به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در دیداری که با معتمدان محلی، عضو شورای شهر و برخی از اعضای انجمن مردم نهاد شهر اراک به منظور تعیین تکلیف و بیان خواسته های چندین ساله ساکنان محلی برای ممانعت از اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در بافت تاریخی اراک انجام داد، ضمن استماع نظرات و خواسته های به حق مردم، تاکید کرد: ایجاد یک خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و همچنین دیگر شهرها، اساسا غلط است.
معاون معماری و شهرسازی در این دیدار ضمن استقبال از جدیت و پیگیری انجمنهای مردمنهاد در بیان خواستههای به حق خود نسبت به پروژههای شهری، گفت: انتظار ما این است که صدای ذی نفعان اصلی پروژههای شهری به ما در وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی شهرسازی و معماری برسد. صدایی که می تواند با همکفری بدنه کارشناسی و تخصصی و با استفاده از ابزار قانونی به راهکارهای عملیاتی به نفع شهر و شهروندان منجر شود.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با طرح این پرسش که آیا اجرای این طرح کمکی به شهروندان اراکی می کند و یا برای شهر اراک مفید خواهد بود؟، گفت: متاسفانه ما در طول دو تا سه دهه اخیر در فرآیند تهیه طرح ها با واقعیت هایی که در شهرها وجود دارد روبه رو نیستیم و عمدتا مهندسان مشاور در دفاتر خود می نشینند و پیش بینی های عجیب و غریبی برای شهر می کنند با این فرض که پیش بینی ها به نفع شهر و شهروند است.
ایزدی ادام داد: این نوع برخوردها همه حاکی است که ۵۵ متر دسترسی در قلب شهر اراک صورت مساله غلطی است. به بیان دیگر جراحی در بافت وضع موجود غلط است. هرچند این موضوع به صورت فنی و تخصصی از کارشناسان استعلام می شود.
وی افزود: عدم ضرورت اجرای طرح بررسی می شود و نتیجه به شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد آمد.
ایزدی یادآور شد: حدود ۳ سال طول کشید تا ما در قزوین خیابان بلاغی قزوین را که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت لغو و برای آن راه حل جایگزین تعیین کنیم. در قزوین راه حل جایگزین آنقدر منافع شهروندان را تامین می کند که همه به آن رضایت دادند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دلایل لازم برای لغو این مصوبه وجود دارد، گفت: وقتی نماینده مقام معظم رهبری از دید اجتماعی، یا دکتر ملک حسینی از دیدگاه شهرسازی و سرهنگ آبایی از دیدگاه ترافیک و سایر صاحبنظران از جمله اعضای شورای شهر اراک و شهروندان اعلام میکنند که اجرای این طرح به نفع شهر و شهروندان نیست و باید لغو شود ما به استناد این موارد موضوع لغو را پیگیری و دنبال خواهیم کرد.
ایزدی در ادامه به تخریب بافت واجدارزش حرم مطهر رضوی در طی سالیان گذشته اشاره و اعلام کرد: تقریبا همگان به این نتیجه رسیده ایم که با بازگشایی های عجیب و غریب دردی از زائران حل نمی شود و این موردی است که در مورد سایر شهرها در بافت های شهری و محله ای نیز مصداق دارد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تلاش می کنم تا برای این طرح، جایگزین پیدا کنیم.
وی همچنین گفت: لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری در شهر اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری طرح و اقدامات لازم برای آن انجام می شود. همچنین، با توجه به اینکه بازنگری طرح جامع شهر اراک مراحل پایانی خود را سر می کند لغو آن در بازنگری طرح جامع نیز دنبال می شود.
ایزدی در جمع بندی نهایی سخنان خود در دیدار با انجمن های مردم نهاد، اعلام کرد: به استناد همین نظرات اعلام می کنیم که مصوبه لغو است. ایجاد یک خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک ذاتا غلط است. بنابراین تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا از طریق جایگاه قانون و تخصصی خواسته انجمن های مردم نهاد را تامین کنم.
