شناسهٔ خبر: 61397 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان مطرح کرد:

دولت کمبود قیر در ارتقای راه‌ها را جبران کند/ثبات کشاورزی فعال کردستان با توسعه راه‌های روستایی محقق می‌شود/لزوم اختصاص لایحه سال ۹۸ به افزایش اعتبار راه روستایی

شهرام ملکی مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین قیر برای روکش آسفالت راه‌های روستای استان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، گفت: با توجه به استعدادهای قابل توجه بخش کشاورزی استان و رتبه پایین شاخص کشوری استان در حوزه زیر ساختی، ضرورت دارد در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استان اختصاص داده شود.

 شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تازه‌ترین وضعیت راه‌های روستایی در استان گفت: در استان کردستان حدود  هزار و ۷۰۰ روستا داریم و ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راه‌ها است؛ یعنی نزدیک به ۴۶ درصد، در حالی که  میانگین کشوری بالای ۷۰ درصد است.

وی افزود: به لحاظ برخورداری نیز استان دارای رتبه آخر کشوری و در جایگاه سی و یکم است؛ در حالی که اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم، باید هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی را با برآورد ۶۰۰ میلیارد شروع کنیم.

این مدیر استانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات صرفا استانی است، توضیح داد: از آنجایی که اعتبارات استانی صرفا استانی است و ردیف ملی برای استان تعریف نشده است، با پی‌گیری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در هر سال ۲۰ درصد از کل اعتبارات تملک به حوزه راه روستایی به جهت اولویت این بخش کارها در استان اختصاص داده شد.

ملکی اضافه کرد: خوشبختانه نگاه استاندار محترم، سازمان مدیریت استانی و اعضای شورای برنامه‌ریزی بر این است که در استان کردستان اولویت، ارتقای شاخص راه‌های روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به پروژه در دست اقدام راه روستایی در استان توضیح داد: حدود هزار ۱۰۰ کیلومتر پروژه را براساس مناقصه‌ای که در سال ۹۵ و ۹۶ برگزار شد، آغاز کرده‌ایم.  در این باره دو مشکل حاد داریم؛ نخست آنکه برای استمرار و تقویت پروژه‌های شروع شده، وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تامین قیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، چون امسال قیر دریافت شده متناسب با فعالیت استان نبود.

ملکی تصریح کرد: در وهله دوم جایز است در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استان‌هایی که کمترین شاخص برخورداری از شاخص کشوری دارند، اختصاص داده شود. 

این مدیر استانی در ادامه با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی نبود راه روستایی در استان گفت: استان کردستان از استان‌های مرزی کشور است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد و انتظار مردم توجه ویژه به ارتقای راه روستایی است.

وی اضافه کرد: مردم با حجم انتظارات‌شان پیشقدم برای مشارکت با دولت و رفع معارضان هستند و تقاضایشان این است که دولت تامین اعتبار کند و مردم هم موانع محلی را بردارند که تا به حال همکاری خوبی داشته‌اند.

مدیرکل راه و شهر سازی استان کردستان به قابلیت های کشاورزی و اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: ۳۰ در صد از جمعیت استان روستاییان هستند و این ۳۰ درصد در حوزه اقتصاد روستایی مشغول به کارند. این در حالی است که استعدادهای بخش کشاورزی رتبه اول را در تولید توت فرنگی و در تولید سیب‌زمینی رتبه دوم را داراست. همچنین استان در کشت گندم نیز بسیار موفق است و انتظار این است که در موضوع زیر ساخت‌ها که همان راه‌ها است نیز دولت اعتبارات لازم را اختصاص دهد./