شناسهٔ خبر: 61350 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر مطرح کرد؛

بهره‌بردای از اسکله رو- روی بندر امیرآباد در بهار ۹۸/تقویت اتصال بندری ایران به آسیای میانه

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که اتصال بندری ایران به آسیای میانه با بهره‌برداری از اسکله رو-روی بندر امیرآباد تقویت می شود از بهره‌برداری از این اسکله در بهار ۹۸ خبر داد و مجموعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را در بنادر شمالی کشور تشریح کرد.

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از اقدامات سازمان بنادر در توسعه بنادر شمالی کشور و همچنین واگذاری فعالیت‌های بندری و اقتصادی را در بنادر شمالی کشور به بخش خصوصی تشریح کرد و گفت: در شمال کشور بیشترین تمرکز و سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد است. راه اندازی اسکله رو- روی بندر امیرآباد از جمله برنامه های ما در بنادر شمالی کشور است و انتظار داریم که این اسکله در بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: راه اندازی اسکله رو-روی بندر امیرآباد کمک می‌کند که شبکه سراسری کشور ما از طریق این اسکله به شبکه ریلی کشورهای CIS متصل شود و بتوانیم از موقعیت ترانزیتی استفاده کنیم.

حسن ‌زاده همچنین اعلام کرد: تعداد صنایعی که هم اکنون متقاضی فعالیت و استقرار سرمایه‌گذارانی است که علاقمندند از موقعیت بندر امیرآباد استفاده کنند تعداد قابل توجهی است. هم‌اکنون نیز تعدادی سرمایه‌گذاری انجام شده است و متقاضیان فراوانی داریم که برخی از آنها در حال سرمایه‌گذاری هستند و برخی از آنها نیز طرح هایشان در دست بررسی قرار دارد.

تمایل سرمایه گذاران بین المللی به نظارت در زنجیره حمل و نقل کالا در بنادر

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تقریبا همه بنادر و سرمایه گذاران یک شریک بین‌المللی دارند، گفت: وقتی در بندر کار می کنید به معنای آن است که یا صادرات و یا واردات دارید. به همین دلیل شرکای خارجی همواره در بخش صادرات و واردات وجود دارد و تمایل دارند که در بنادر ایران سرمایه‌گذاری کنند و بتوانند در زنجیره حمل و تامین کالاهای خود نظارت داشته باشند. به همین‌خاطر بیشتر قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر صاحب شرکای بین‌المللی است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال همایش صادرات را در بندر امیرآباد در تیرماه سالجاری برگزار کردیم که در همان همایش نیز بحث استفاده از موقعیت بندر امیرآباد در ترانزیت پررنگ شد و سرمایه‌گذارانی متقاضی سرمایه‌گذاری برای تزانزیت و ترانشیپ کالا از طریق این بندر شدند.

ایجاد پایانه صادرات میوه در بندر نوشهر

وی با اعلام اینکه در بنادر دیگر شمالی همچون انزلی و نوشهر نیز طرح‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، در بیان بخشی از آنها، اعلام کرد: مشخصا در بندر انزلی طرح‌های احداث سیلوی غلات، مخازن روغن و خوراکی، کارخانه نگهداری کالاهای یخچالی وجود دارد. در بندر نوشهر نیز به همین روال است که طرح ایجاد پایانه صادرات میوه در دستور کار است و طرح هایی ارایه شده که در دست بررسی و تصمیم گیری است.