مهندس الله دادی مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش با اعلام این مطلب که این خیابان با فاصله کمی از بافت تاریخی شهر واقع شده است، گفت: این طرح در محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد قرار دارد که عملا اجرای این طرح را غیرممکن می کند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع بازنگری طرح جامع اراک در دست تهیه است که مراحل پایانی خود را طی می کند که می توان این موضوع را در بازنگری طرح جامع نیز گنجاند.
در این دیدار برخی از معتمدان شهر اراک و همچنین عضو شورای شهر به ارایه پیشنه این طرح پرداختند. مرادی عضو شورای شهر اراک در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: طرح موسوم به ۵۵ متری اراک جزو طرح های جامع شهر اراک است که از سال ۸۲ برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است. در مدت ۱۵ تا ۱۶ سالی که از ابلاغ این طرح می گذرد سرمایه گذارانی از قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت کیسون و چندین شرکت داخلی و خارجی برای اجرای طرح مذاکراتی کردند که هیچکدام از آنها به اقدام عملیاتی برای اجرای طرح منجر نشد.
عضو شورای شهر اراک با اشاره به اینکه در این ۱۶ سال مردم از حقوق مالکانه خود افتاده اند و ساختمان های مردم در این محله حبس شده است، یادآور شد: زمانیکه طرحی مصوب می شود طبق قانون باید بودجه اجرای آن مشخص باشد. در عین حال دستگاه مجری باید ظرف ۱۸ ماه تا ۵ سال با تعهد مجوز ساخت بدهد که متاسفانه مساله تقاضای پروانه ساخت در طی این مدت برای مردم ساکن در محله از سوی شهرداری صادر نشد و ساکنان محله شهری و واجد ارزش اراک به مراجع مختلفی شکایت کردند و در نهایت تاکنون در این مورد به خواسته های مردم بی توجهی شده است.
مرادی عضو شورای شهر اراک همچنین اعلام کرد: دیوان عدالت اداری در رای خود شهرداری اراک را ملزم به صدور پروانه ساختمانی کرده است که تاکنون این مهم به مرحله اجرا نرسیده است.
بازگشایی مسیر نیازمند بودجه ۸۰۰ میلیاردتومانی است/۴۱۰ میلیاردتومان بدهی داریم
این عضو شورای شهر اراک با اعلام اینکه طول این مسیر ۱۸۶۰ متر است، گفت: بر اساس برآوردهایی که انجام شده برای بازگشایی این مسیر بالای ۸۰۰ میلیاردتومان بودجه نیاز است. این در حالی است که هم اکنون ۴۱۰ میلیارد بدهی داریم و ۴۵۰ پروژه نیمه کاره داریم و بودجه سالیانه شورای شهر اراک ۳۱۰ میلیاردتومان است.
مرادی همچنین یادآور شد: طرح فوق فاقد پیوست های فرهنگی، زیست محیطی و ترافیکی است و ساکنان بافت بالای ۷۰ تا ۸۰ سال است که در محله سکونت دارند.
وی یادآور شد: در همان سال ها اعلام شد که برای آنکه طرح توجیه اقتصادی داشته باشد باید دو تا۲۷ یا دوتا ۲۲.۵ متر در دو طرف این طرح برای توجیه اقتصادی اش در نظر گرفته شود که همان زمان هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور آن را غیرقانونی و غیرشرعی اعلام کردند.
وی با اعلام اینکه اجرای این طرح را به طور کامل به شهرداری سپرده اند، گفت: در اجرای این طرح دو مساله مطرح است. اول؛ معبر است که ۱۸۶۰ متر در ۵۵ متر باید آزادسازی شود که یک ریال هم بازگشت سرمایه برای شهر ندارد. شهرداری اراک موظف شده است تا ۱۰۸هزار متر زمین آزاد سازی تا معبر ایجاد شود.
به گفته مرادی، طی دو تا سه سال آینده ۱۷ هزار متر تجاری در منطقه ایجاد می شود. در حال حاضر ۴۰ درصد تجاری ها خالی است.
گزارش: مژده نوروزی