شناسهٔ خبر: 61177 - سرویس وزارتی

نگاهی به روزنامه‌های ۲۳ آبان

مطبوعات  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (چهار شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

ایستگاه بعدی: آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در منتهی الیه شمال غربی ایران قرار گرفته و در نقشه جغرافیایی کشور، جایگاه گوش ایران را دارد. تاریخ ۳۰۰۰ ساله مدنیت در مرکز این استان، یعنی شهر ارومیه ثابت می کند که این خطه در قرون متمادی همواره کانون تجمع اقوام مختلف و ارتباط میان آنها بوده است.این استان از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است. آذربایجان غربی با حدود ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت، به لحاظ وسعت سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود و حدود ۵ر۲ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد. جمعیت این استان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر برآورد شده که در جایگاه هشتمین استان پرجمعیت کشور قلمداد می شود.

اقلیم کوهستانی این استان موجب شده تا اکوسیستم های متنوعی از ترکیب گیاهان و جانوران در این پهنه ایجاد شود. از طرف دیگر استعداد بی نظیر کشاورزی و دامداری مناطق روستایی و عشایری آذربایجان غربی در کنار ذخایر سنگ‌های ساختمانی، گرانیت، میکا، زرنیخ، تالک، تراورتن، طلا، خاک نسوز و پوکه معدنی جزو مزایای اقتصادی این استان به شمار می رود که برای تعامل با سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی نیازمند برخورداری از راه های ارتباطی متنوع است.

اخبار صنعت

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معترضان مسکن مهر پردیس: بابت مشکلات مسکن مهر پوزش می خواهم

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نمایندگان پروژه های مسکن مهر پردیس به سبب مشکلات کنونی عذرخواهی و بر اتمام این طرح ها تاکید کرد.معترضان مسکن مهر پردیس مقابل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی حضور یافتند که به دستور وزیر به سالن اجتماعات دعوت شدند.

سپس نمایندگان ساکنان و متقاضیان مسکن مهر پردیس در نشست با «محمد اسلامی» خواسته های خود را بیان کردند.این افراد با اعلام مشکلات خود و شرایط سختی که برای ساکنان و دارندگان این واحدها به وجود آمده است از اسلامی پیگیری و رسیدگی سریع را خواستار شدند.اسلامی نیز گفت: در وهله نخست به عنوان نماینده عالی دولت در وزارت راه و شهرسازی، از همه مردمی که به سبب مشکلات و وضعیت کنونی طرح های مسکن مهر دچار مشکل شدند عذرخواهی می کنم.

ایران

سرمایه‌گذاری در مسکن به سود است یا زیان؟

خانه بخریم یا نخریم

افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی مردم را بر آن داشته تا به هر نحوی شده با تبدیل دارایی خود به کالای سرمایه‌ای ارزش آن را به‌روز کنند. البته حساب دارایی‌های خرد از سرمایه‌های کلان جداست. مردمی که اندوخته مالی اندک یا متوسطی دارند می‌خواهند آن را در جایی مطمئن سرمایه‌گذاری کنند تا همین پس‌انداز کم از دستشان نرود. بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته عموماً دلار و سکه بود البته مسکن هم سهم قابل توجهی در سرمایه گذاری‌های خرد مردم داشت.

 سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ریسک کمتری از بازارهای دیگر دارد اما نکته این است که بازدهی آن مانند دلار یا طلا و سکه بازدهی سریعی نیست و سودآوری در مسکن گاهی به زمانی چند ساله نیاز دارد. افزایش بیش از ۸۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال این بازار را برای سرمایه‌گذاری جذاب کرده است اما مردم می‌خواهند از سرمایه گذاریشان مطمئن باشند. مسکن همیشه دارایی مطمئنی بوده اما در این شرایط، نوسان بازارها سرمایه‌گذاران خرد را دچار تردید کرده و با توجه به قیمت بالای مسکن آنها این سؤال را دارند که در این شرایط خرید مسکن باز هم ریسک کمتری دارد یا نه؟ این تردید بیشتر از تجربه چند سال گذشته ناشی می‌شود که با جهش قیمت مسکن در سال ۹۱ این بازار وارد رکود ۵ ساله شد و خواب سرمایه افزایش یافت.

جمله

وزیر راه و شهرسازی معترضان مسکن مهر را به داخل ساختمان وزارتخانه دعوت کرد

مردم را گول نزنيد، گلبارانتان مي کنند

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسئولان نظام نوپاي اسلامي که از درون ملت امور کشور را در اختيار گرفتند، همواره بر اين نکته تاکيد داشتند که خادمان ملت هستند. در سال هاي نخست پس از پيروزي انقلاب چهره هاي شاخص نظام ارتباط نزديکي با بطن جامعه داشتند. شهيد رجايي از جمله کساني بود که ساده زيستي او و کابينه اش زبانزد خاص و عام بود. اما با گذشت زمان فاصله ميان مردم و مسئولين رو به افزايش رفت تا جايي که ديگر حتي دسترسي به يک مقام محلي نيز براي مردم امکان پذير نيست.

در چهارمین دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی، فاصله میان مردم و مسئولین نه تنها از لحاظ فیزیکی بلکه از لحاظ سطح طبقاتی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد. این فاصله موجب شد تا سایه بی اعتمادی نسبت به مسئولین در سطح جامعه گسترش یافته و این دیدگاه در جامعه حاکم گردد که مسئولین از درد ملت اطلاعی ندارند.  در سال های اخیر مطالبات بر زمین مانده ملت افزایش چشمگیری داشته تا جایی که موجب شده تا بخش هایی از جامعه برای بیان مطالبات خود و رساندن صدای خود به مسئولان اقدام به برگزاری تجمعات کنند. اقدامی که بار ها موجب سوء استفاده جریانات ضد میهنی و معارض قرار گرفته و سوژه رسانه های خارجی شد. در این میان آنچه که مردم انتظار داشته اند تنها گوشی برای شنیدن مشکلاتشان بوده است.

