اقتصادی و تجاری وزارت صمت و احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور به بحث و گفتگو در خصوص مسائل مرتبط با مشکلات کامیون داران پرداختند.