شناسهٔ خبر: 61417 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی زاده مطرح کرد:

نصب سامانه اولیه پایش آتشفشان دماوند تا پایان سال

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات از نصب سامانه اولیه پایش آتش‌فشان دماوند تا پایان  سال جاری خبر داد و گفت: تلاش داریم تا از طریق نمایندگان مجلس در استان‌های تهران و  مازندران بتوانیم موضوع پایش آتش‌فشان دماوند را به‌صورت طرحی به مجلس ببریم و در تلاش هستیم تا این طرح با بودجه خوبی در سال ۹۸ به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نخستین جلسه کمیته پایش آتشفشان دماوند که با حضور نمایندگان مجلس، استانداری مازندران هواشناسی نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد ضمن اعلام نسب سامانه اولیه پایش آتش‌فشان دماوند تا پایان سال جاری گفت: مخاطره آتش‌فشان بادانش و فنّاوری امروزه با مخاطره زلزله متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات ادامه داد: با برنامه‌ریزی می‌توانیم مخاطرات آتش‌فشان  را به نحو قابل‌توجهی کاهش دهیم و این دقیقاً برعکس مخاطره زلزله است که در هشدار زلزله تنها چند ثانیه قبل از وقوع می‌توان هشدارهای لازم را داد.

شکرچی زاده افزود: در آتشفشان این امکان وجود دارد که در صورت پایش مناسب دو تا سه روز قبل از آتشفشان بتوان آلارم های لازم را صادر کرد تا بتوان مخاطرات را کاهش داد و  امکان تخلیه منطقه خطر وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات با اعلام این مطلب که تشکیل جلسات این‌چنینی به‌منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود گفت: مرکز تحقیقات  راه و مسکن و شهرسازی دبیرخانه موضوع آتش‌فشان است و قاعدتاً سازمان زمین‌شناسی مدیریت اجرایی را بر عهده خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد:تا پایان سال با همکاری قابل‌توجه سازمان هواشناسی سامانه اولیه پایش آتشفشان دماوند در منطقه مستقر می‌شود همچنین گام بعدی به‌این‌ترتیب است که مجموعه نیازهای دستگاه‌های مختلف و ذی‌ربط مخاطره آتش‌فشان از طریق مرکز تحقیقات به‌عنوان دبیرخانه جمع‌آوری‌شده و  به جناب مهندس اسلامی ارائه می‌شود تا از طریق ایشان در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب برسد.

وی همچنین یادآور شد:تلاش داریم تا از طریق نمایندگان مجلس در استان‌های تهران و  مازندران بتوانیم موضوع پایش آتش‌فشان دماوند را به‌صورت طرحی به مجلس ببریم و در تلاش هستیم تا این طرح با بودجه خوبی در سال ۹۸ به تصویب برسد.