شناسهٔ خبر: 61019 - سرویس ریلی

یزدانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

آمادگی کامل راه‌آهن مهاباد-ارومیه برای افتتاح/ بهره‌‌برداری از ایستگاه ارومیه متمایز خواهد بود

ایستگاه ارومیه معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به اتمام عملیات اجرایی و آمادگی کامل راه‌آهن مهاباد-ارومیه پیش از بهره‌برداری در هفته ‌آینده تصریح کرد: ایستگاه راه‌آهن ارومیه به لحاظ ساختمان و تجهیزات از امکانات خاصی نسبت به سایر ایستگاه‌ها برخوردار است که از لحاظ بهره‌برداری و ارائه حدمات آن‌ را متمایز می‌کند.

مازیار یزدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن مهاباد-ارومیه در هفته آینده در راستای طرح اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور، ضمن تقدیر از عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص ساخت این خط ریلی اظهار داشت: خوشبختانه این مسیر ریلی به طور کامل آماده بهره‌برداری است و به خاطر در نظر گرفتن سینی دوار در این طرح ریلی دیگر نیازی به اعزام دو لکوموتیو نیست.

وی افزود: سرعت تایید شده برای سیر قطار مسافری در این خط‌آهن ۹۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است اما این خط قابلیت سیر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به همکاری فی‌مابین راه آهن با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در اجرای این پروژه همچون سایر پروژه‌ها هر نوع درخواست از سوی شرکت همکار با تمام توان پاسخ داده شد که شامل تامین برخی ماشین‌الات مکانیزه و مشاوره‌ می‌شود.

 یزدانی با بیان اینکه در ابتدا راه‌آهن مراغه-ارومیه با نگاه حمل‌ونقل مسافر ساخته شده است، تصریح کرد: حمل‌ونقل کالا در راه‌آهن مراغه-ارومیه با ساخت خطوط فرعی و اتصال آن به چشمه‌های بار  توجیه پذیر خواهد بود که برای دستیابی به این مهم رایرنی‌های لازم در دست اقدام قرار دارد.

 وی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌آهن در زمان بهره ‌برداری از راه‌آهن مراغه-ارومیه اظهار داشت: تکمیل  خطوط ایستگاهی در برخی نقاط، تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم‌های تسهیلات مسافر، ارتقا و نگهداری بخش‌هایی از خطوط و مجموعه اقدامات لازم برای ارتقا سرعت از ۹۰ به ۱۶۰ کلومتر در دستور کار شرکت راه‌آهن قرار دارد.

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به ایستگاه راه‌آهن ارومیه نیز بیان داشت: این ایستگاه از نظر محوطه سازی و ساختمان، توجه به شرایط آب و هوایی و جذب مسافر به مراتب شرایط برتری نسبت به سایر ایستگاه‌هایی که اخیرا ساخته شده دارد و طبق تعریف جدید راه‌آهن از ایستگاه برای دوران بهره‌برداری، کارکرد این ایستگاه فقط برای جذب و تخلیه مسافر نخواهد بود بلکه علاوه بر ارائه خدمات متداول ایستگاهی به عنوان یک مرکز تجاری-فرهنگی با هدف ارائه خدمات رفاهی جهت رفع نیازهای روزمره به مسافران و مراجعان نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد.

گفتنی است، رح اخداث راه‌آهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه‌آهن تهران-تبریز منشعب و از شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و سپس به ارومیه می‌رسد. ۸۵ کیلومتر از این محور حد فاصل مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر  پس از عیور از ایستگاه‌های بین راهی رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی، آماده بهره‌برداری است.