به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، رضا اكبري مديركل دفتر نگهداري راههاي اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود: تراشه آسفالت يا RAP در واقع مصالح حاصل از تراشيدن سطوح آسفالتي رويه راههاست كه مخلوطي از مصالح سنگي و قير به صورت سرد ميباشد.
اكبري با اشاره به اين كه سالانه حجم زيادي از رويههاي آسفالتي راهها به علت انجام عمليات لكهگيري و بهسازي راه، تراشيده و عمدتاً مورد استفاده صحيح و مفيد قرار نميگيرد، اظهار داشت: باتوجه به هزينه بالاي قير و تهيه و حمل مصالح و توليد آسفالت و همچنين موضوعات زيستمحيطي، استفاده از تراشه آسفالت و بازيافت آن يكي از چالشهاي مهم در سطح جهان بوده و جزو مسائل مهم در حوزه نگهداري رويه راهها به شمار ميرود.
وي با بيان اين كه حجم تراشه آسفالت توليد شده در راههاي كشور سالانه در حدود 2 / 1 ميليون تن است، خاطرنشان كرد: اين حجم تراشه حاوي حداقل 40 هزار تن قير بوده و ارزش ريالي آن حدود 100 ميليارد تومان برآورد ميشود.
اكبري افزود: در صورت استفاده از 25 درصد مصالح تراشه آسفالت در مخلوطهاي آسفالتي گرم، تا 15 درصد در قيمت تمام شده توليد آسفالت صرفهجويي ميشود.
مديركل دفتر نگهداري راهها تأكيد كرد: اگرچه در سنوات قبلي، مصالح تراشه آسفالت به شكلهاي مختلف نظير شانهسازي، پخش در شيب شيرواني راهها، كف پاركينگها و كف راهدارخانهها و نظاير آن مورد استفاده قرار ميگرفتند، به دليل ارزش ريالي قابل توجه اين مصالح به خصوص در شرايط افزايش شديد قيمت قير طي سالهاي اخير، لزوم بهرهبرداري مؤثر و بهينه از آن را بيش از گذشته آشكار ميسازد.
گفتني است دفتر نگهداري راههاي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي به عنوان متولي برنامهريزي پروژههاي نگهداري روسازي راههاي كشور، با تهيه يك شيوهنامه و ابلاغ آن به تمام ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استانهاي سراسر كشور ، نحوه استفاده مجدد از اين مصالح را تدوين و ابلاغ كرده است .