شناسهٔ خبر: 61166 - سرویس وزارتی

اسلامي در مراسم روز ملی ترکمنستان مطرح كرد

تأکید وزير راه و شهرسازي بر گسترش همکاری‌ها با کشور ترکمنستان

حضور مهندس اسلامی در سفارت ترکمنستان وزیر راه و  شهرسازی با حضور در مراسم بیست و هفتمین سالگرد استقلال ترکمنستان در سفارت این کشور در ایران بر گسترش همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی ، رفاهی و فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهندس محمد اسلامی به‌ عنوان مسئول كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي با كشور تركمنستان، در مراسم روز ملي تركمنستان شرکت کرده و به نمایندگی از دولت و ملت ایران بیست و هفتمین سالگرد استقلال ترکمنستان را به ملت و دولت آن کشور تبریک گفت و افزود: در چارچوب سياست خارجي جمهوری اسلامی ايران، كشورهاي همسايه و منطقه در اولويت تنظيم و ارتقاي روابط خارجي قرار دارند.

وی بابیان اینکه توسعه مناسبات دوستانه و برادرانه با تركمنستان براي ایران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است تصریح کرد: مرزهاي طولاني خشكي و آبي بين ايران و تركمنستان از بدو استقلال آن كشور و در طول بیست‌وهفت سال گذشته به‌عنوان الگويي از مرزهاي صلح و دوستي معرفی‌شده‌اند و دولت‌هاي دو كشور همواره در حفظ اين ارزش از هيچ كوششي فروگذار نكرده‌اند.

مهندس اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسميت شناخت اظهار کرد:پس از به رسمیت شناختن این استقلال دولت ایران روابط دیپلماتیک و سياسي خود را با این کشور برقرار کرده همچنین ایران در شمار اولين کشورهایی بود که از سیاست بی‌طرفی ترکمنستان در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت جدی به عمل آورد.

وی تعاملات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی به ‌لحاظ بسترهای مشترک تاریخی و قرابت‌های فرهنگی دارای خصوصیات منحصربه‌فردی دانست و افزود:وجود مشترکات فراوان فرهنگی، اجتماعي و تاریخی میان ملت‌های ایران و ترکمنستان ازجمله نوروز باستاني، شخصیت‌های فرهنگی و علمی مشترک همانند مختومقلی فراغی، واژگان مشترک در ادبيات و زبان‌های پارسی و ترکمنی، قدمگاه امام‌ رضا(ع) در شهر مرو، احترام‌ گذاردن به بزرگان و پیشکسوتان موجبات دوستی و برادری دو ملت را فراهم آورده است.

وی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، کشور ترکمنستان را نه‌تنها یک همسایه، بلکه خویشاوند ملت ایران دانسته است گفت: بدون شك اين مسئله سرمايه‌هاي بزرگي است و براي ساختن آينده‌اي پربارتر مهم است و جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به‌عنوان دو کشور دوست و برادر، می‌توانند با گسترش همکاری‌ها، گام‌های بلندی برای رفاه و آسایش ملت‌هاي خود و کشورهای منطقه بردارند.

وی در پایان برای همسایه شمالی ایران آروزی سرافرازی و کامیابی در سایه همکاری همه‌جانبه باهدف توسعه اقتصادی، رفاه و امنیت کرد.