شناسهٔ خبر: 61228 - سرویس استان‌ها

موسوی:

موفقیت در بازآفرینی در گرو مشارکت سازمان های مردم نهاد است

سید مصطفی موسوی رئیس مجمع سمن‌های استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا شهر همدان در مسیر بازآفرینی شهری قرار گرفته است یا خیر؟! اظهارداشت: قویا می توانم اعلام کنم، همدان در مسیر بهسازی و ارتقاء کیفیت شهری قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت بازآفرينی شهری ايران سید مصطفی موسوی، رئیس مجمع سمن‌های استان همدان در دومین نشست از سلسله نشست‌های دفتر هجدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع همدان در مسیر بازآفرینی در پاسخ به این سوال که آیا شهر همدان در مسیر بازآفرینی شهری قرار گرفته است یا خیر؟! اظهارداشت: قویا می توانم اعلام کنم، همدان در مسیر بهسازی و ارتقاء کیفیت شهری قرار دارد.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا بهسازی و ارتقاء کیفیت در شهر همدان می توانست بهتر باشد، گفت: اگر از ظرفیت های اجتماعی مردم و پتانسیل های سازمان های مردم نهاد و تشکل های نهادهای غیردولتی استفاده شود، یقینا به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس مجمع سمن های استان همدان با اشاره به وجه تمایز طرح های بازآفرینی شهری با سایر طرح های توسعه ای و بهسازی شهری گفت: مباحث اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری در طرح های بازآفرینی شهری بیش از سایر طرح های توسعه ای مورد توجه است. به عبارت دیگر پرداختن به مباحث اجتماعی و استفاده از ظرفیت های مردمی می تواند در تحقق هر چه بهتر اجرای برنامه بازآفرینی شهری کمک کند.

موسوی در خصوص فعالیت های سازمان مردم نهاد در استان همدان اظهار داشت: استان همدان به عنوان اولین استان در سطح کشور، توانسته است هشت کمیسیون تخصصی، زیر مجموعه ای تحت فعالیت های سازمان های مردم نهاد راه اندازی کند.

وی با اشاره به اینکه 397 سازمان مردم نهاد در استان همدان با موضوعات مختلف فعالیت می کنند، گفت: محیط زیست و گردشگری، بهداشت و سلامت، توان بخشی، فرهنگی و اجتماعی، آسیب های اجتماعی، ادبی و هنری، خیریه و نیکوکاری و علمی پژوهشی به عنوان هشت کمیسیون تخصصی زیر مجموعه سازمان های مردم نهاد به شمار می آیند.

رئیس مجمع سمن های استان همدان با بیان اینکه 4 کمیته فرابخشی و فراکمیسیونی به عنوان زیر مجموعه سازمان های مردم نهاد در سطح استان همدان نیز تشکیل شده است، گفت: چهار کمیته بانوان، آموزش، کودکان و مدیریت شهری، در کنار هشت کمیسیون تخصصی زیر مجموعه سازمان های مردم نهاد تشکیل شده است.

موسوی با بیان اینکه شورای شهر همدان مصوبه ای در خصوص همکاری و تعامل سمن های مدیریت شهری به تصویب رسانده است، گفت: ما در تلاش هستیم، اولویت های اصلی توسعه را در استان همدان شناسایی و سپس در جهت عملیات شدن آنها گام برداریم.

وی در خصوص تعریف سازمان های مردم گفت: اجتماع تعدادی از شهروندان به منظور رسیدن به یک هدف مشخص در کنار هم، تعریف مشخص از یک سازمان مردم نهاد است.

رئیس مجمع سمن های استان همدان با اشاره به سه هدف اصلی در وظایف سازمان های مردم گفت: مطالبه گری از سازمانهای دولتی، بسترسازی برای مشارکت شهروندانی که علاقمند به انجام اقدامات داوطلبانه دارند و پوشش خلاء های قانونی در سطح جامعه به عنوان سه هدف اصلی سازمان های مردم نهاد محسوب می شوند.

