شناسهٔ خبر: 61393 - سرویس استان‌ها

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر خراسان رضوی:

حل مشکل دولت در واحدهای بدون متقاضی استان / بهره‌برداری ۹۶ درصدی پروژه مسکن مهر تا پایان سال

جواد اسلامی محمدی معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: : کل تعهد استان خراسان رضوی درخصوص مسکن مهر ۱۲۰ هزار واحد بوده است که از این مقدار۹۳ هزار واحد تحویل متقاضیان شده و ۲۲ هزار واحد تا پایان سال اتمام و تحویل خواهند شد.

جواد اسلامی محمدی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری درخصوص مسکن مهر این استان اظهار داشت: کل تعهد استان خراسان رضوی درخصوص مسکن مهر ۱۲۰ هزار واحد بوده است که از این مقدار ۴۰ هزار واحد در شهر جدید گل بهار، ۴۷۰۰ واحد در شهرستان بینالود و بقیه واحدها در شهرستان‌های بالا و زیر ۲۵ هزار نفر استان هستند.

وی افزود: از مجموع این واحدها در حدود ۹۳ هزار واحد تحویل متقاضیان شده و هم اکنون در آنها ساکن هستند. ۲۷ هزار واحد باقی مانده در حدود ۲۲ هزار واحد پیشرفت بالای ۸۵ درصد دارند که امیدواریم تا پایان سال جاری با همت پیمانکاران و تسهیلات پرداختی بانک مسکن تکمیل و با صدور دفترچه تقسیط تحویل داده شود.

محمدی ادامه داد: حدود ۵ هزار واحد هم بدون متقاضی در ۱۱ شهرستان خراسان رضوی وجود دارد که برای این منظور از یک ماه گذشته با پیمانکاران این پروژه‌ها جلساتی برای حل مشکل داشته‌ایم. این واحدهای بدون متقاضی یا در مرحله فنداسیون هستند یا بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند و پیمانکاران آن‌ها بابت انجام کار قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

معاون بازآفرینی شهری  ومسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به این موضوع گفت: براساس دستورالعمل تعیین تکلیف واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر که توسط آقای مهرآبادی و همچنین سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ شد با این سازندگان و پیمانکاران جلسه گذاشتیم. در این جلسه مقرر شد یا این واحدها را به ما فروخته یا خودشان آن را بردارند.

وی افزود: در این خصوص سازندگانی که واحدهای آن‌ها در مرحله فونداسیون هستند اعلام کردند که پول عرصه را بدهند و به صورد خودمالک عمل کنند. قرار بود که ۳۰ درصد پول زمین داده شود و بقیه را به صورت اقساط بدهند که در نهایت با تصمیم‌گیری صورت گرفته تصمیم بر این شد که ۱۰ درصد پول زمین را به صورت نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند. یکسری واحد هم که اعلام کردند که توان ادامه کار ندارند که این واحدها را به صورت تهاتری با دادن زمین به دولت واگذار کردند.

محمدی ادامه داد: در همین خصوص از حدود ۵ هزار واحد اعلامی حدود ۳۸۰۰ واحد تعیین و تکلیف شدند و مشکل آنها از گردن دولت برداشته شده است. بنا داریم تا حداکثر یک ماه و نیم آینده باقی مانده واحدها هم تعیین و تکلیف شود تا در این زمینه دولت در استان خراسان رضوی مشکلی نداشته باشد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که این تعداد واحد مسکن مهر در استان از نظر بحث روبنایی و زیربنایی در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: درخصوص مسائل زیربنایی مثل آب، برق و گاز اکثر سایت‌های مسکن مهر ما مشکلی نداشته‌اند اما در زمینه مسائل روبنایی یکسری مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: درخصوص مسائل روبنایی و در بحث ساخت مدرسه، مسجد، فضای سبز و... در برخی پروژه‌ها مشکلاتی وجود دارد که در حال اجرایی شدن آن ها هستیم تا همه ساکنان مسکن مهر از آن منتفع شوند. این موارد که در چند مورد از پروژه ها وجود دارد در حال رسیدگی است که جلساتی را در این زمینه برگزار و قرار شد ظرف یکی، دو ماه آینده این مسائل هم تعیین و تکلیف شوند.