شناسهٔ خبر: 61055 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت عمران پردیس اعلام کرد؛

ورود تمام قد دولت به فرایند تکمیل پروژه‌های مسکن مهر/ قصد تحمیل هزینه جدید را به مردم نداریم/ تلاش برای رفع مشکلات واحدهای افتتاح شده در اولویت است

حبیب‌الله چاغروندی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تاکید بر اینکه دولت در این دوره تلاش دارد تا با هر ساز و کاری پرونده مسکن مهر کشور را به پایان برساند، گفت: در این مسیر قصد تحمیل هزینه جدیدی را به مردم نداشته و تلاش داریم تا ضمن تکمیل پروژه ساخت واحدها مشکلات کیفی واحدهای باقیمانده را نیز به سرعت رفع نماییم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب اله چاغروندی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در نشست خبری امروز ۲۱ آبانماه که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص رویکرد جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر واگذاری مساکن مهر به استانداری ها بیان کرد: در ابتدای شروع مسکن مهر، مجموعه دولت مسئول ساخت و تکمیل این واحدها بودند. در این راستا تمامی دستگاه ها در سطح کشور پای کار بوده و اقدامات اجرایی را انجام می دادند. امروز با توجه به رویکرد جدید وزیر راه و شهرسازی نمی توانیم بگوییم که استانداری ها توانایی لازم برای تکمیل این پروژه را ندارند، خوشبختانه بخش زیادی از مسکن مهر کشور در حال حاضر به اتمام رسیده و تنها مواردی خاص مانند پردیس است که باقیمانده و مشکلاتی را متحمل شده است.

چاغروندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر پردیس را به عنوان یک موضوع ملی تلقی می کند، گفت: در این مسیر نه تنها وزارت راه و شهرسازی بلکه تمام بدنه دولت، نگاهی ویژه به مشکلات پردیس دارند و در این راستا کمر بر اتمام رفع مشکلات موجود بسته اند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد باید بگوییم که سایت های مسکن مهر آنها از این داستان تا حدودی مستثنی بوده و علاوه بر استانداری تمامی دستگاه ها و بخش های زیربط در فرآیند تکمیل و رفع مشکلات آنها دخالت خواهند داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه به نظر می رسد در صورت رفع مشکلات و تامین منابع لازم مسائل پردیس تا یکسال آینده رفع شود، گفت: تقریبا تمامی فازهای پردیس پیشرفت فیزیکی یکسانی دارند و در حوزه خدمات زیرساختی و روبنایی در یک حد هستند. با توجه به آنکه تلاطم  در بازار قیمت ها پروژه های موجود در این بخش را نیز با مشکل روبه رو کرده است، تلاش داریم تا در مرحله اول به رفع این چالش ها پرداخته  و نیاز متقاضیان ساکن شده در این فازها را برای رسیدن به یک زندگی مطلوب فراهم کنیم.

چاغروندی با تاکید بر اینکه شرکت عمران شهرهای جدید و پیمانکاران حق تحمیل هزینه جدیدی را به متقاضیان ندارند، گفت: این درحالی است که در این بازار ما نیز با تغییر قیمت ها مواجه شده و در این تلاطم قرار گرفته ایم و قطعا برای ارایه قیمت های نهایی باید صبر کنیم تا ضمن رفع مشکلات قیمت ها به سکون برسند اما موضوع مهم آن است که برای عدم تحمیل قیمت جدیدی به مردم باید زمینه ورود جدی دولت به این بخش را آماده کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا قصد داریم از منابع داخلی وزارتخانه  و شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین یارانه های دولتی استفاده کنیم که گفتنی است تاکنون حدود ۱۲ میلیاردتومان از این یارانه ها به پردیس اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، افزود: در تلاش هستیم تا ضوابط و چارچوب قانونی استفاده از منابع دولتی و ورود دولت به رفع مشکلات را ایجاد کنیم و حتی منابع جدیدی در لایحه بودجه سال آینده نیز به پردیس اختصاص دهیم که پیش بینی می شود در صورت تحقق تمامی موارد شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه تا یکسال آینده باشیم.

