شناسهٔ خبر: 61225 - سرویس استان‌ها

یوسفی نوید:

اسناد فرادستی فاقد دیدگاه تاریخی و بازآفرینی است/ سند توانمندسازی سال ۸۳ در طول ۱۳ سال فقط ۱۲.۵ درصد تحقق پیدا کرد

مجید یوسفی نوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه مدیریت شهری، وجود اسناد فرادستی است که فاقد دیدگاه تاریخی و بازآفرینی است و صرفا دیدگاه بازسازی و نوسازی دارد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت بازآفرينی شهری ايران، مجید یوسفی نوید، معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان در دومین نشست از سلسله نشست‌های دفتر هجدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع همدان در مسیر بازآفرینی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه مدیریت شهری، وجود اسناد فرادستی است که فاقد دیدگاه تاریخی و بازآفرینی است و صرفا دیدگاه بازسازی و نوسازی دارد.

وی ادامه داد: از مهمترین مثال ها در زمینه عدم توجه به محیط زیست و بافت تاریخی در شهر همدان، رودخانه دره مرادوی است که با طرح تفضیلی که در سال ۸۴ مصوب و ابلاغ شد، به یک معبر ۲۴ متری تبدیل شد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان گفت: در حال حاضر به دلیل اسناد فرادستی این امکان و اجازه برای مدیران شهری و شهرداری وجود دارد که هر زمان بخواهند رودخانه را تبدیل به معبر کنند تا دسترسی مردم محل آسان شود.

یوسفی نوید اظهارکرد: در سال ۹۴، دبیرخانه ستادبازآفرینی شهری پایدار با وجود مشکلات فراوان راه اندازی شد تا در نهایت افراد زیادی با ما همراه شدند.  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با اشاره به برگزاری اجلاس اوراسیا در سال ۹۴ با حضور ۱۳ کشور، اظهارکرد: در این اجلاس تلاش کردیم با نقطه نظرات و تفکرات متفاوتی از دیگر کشورها در مدیریت شهری آشنا شویم و به نتایج خوبی هم دست یافتیم.

یوسفی نوید از اقدامات شهرداری همدان، به بررسی و ارزیابی سند توانمندسازی سال ۸۳ در این استان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان داد این سند در طول ۱۳ سال ۱۲.۵ درصد تحقق پیدا کرده بود زیرا مشکلات عدیده ای نظیر املاک عادی، فاقد سند رسمی و عدم پذیرش موضوع درکمیسیون ماده ۵ و راه و شهرسازی در مسیر آن وجود داشت.

۴۰ درصد از محدوده های شهری همدان در محدوده های بازآفرینی است

وی با اشاره به اینکه پس از تشکیل ستاد بازآفرینی استان، نقشه های ۵ محدوده هدف برنامه بازآفرینی شهری با کمک اداره کل راه و شهرسازی تهیه و در اولین جلسه ستاد بازآفرینی مصوب شد، افزود: برای این محدوده ها نیاز به طراحی یک سند فرادست، ضوابط مناسب و طرح تفضیلی بود که در دستور کار قرار گرفت.  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان اظهارکرد: حدود ۴۰ درصد از محدوده های شهری همدان در محدوده های بازآفرینی و حدود هزار هکتار از محدوده های شهری همدان در سکونتگاه های غیررسمی قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: به دست آوردن نقشه درستی از محدوده های هدف همدان و شناسایی بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی تصویر روشنی ایجاد می کند برای مشخص شدن فعالیت هایی که باید در راستای برنامه بازآفرینی انجام شود.

دریافت پروانه املاک فاقد سند رسمی با طی فرآیند قانونی در همدان

یوسفی نوید با بیان اینکه تشکیل ستاد بازآفرینی در ایجاد قوانین مناسب بسیار موثر واقع شده، گفت: در ستاد بازآفرینی شهری استان همدان، دریافت پروانه املاک فاقد سند رسمی با طی فرآیند قانونی مصوب شد و این مساله بسیار مثبتی است که به اجرای برنامه های بازآفرینی شهری کمک می کند.  

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های انجام شده در استان همدان، شناسایی اراضی در معرض ساخت و ساز غیرمجاز است که با معرفی به مشاوران مشکلات آنها  شناسایی و در دست اقدام قرار گرفته است. همچنین پهنه هایی که ساخت و ساز غیرمجاز و فعالیت های مغایر با ضوابط دارند نیز حدود ۳ سال است که به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده و امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسند.

وی با اشاره به اینکه جلسات ستاد بازآفرینی کمک زیادی به پیش برد برنامه بازآفرینی شهری در استان همدان می کند، بیان کرد: پرونده ها در کمیسیونی مرکب از نمایندگان دادگستری، اداره ثبت، راه و شهرسازی و استانداری با دبیری شهرداری مطرح و پس از کنترل ضوابط شهرسازی و کلیات برنامه ها، صورت جلسات به منزله مجوزی برای صدور پروانه تنظیم می شود.  

یوسفی نوید گفت: یکی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ که کمک زیادی به پیش برد برنامه بازآفرینی شهری کرد، اعطای پروانه ای برابر املاک سند دار به املاک عادی است که در جای خود مساله بسیار مثبتی بود که کمک زیادی به اقدامات ما کرد.

تنظیم ضوابط ابنیه واجد ارزش در ستاد بازآفرینی شهری همدان

وی با اشاره به اینکه ابنیه واجد ارزش، اگر مبنا و الگوی اقتصادی برای مالکین نداشته باشد، تخریب می شوند، گفت: در استان همدان پس از دخالت و دست گذاشتن سازمان میراث فرهنگی روی برخی املاک و نبود بودجه ای برای تملک و احیا آنها، مالکین شبانه این بناها را تخریب کردند و عملا امکان بازآفرینی آنها از بین رفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان با بیان اینکه تصمیمات باید شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم را بررسی کند و نباید پیوست مجزایی از طرح ها باشد، گفت: در طرح های تفضیلی و جامع هیچگاه این اتفاق نمی افتاد اما امیدواریم با رویکردی که برنامه بازآفرینی شهری دارد اتفاقات مثبتی در این زمینه به وقوع پیوندد.  

وی ادامه داد: در حال حاضر تنظیم ضوابط ابنیه واجد ارزش در ستاد بازآفرینی شهری استان همدان در دستور کار قرار گرفته است و اگر میراث فرهنگی تایید کند، این توان اقتصادی به مردم داده خواهد شد تا از این بناها محافظت کنند.

لزوم تعیین تکلیف املاک در ورثه و اوقاف برای تسهیل بازآفرینی شهری

یوسفی نوید با اشاره به ورود شهرداری همدان به مرمت و بازسازی سراها و کاروانسراهای تاریخی، اظهار کرد: در حال حاضر بازسازی کاروانسرای میرزا نصرالله به صددرصد رسیده است و با پیگیری هایی که انجام دادیم از این پس برای اینگونه ابنیه عوارضی دریافت نمی شود.  

وی در پایان با اشاره به اینکه در ورثه بودن یا اوقافی بودن برخی پلاک ها مشکلاتی را در مسیر انجام برخی برنامه های بازآفرینی شهری در استان همدان ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: اگر راهکاری قانونی ایجاد شود برای مواجهه با این موضوع اتفاق بسیار مثبتی خواهد بود.