شناسهٔ خبر: 61353 - سرویس مسکن و شهرسازی

عشایری در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تأکید بر تسریع فرآیند صدور اسناد مالکیت در سکونتگاه‌های غیررسمی در جلسه شورای اجتماعی کشور/ امضای تفاهم‌نامه با صداو سیما جهت ترویج و اطلاع‌رسانی در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی در محلات هدف

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: از انجایی که سکونتگاه‌های غیررسمی اغلب فاقد سند مالکیت هستند قرار شد تا در جهت تولید مسکن و بازآفرینی نواحی مذکور پیرو آیین‌نامه اجرایی صادر شده در این حوزه و همچنین اراضی متعلق به دولت، ادارات کل راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری شرکت بازآفرینی به جد پیگیر موضوع شده و فرآیند صدور سند مالکیت را سرعت بخشند.

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: خوشبختانه در جلسه شورای اجتماعی که هفته گذشته با حضور اعضا برگزار شد با سه پیشنهاد ارائه شده در حوزه بازآفرینی شهری موافقت شد.

عشایری ادامه داد: طبق گفتگوهای انجام گرفته از انجایی که سکونتگاه‌های غیررسمی اغلب فاقد سند مالکیت هستند قرار شد تا در جهت تولید مسکن و بازآفرینی نواحی مذکور پیرو آیین‌نامه اجرایی صادر شده در این حوزه و همچنین اراضی متعلق به دولت، ادارات کل راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری شرکت بازآفرینی به جد پیگیر موضوع شده و فرآیند صدور سند مالکیت را سرعت بخشند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید بر حوزه مسکن، استحکام‌سازی و نوسازی آن به عنوان مهم‌ترین موضوع مربوط به بخش بازآفرینی در این جلسه بود که پایه اصلی آن واگذاری اراضی و صدور اسناد مالکیت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین خبر داد: در این جلسه با اشاره به اینکه شهرهای کوچک فاقد سینما هستند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد تا به وسیله برنامه اقدام مشترک و تصویب در ستاد بازآفرینی استانی، این اقدام از محل اعتبارات فرهنگی ستاد ملی به انجام برسد.

این مقام مسئول در ادامه بخنان خود خاطرنشان کرد: پیرو گزارش سازمان صداو سیما در حوزه بازآفرینی شهری نیز مقرر شد با هدف ترویج و اطلاع‌رسانی صحیح برنامه‌ای در حوزه نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی داخل بافت تهیه و پخش شود که در این راستا تفاه‌م‌نامه‌ای را با این عزیزان به امضا خواهیم رساند.

گفتنی است مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران چندی پیش در مراسم امضا و مبادله تفاهم نامه مشترک میان شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید براینکه توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی نیز از دیگر برنامه‌های بازآفرینی شهری است اعلام کرده بود: دولت در این زمینه در حد بضاعت خود کمک‌های لازم را ارائه کرده و کسری ۴ هزار میلیارد تومانی بازآفرینی شهری طی تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شده است که با این مبلغ، خدمات روبنایی و زیربنایی به مردم ساکن در بافت های هدف ارائه می‌شود.

عشایری با بیان اینکه نقش دولت در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار حمایتگری است، گفت: منابع مالی  اولیه طرح تامین شده و اعطای مشوق‌های باقی مانده آن به عهده شهرداری هاست که اصلی ترین بازیگران موضوع تخفیف ها و مشوق ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام تخفیف‌ها و مشوق‌های مشمول مناطق محروم کشور شامل مناطق هدف بازآفرینی شهری نیز می‌شوند. در همین راستا تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری یک برنامه اجتماعی با پیوست کالبدی است، افزود: امیدوارم بتوانیم در راستای ساخت، بهسازی و نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی گام برداریم.

وی افزود: طرح استفاده از اراضی دولتی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است که این اراضی باید ۱۵ روز پس از تحویل در اختیار توسعه گران قرار گیرند.

عشایری تصریح کرد: توافقات اولیه درخصوص واگذاری تمام اختیارات دولت در بازآفرینی شهری به جز صدور صلاحیت موضوع ماده ۴ به شهرداری‌ها انجام شده است. این موضوع با اعلام آمادگی شهرداری‌ها در آینده تصویب خواهد شد.

عشایری گفت: تمام تخفیف‌هایی را که شهرداری در طرح بازآفرینی شهری به سرمایه گذاران اعطا می‌کند باید توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود. همچنین شهرداری باید سالانه ۳۵ میلیارد تومان بابت انشعابات، تخفیف در نظر بگیرد./