چاغروندی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود برای آنکه پروژه های پردیس به نقطه مناسبی برای زندگی برسند به ۲۸۰۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز است، گفت: این در حالی است که برای رفع مشکل اسکان تا دو هزار میلیاردتومان نیز کفایت می کند که به طور جد به دنبال تامین آن خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: از ۸۲ هزار واحد مسکن مهر پردیس نزدیک به ۳۰هزار واحد افتتاح شده که تعداد زیادی از آنها به دلیل وجود مشکلات هنوز اسکان کیفی نیافته اند.

وی در خصوص نحوه برخورد شرکت عمران با پیمانکاران در زمان تاخیر انجام پروژه ها گفت: طبق قانون ۵ درصد از مبلغ کل قرارداد به عنوان جریمه از تمامی پیمانکارانی که در زمان منعقد شده پروژه خود را تحویل نداده اند اخذ می شود که این قانون برای ۱۰۰ درصد پیمانکاران خاطی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تاکید بر اینکه رفع مشکلات کیفی و خدماتی واحدهای اسکان داده شده در اولویت قرار دارد، گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده قصد داریم تعداد ۵هزار واحد مسکن مهر را تا پایان سال طی دو مرحله به افتتاح برسانیم که با توجه به شرایط جوی زمان آن را اعلام خواهیم کرد.

چاغروندی همچنین با اشاره به مشکلات تامین خدمات واحدهای مسکن مهر ازجمله آسانسور و پکیج واحدها گفت: طی جلساتی که با دستگاه ها و بخش های زیربط در این حوزه انجام دادیم مشکلات برخی از ساکنان تاکنون حل شده و در تلاش برای برنامه ریزی تامین خدمات سایر واحدها تا پایان سال هستیم.

وی اظهار کرد: بهترین خبری که در این جلسه می توانم به مردم بدهم آن است که دولت به طور تمام قد پای کار آمده و قصد دارد با هر روش و ساز و کاری به رفع مشکلات بپردازد. در حال حاضر، تنظیم منابع و تعادل بخشی به قیمت ها برای فعال نگهداشتن کارگاه ها یکی از مهمترین کارهایی است که باید در این بازه زمانی انجام دهیم به همین دلیل از تمام ظرفیت های شهرهای جدید در سراسر کشور برای تکمیل واحدها به ویژه در شهر جدید پردیس استفاده خواهیم کرد.

چاغروندی در خصوص نحوه تعامل شرکت عمران با وزارت نیرو، برای تامین خدمات زیربنایی پردیس، گفت: علیرغم آنکه وزارت نیرو در ابتدای آغاز به کار سایت مسکن مهر پردیس اعلام کرده بود که در این پروسه زمانی اعتبار و امکان تامین زیرساخت ها را نخواهد داشت و تمامی کارها به وزارت راه و شهرسازی محول شد اما امروز طی مذاکراتی که انجام شده این بخش ها نیز به کمک وزارتخانه آمدند چراکه بدون شک تولید و بهره برداری از زیرساخت ها نیاز به متخصص داشته و هر دستگاهی توانایی انجام آن را ندارد.

وی در پایان  در خصوص نحوه پالایش متقاضیان ثبت نام شده در پردیس نیز گفت:با توجه به آنکه کار پردیس نسبت به سایر سایت های مسکن مهر دیرتر آغاز شد طبیعی است که پالایش متقاضیان آن نیز با  تاخیر انجام شود. در این راستا چگونگی پالایش افراد نیز در چارچوب قانون به طور روشن مشخص شده است که مهمترین آن برای ما در پردیس عدم برخورداری متقاضیان از زمین و ملک از تاریخ ۱.۱.۸۴ تا زمان ثبت نام قرمز نبودن فرم ج آنها و همچنین پرداخت پول در زمان معین شده است.