شناسهٔ خبر: 61343 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی کشور خبر داد؛

گسل شمال تبریز، تحت‌پوشش۱۰ ایستگاه آنلاین و مدرن شتابنگاری قرار گرفت

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از نصب ۱۰ ایستگاه آنلاین و مدرن شتابنگاری در امتداد گسل مهم و لرزه زای شمال تبریز برای نخستین بار در کشور خبر داد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر، گفت: روز گذشته (شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۷ ) توسط همکاران ما در بخش شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در امتداد گسل شمال تبریز، نصب شد و تحت پوشش آنلاین ثبت جنبش لرزه ای قرار گرفت.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که اینکار از دیدگاه زلزله شناسی و زلزله شناسی و مدیریت بحران می تواند دستاوردهای قابل ملاحظه ای برای کشور و به خصوص کلانشهر تبریز داشته باشد، افزود: پایش لرزه ای گسل کاری و لرزه زای شمال تبریز، با نصب این ۱۰ ایستگاه وارد فاز اجرائی و عملیاتی شده و اکنون می توان ادعا نمود که به همت همکاران ما در شبکه شتابنگاری، برای اولین بار در تاریخ مطالعات زلزله در کشور، گسل مهم و شناخته شده ای در جوار یک کلانشهر مهم، با ده ایستگاه مدرن و برخط تحت پوشش قرار گرفته است.

بیت اللهی ادامه داد: اگر کار پوشش آنلاین شتابنگاری گسل شمال تبریز را در کنار کار مهم تعیین حریم گسل های کلانشهر تبریز که به طور موفقیت آمیز با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دفتر سازمان زمین شناسی در تبریز، مراکز دانشگاهی تبریز، شهرداری، نظام مهندسی و همکاری کلیه دستگاه ها و سازمان های دولتی انجام یافت، قرار دهیم، باید اذعان نمود که اقدامات بس مهم در امر کاهش ریسک لرزه ای کلانشهر تبریز برای اولین بار در تاریخ کشور، صورت گرفته است که درخور تحسین است.

وی خاطر نشان کرد: گسل‌های مهم و طویل در پهنه ایران زمین فراوانند، در یک جنبش لرزه ای، معمولا قطعه و بخشی از یک گسل بزرگ، فعال شده و موجب زمین لرزه سترگی می شود. این امر را در مورد زلزله کرمانشاه  که اخیرا اولین سالگرد آن زلزله را در ۲۱ آبانماه داشتیم نیز در امتداد گسله های بسیار طویل ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس نیز مشاهده کردیم. برای اینکه بطور ملموس بدانیم که کدام بخش یک گسل طویل و لرزه زا، فعال شده است، لازم است تا چنین گسلی تحت پوشش چندین ایستگاه ثبت جنبش های لرزه ای قرار گیرد.

این محقق و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: گسل شمال تبریز NTF نیز، بخشی از یک سامانه امتداد لغز بزرگی است که از سرحدات شمالغربی تا منتهی الیه ارتفاعات بزقوش در شمال میانه به طول ۳۵۰ کیلومتر گسترده است.   این سامانه دارای سگمنت های گیلاتو – چالدران – خوی، قطعات شمال و جنوب میشو و قطعات شمالی و جنوبی بزقوش است که تمامی این قطعات از نظر لرزه ای فعال هستند.

وی ادامه داد: پوشش قطعات مشرف به شهر تبریز و حاشیه آن مسلما در درجه اول اولویت از دیدگاه مدیریت بحران قرار داشته که خوشبختانه این امر به تحقق پیوست.

بیت اللهی همچنین اعلام کرد: با  راه اندازی کامل این ۱۰ ایستگاه می‌توان ادعا نمود که برای اولین بار در ایران یک گسل مهم و لرزه زا در ایران با ایستگاههای آنلاین و نسل نو در سطح استانداردهای جهانی شتابنگاری پوشش داده شده است.

وی افزود: راه اندازی ایستگاه هائی مانند ایستگاه شتابنگاری بستان آباد در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه باسمنج در جنوبشرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتابنگاری عینال زینال در نزدیکترین نقطه به گسل شمال تبریز(در امتداد ارتفاعات کوه سرخاب تبریز که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) که شکل هائی از آن در زیر نشان داده شده است، را می توان از جمله ایستگاه های پوششی گسل لرزه زای تبریز بر شمرد.