وی با اشاره به سه نقش اصلی سازمان های مردم نهاد در سوق دادن طرح های توسعه شهری به سمت طرح های بازآفرینی شهری و مشارکت محوری گفت: سازمان های مردم نهاد در ایجاد ارتباط پل مردم با دستگاه های دولتی و مهندسان مشاور طرح های بازآفرینی شهری نقش فعال دارند.

موسوی با یادآوری اینکه مردم در طرح های بازآفرینی مشارکت نداشته باشند، فرجام طرح به شکست می انجامد، گفت: اعتمادسازی به عنوان دومین نقش سازمان های مردم نهاد، در طرح های بازآفرینی شهری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به دستگاههای دولتی و متولیان اصلی طرح های بازآفرینی شهری از نقش های اساسی سازمان مردم نهاد به شمار می آید، گفت: آموزش و آگاهی بخشی به مردم به منظور توسعه، تسریع و تسهیل انجام طرح های بازآفرینی شهری به عنوان سومین نقش سازمان های مردم نهاد در جامعه است.

موسوی با اشاره به چالش های پیش روی سازمان های مردم نهاد گفت: عدم اعتماد مسئولان دستگاه های دولتی به سازمان های مردم از مهم ترین چالش های پیش رو سازمان های مردم نهاد به شمار می آید.

وی افزود: کمتر پیش آمده که مسئولان دستگاههای دولتی استان همدان، در انجام طرح ها به سازمان ها ی مردم نهاد اعتماد کنند و حتی کمتر اتفاق افتاده که سازمان های مردم نهاد در طرح ها مشازکت داده شوند یا کاری به طور کامل به آنها سپرده شود.

موسوی گفت: استفاده از ظرفیت و پتانسیل های مردمی در بخش های برنامه ریزی و اجرا در سطح کشور با موضوع طرح های بازآفرینی و توسعه تعریف نشده، که متاسفانه به معنای خلاء قانونی در این حوزه به شمار می آید.

رئیس مجمع سمن های استان همدان کمبود منابع اعتباری در خصوص آموزش و اطلاع رسانی را چالش های پیش روی سازمان های مردم نهاد دانست و در ادامه گفت: در سه سال گذشته اکثر اقدامات و فعالیت های حوزه آسیب های اجتماعی به سازمان های مردم نهاد واگذار شده که اتفاقا نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

 وی گفت: استان همدان همواره در زمینه فعالیت های مردم نهاد، جزء سه استان برتر در کشور به شمار می رود.

موسوی در ادامه خواستار استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای سازمان های مردم نهاد در استان همدان به ویژه در بخش های آگاهی بخشی، آموزش و اجتماعی در طرح های توسعه ای و بازآفرینی شهری شد.

موسوی با اشاره به پروژه بازآفرینی محله خضر در شهر همدان گفت: با همکاری سازمان های مردم نهاد، اقدامات خوبی در محله هدف خضر همدان انجام شده است.

موسوی با بیان اینکه شهردای همدان در جهت آموزش و آگاهی بخشی در زمینه مدیریت بحران آماده همکاری با سمن ها است، اما به دلیل خلاء های قانونی این امر تاکنون میسر نشده است گفت: در تلاش هستیم با مذاکره با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ به دستورالعمل های قانونی در جهت خدمت بیشتر به جامعه برسیم.

وی با بیان چهار گام اساسی در جهت انجام طرح های مدیریت شهری و بازآفرینی شهری گفت: شناسایی سازمانهای مردم نهاد، به همراه نیروهای متخصص که در این سازمان ها در سطح استانها فعالیت می کنند، به عنوان گام اول شناخته می شود.

موسوی افزود: حوزه بندی سازمان های مردم نهاد براساس توانایی ها و نیازها در جهت انجام طرح های مدیریت شهری و بازآفرینی شهری، دومین گام در همین ارتباط محسوب می شود.

موسوی انعقاد تفاهم نامه با جزییات و اجرای طرح ها را به ترتیب سومین و چهارمین گام در اجرای طرح های مدیریت شهری و بازآفرینی شهری برشمرد و در پایان اظهارداشت: اگر طرح های توسعه ای و بازآفرینی شهری و یا غیرشهری را در سطح کشور مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که موفقیت در این طرح ها ناشی از مشارکت سازمان های مردم نهاد و مردمی است.