روز گذشته عده ای از معترضان مسکن مهر پردیس که حدود ۵ سال پیگیر مشکلات خود بوده و پاسخی دریافت نکرده بودند، با تجمع در مقابل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی بار دیگر خواهان پاسخگویی مسئولین این وزارتخانه به مطالباتشان شدند. این افراد با اعلام مشکلات خود و شرایط سختی که برای ساکنان و دارندگان این واحدها به وجود آمده است از مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیگیری و رسیدگی سریع را خواستار شدند. معترضان مسكن مهر پرديس در مقابل ساختمان وزارت راه وشهرسازي حضور يافته بودند كه در کمال ناباوری‏شان به داخل ساختمان دعوت شدند و با حضور در سالن اجتماعات طبقه همكف وزارتخانه ضمن پذيرايي از آنها با وزير راه و شهرسازي و معاونان وي مذاكره كردند.

قانون

چالش املا ك بي سند

اهالی ده ونک و خانه‌های‌شان هر چند وقت یک‌بار خوراك اخبار رسانه‌ها می شوند. سال‌هاست که ساکنان کوچه شهید شهامتی ده ونک با دانشگاه الزهرا درگیر هستند. مالکان دانشگاه با لودر حمله می‌کنند که خانه‌ها را خراب کنند و اهالی اجازه این کار را نمی‌دهند. اهالی که بعضی‌هايشان پیرزن‌ها و پیرمردهایی هستند که سال‌هاست در آن خانه‌ها زندگی می‌کنند. اما عقيده مسئولان دانشگاه این است که این املاک غصبی هستند. سال ۱۳۱۷ در زمان رضاخان بود که در ده ونک کارخانه‌ای تحت عنوان کارخانه شماره ۵ ونک توسط آلمانی‌ها ساخته شد، البته بعدها کاربری این کارخانه تغییر کرد و تبدیل به کارخانه تجهیزات ایمنی راه‌ها شد؛ ده ونک در آن زمان یک روستا بود.

 در گزارش‌ها و تاریخچه املاک این خانه ها آمده است: حدود سال ۱۳۲۰ رضاخان از مستوفی‌الممالک (نخست وزیر) می‌خواهد تا زمینی را که در اطراف کارخانه داشته، هبه کند تا برای کارمندان و کارگران کارخانه منازلی در آن ساخته شود. مستوفی‌الممالک قبول می‌کند و رضاخان اقدام به ساخت ساختمان‌هایی برای کارکنان کارخانه می‌کند، اما عده‌ای هم می‌گویند؛ این زمین‌ها از سوی مستوفی‌الممالک وقف شده بوده و رضاخان از آن‌ها برای ساخت منازل کارکنان کارخانه استفاده کرد.

جهان صنعت

عیارسنجی سیاست‌های شهردار جدید تهران در بافت فرسوده

روز گذشته پیروز حناچی، با رای موافق ۱۱ تن از اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایران انتخاب شد‌‌. پس از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری شورای شهر تهران احتمال اینکه مخالفت دولت با شهردار شدن آخوندی باعث انتخاب حناچی شده باشد قوت گرفت‌‌. عباس آخوندی در دوران وزارت خود به سیاست‌های رییس‌جمهور در مورد احیای بافت فرسوده روی‌خوش نشان نداده بود؛ سیاست‌هایی که قرار بود عمدتا از طریق اکبر ترکان اعمال شود اما با گذشت یک سال از آغاز طرح هنوز به نتیجه نرسیده است‌‌.

 با وجود اینکه شورای شهر تهران عباس آخوندی را کنار زد اما کسی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده است که از لحاظ دیدگاه‌ها در مورد نحوه احیای بافت فرسوده تفاوت چندانی با وزیر سابق راه‌وشهرسازی ندارد‌‌. حناچی که با اختلاف یک رای از آخوندی شهردار شده همان ایده‌هایی را در بافت فرسوده دنبال می‌کند که عباس آخوندی به دنبال آن بود‌‌. از طرف دیگر وزیر جدید راه‌وشهرسازی با عذرخواهی از مالکان مسکن مهر و لغو حکم تعلیق سازمان نظام مهندسی این روزها نمایشی از مخالفت با سیاست‌های گذشته وزارت راه‌و‌شهرسازی به راه انداخته است‌‌.

عصر اقتصاد

باوجود منابع طبیعی در ایران؛

سیستم نظارتی برای راهسازی وجود ندارد 

 چندی پیش بیژن زنگنه وزیر نفت آماری در مصرف قیر کشور ارائه کرد که نشان دهنده تخلفاتی در مصرف این محصول در کشور بود و همچنین کاهش میزان قیر در مخلوط های آسفالتی کشور باعث شده که مصرف این فرآورده نفتی کاهش پیدا کند اما با توجه به اینکه ایران تمامی مواد اولیه لازم برای تهیه آسفالت را به صورت طبیعی در کشور دارد اما راه های کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و متاسفانه هیچ سیستمی نیز برای نظارت بر این راه ها وجود ندارد.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد درباره اینکه حجم تولید و مصرف آسفالت در سال‌های اخیر از ۳۰ میلیون تن به ۱۲ الی ۱۳ میلیون تن کاهش یافته است، گفت: این یک اتفاق مهم در حوزه مصرف قیر و آسفالت به شمار می‌رود که باید آثار ایجاد شده بر روی آن را مدیریت کنیم.وی افزود: قیر و آسفالت در بخش وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است بنابراین نباید از مسئله قیر و آسفالت و حوزه‌های مرتبط با آن فاصله بگیریم.