شناسهٔ خبر: 61254 - سرویس ریلی

ریسس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت راه به پیمانکاران/ توجه به پروژه های ریلی در بودجه سال ۱۳۹۸

محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مراسم کلنگ‌زنی راه‌آهن بم- جیرف با اشاره به بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت راه به پیمانکاران گفت: دولت باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از سرمایه خصوصی استفاده کند و توجه به پروژه های ریلی در بودجه سال ۹۸ مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مراسم کلنگ زنی قطعه اول راه آهن بم-جیرفت با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد گفت: طبیعی است با اعتبارات دولتی امکان اتمام این پروژه ها وجود ندارد. مگر آنکه بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت راه به پیمانکاران

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. با توجه به اینکه اعتبار این وزارتخانه نهایتا ۶ هزار میلیارد تومان است امکان اتمام این پروژه ها وجود ندارد مگراینکه دولت و مجلس راهکارهایی را فراهم کنند که زمینه جذب اعتماد بخش خصوصی در پروژه های عمرانی محیا شود.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران به دنبال ارائه راهکارهایی برای استفاده دولت از منابع بخش خصوصی گفت: در قانون بودجه سال ۹۷  این امکان برای دولت فراهم شده که از کمک بخش خصوصی، بانک ها و صندوق توسعه ملی برای پیشبرد پروژه ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در همین قانون مصوب شده است که بدهی دولت با بانک ها تهاتر شود. این ظرفیت ویژه ای است که در اختیار دولت قرار داده شده تا بتواند طلب پیمانکاران را پرداخت کنند.

 

توجه به پروژه های ریلی در بودجه سال ۱۳۹۸

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: امیدوارم در بودجه سال ۱۳۹۸ هم به اجرای پروژه های ریلی در کشور توجه ویژه ای شود. حداکثر باری که توسط شبکه ریلی در کشور جابه جا می شود ۱۱ درصد از کل بار کشور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بار عمدتا از طریق جاده ها جابه جا می شود اما جاده های کشور ظرفیت این حجم از بار را ندارد.طبیعی است که باید به توسعه شبکه ریلی کشور توجه شود./