شناسهٔ خبر: 61116 - سرویس جاده‌ای

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

مصرف آسفالت در راه‌های کشور نصف شد/استفاده از رویه‌های بتنی در راه‌های روستایی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مصرف آسفالت در چند سال اخیر در راه‌های کشور از ۳۰ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن کاهش‌یافته است از تقریباً نصف شدن مصرف آسفالت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی محمد شکرچی زاده در دهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که در سالن پاکدامن مرکز تحقيقات امروز برگزار شد بابیان اینکه حجم تولید و مصرف آسفالت ۳۰ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن رسیده است، گفت: این مسئله یک اتفاق مهم است که باید آثار ایجادشده را احصا و مدیریت کرد.

وی با تأکید بر اینکه در ادارات کل راه و  شهرسازی عمده‌ترین فعالیت پرداختن به موضوع قیر و آسفالت است تصریح کرد: قیر و آسفالت در بخش وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است بنابراین نباید از مسئله قیر و آسفالت و حوزه‌های مرتبط با آن فاصله گرفت.

شکرچی زاده با یادآوری اینکه باید توسعه پایدار مبتنی بر تفکر و منطق علمی در موضوع مصرف قیر و آسفالت پیش رود افزود:باید از اجرهای موضوعی و روزمرگی فاصله گرفته و بتوانیم یک مدیریت علمی را در این حوزه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در طول سالیان در مرکز تحقیقات تلاش شده است تا این مرکز یک بازوی علمی کاربردی در خدمت دستگاه‌های مسئول و مرتبط  در وزارت راه و  شهرسازی باشد اظهار کرد:خوشبختانه از سال ۱۳۹۲ این مرکز به‌صورت گسترده به در این حوزه فعالیت کرد و  به یک اجماع کلی دست‌یافت و این اجماع و اعتماد کماکان تا به امروز حفظ‌شده است.

وی با تشکر از رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان اولین مدیری که به این مرکز اعتماد کرده است، افزود: این سازمان پروژه‌های مهمی مانند PMS  را به مرکز تحقیقات سپرد و امروزه حاصل این اعتماد به‌خوبی در دسترس است جلب اعتماد دستگاه‌هایی مانند سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه و حصول نتیجه در پروژه‌های انجام‌شده برای آن‌ها به تداوم اقدامات علمی و تخصص‌های در این مرکز کمک شایانی کرده است.

شکرچی زاده بابیان اینکه روزمرگی و سرعت به کاهش اقدامات علمی و پژوهش‌های تخصصی در این حوزه انجامیده است اظهار کرد: در مرکز تحقیقات ۱۲ آزمایشگاه تخصصی قیر ایجادشده و در این آزمایشگاه‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با دانشگاه‌ها و بدنه علمی کشور ایجاد می‌کند.

وی بابیان اینکه با اقدامات صورت گرفته افتخار ما این است که دیدگاه تحقیقاتی و اندیشه وارد دستگاه‌های اجرایی شده است گفت:مهم‌ترین اقدام امروزه ما شروع فرآیند نظارت QA بعد از نظارت QC است که باعث گستردگی نظارت و نظارت عالیه بر پروژه‌ها شده است تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود.

 معاون وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به اینکه به‌صورت گسترده از توان تخصصی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما آن است که بتوانیم از نیروهای تخصصی جوان استفاده شود

وی با ابراز خرسندی از اینکه نتیجه اقدامات گذشته باعث ورود این مرکز به بحث فرودگاه‌های کشور شده است گفت:این مسئله یک‌فصل جدید برای موضوعات علمی در این حوزه آغاز می‌کند و  می‌تواند در توسعه کشور مؤثر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه این مرکز از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با موضوعات پژوهشی حوزه وزارت راه و  شهرسازی  حمایت می‌کند افزود: ما اگر بتوانیم دانشجویان را در زمان تحصیل با محیط اجرایی آشنا کنیم بسیار در تأمین نیروی تخصصی و علمی برای آینده کشور مؤثر خواهد بود.

شکرچی زاده گریزی به اولویت‌های راه روستایی در برنامه‌های وزیر جدید راه و  شهرسازی زد و گفت: استفاده از رویه‌های بتونی جدید درراه‌های روستایی طی سال‌های گذشته موردتوجه قرار نگرفته بود اما خوشبختانه مهندس اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های برنامه‌های خود را توجه و تمرکز بر راه‌های روستایی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه سعی کرد‌ه‌ایم با استفاده از آسفالت‌های جدید و به‌روز کیفیت را درراه‌های روستایی افزایش دهیم افزود: به این خاطر این اقدام صورت گرفته است  که بی‌کیفیت بودن این مسیرها باعث عدم تمایل رانندگان برای استفاده از این مسیرها شده است.

شکرچی زاده بابیان اینکه آسفالت کردن راه‌های روستایی باعث افزایش سرعت اتومبیل‌ها و همچنین کاهش میزان تصادفات در این بخش می‌شود افزود: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم انتظارات مردم و جامعه را برای استفاده از راه‌های باکیفیت برآورده کنیم و بسیاری از مسافران که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند اولین مسئله‌ای که باعث جذب آن‌ها می‌شود راه‌های این مناطق است بنابراین باید سعی کنیم به افزایش کیفیت راه‌های کشور توجه بیشتری داشته باشیم