شناسهٔ خبر: 61011 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها:

پديده استفاده از شرکت‌های دانش بنيان در صنعت هوانوردی کشور منحصر به فرد است

سعید اکبری معاون عمليات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران با تاکيد بر تاثير صنايع دانش بنيان در توسعه هوانوردی کشورمان عنوان کرد که شکل‌دهی و استفاده از شرکت‌های دانش بنيان در صنعت هوايی و هوانوردی در کشور ما منحصر به فرد است و توانسته به توفيق‌های خوبی برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سعید اكبری، معاون عملیات هوانوردی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و عضو كارگروه هوانوردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در دومین روز هفته ترویج علم با بیان این مطلب عنوان كرد: در سال های اخیر و از زمان شكل گیری كارگروه هوانوردی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط میان سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، انجمن شركت های هوانوردی و انجمن تولیدكنندگان هواپیما برای گسترش فرهنگ عمومی هوانوردی و حمایت از صنایع داخلی حوزه هواپیماسازی افزایش یافته است. اكنون شركت های متعددی در كشور به ساخت و مونتاژ هواپیماهای آموزشی سبك و فوق سبك آموزشی می پردازند و كارگروه نیز حمایت های خوبی از این شركت ها داشته است و در سال های اخیر شاهد ساخت چندین هواپیمای سبك با برندهای  ایرانی مانند درنا و فجر بوده ایم.

اكبری همچنین به سیاستگذاری شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در استفاده هرچه بیشتر از شركت های دانش بنیان به عنوان پل های ارتباطی صنعت و دانشگاه اشاره كرد و توضیح داد: شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ارتباطی تنگاتنگ با صنعت فوق تخصصی هوانوردی دارد. با توجه به نیازهای خاص شركت و نیز نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری بنام سال حمایت از تولید داخلی تفاهمنامه ای میان شركت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد كه رهاورد آن اعلام نیازهای تخصصی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای استفاده از توانایی های شركت های دانش بنیان داخلی است و به نتایج خوبی رسیده ایم.

معاون عملیات هوانوردی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به فراهم شدن زمینه استفاده كامل از توان داخلی برای تامین تجهیزات روشنایی باند فرودگاه ها گفت: از سوی دیگر در حوزه استفاده از توان شركت های داخلی برای به روزرسانی سامانه های راداری گام های بلندی برداشته شده و سال آینده محقق خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینكه سال هاست از توان داخلی برای ساخت دستگاه كمك ناوبری NDB استفاده می شود، افزود: نمونه های اولیه دستگاه DME نیز ساخته شده كه در مرحله بررسی است و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. این توفیق بزرگ ضمن بی اثر كردن تحریم ها صرفه جویی ارزی بالایی را به دنبال دارد، ضمن اینكه می توانیم DME داخلی را به كشورهای منطقه از جمله عراق و پاكستان صادر كنیم.

اكبری همچنین با بیان اینكه اخیرا نصب رادار كوشك بزم برای پوشش فضای TMA تهران با توان مهندسان بومی به پایان رسیده و آماده افتتاح رسمی است، گفت: پیش از این نیز با توان مهندسان داخلی رادار فرودگاه  بندرعباس را نصب كردیم.

معاون عملیات هوانوردی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین از افتتاح رسمی رادار فرودگاه شیراز در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: این رادار در حال حمل به كشور است و نصب آن توسط مهندسان ایرانی ۸۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.