شناسهٔ خبر: 61234 - سرویس جاده‌ای

در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای صورت گرفت:

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و عراق

پرچم ​تفاهم‌نامه كميسيون مشترك حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي بين وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ايران و وزارت نقل جمهوری عراق در محل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان كه امضاء كننده طرف ایرانی این تفاهم‌نامه نیز است، اظهار داشت: این نشست با هدف توسعه روابط حمل‌ونقلی جاده‌ای و تسهیل گردشگری فی‌مابین دو كشور برگزار شد و پس از مذاكره و گفت‌وگوهای كارشناسی، با امضای مقامات حمل‌ونقلی دو كشور طرفین به توافقاتی دست یافتند.

نفیسی با بیان این‌که طرفین اطلاعات تردد ناوگان یكدیگر به قلمرو دو كشور را مبادله و از روند رو به رشد آن ابراز خرسندی نمودند، افزود: به‌منظور تحكیم روابط‌ حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، طرفین بر اجرای مفاد مندرج در یادداشت تفاهم‌ امضاءشده بین وزرای ذی‌ربط دو كشور در تاریخ ۲۷ بهمن سال ۹۳ تأكید كردند.

وی افزود: طرفین توافق كردند تمام مبالغ و هزینه‌های دریافتی در پایانه‌های مرزی را به یكدیگر اعلام و هرگونه تغییر در آن به اطلاع طرف مقابل رسانده شود.

نفیسی به سایر مفاد تفاهم‌نامه اشاره كرد و افزود: تسهیل صدور روادید چند بار ورود برای رانندگان دو طرف، حل مشكل بیمه رانندگان ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی درگیر سوانح رانندگی، اصلاح و بهسازی پایانه‌های مرزی، توسعه و احداث راه‌های دسترسی مناسب به پایانه‌های مرزی، فعال‌سازی حمل‌ونقل كالا و مسافر در تمام پایانه‌های مرزی دو كشور و تسهیل و برقراری نظم در جابه‌جایی كالا و مسافر در قلمرو دو كشور از جمله بندهای اصلی این تفاهم‌نامه بوده و از طریق مراجع ذی‌ربط دو كشور قابل‌پیگیری است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه مقرر شد روند تأیید قرارداد شركت‌های حمل‌ونقل بین‌‌المللی مسافری ایرانی برای حمل‌ونقل مسافران بین دو كشور، از سوی یكی از شركت‌های زیرمجموعه وزارت نقل عراق انجام شود.

نفیسی خاطرنشان كرد: طرفین بر رعایت مقررات لازم‌الاجرای ابعاد و اوزان وسایل نقلیه متردد در قلمرو دو كشور توافق كردند و برای انجام برنامه‌ریزی لازم در امور حمل‌ونقل بین‌المللی كالا و مسافر مقرر شد طرفین هرگونه تغییر در ساعات كاری پایانه‌های مرزی دو كشور را از قبل به‌طور رسمی به‌طرف مقابل اعلام نمایند.