شناسهٔ خبر: 61451 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

شرکت وزیر راه و شهرسازی در رويداد هفته حمل و نقل روسیه/ مذاکره با مقامات روسیه، آذربایجان و هند برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت

 اسلامی هواپیما مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی با سفر به روسیه در رویداد هفته حمل و نقل این کشور شرکت و درباره توسعه حمل و نقل ریلی در ایران و توسعه همکاری‌ها در چهارچوب کریدور شمال-جنوب با مقامات روسیه، هند و آذربایجان مذاکره خواهد کرد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به منظور شرکت در هفته حمل و نقل روسیه صبح فردا تهران را به مقصد مسکو ترک خواهد کرد.

تیمور بشیر گنبدی، مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:

به دنبال دعوت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه، جناب آقای دیتریخ برای شرکت وزیر در هفته حمل و نقل روسیه، مقام عالی وزارت تصمیم گرفت که به این موضوع و بهره‌برداری مثبتی که می‌توان از این رویداد کرد، به صورت جدی‌تری نگاه کند.

وی اضافه کرد: این رویداد ( هفته حمل و نقل)  اتفاق بسیار مهمی برای روسیه است،  تمام اصحاب حمل و نقل این کشور اعم از خصوصی و دولتی در این رويداد جمع هستند و رایزنی می‌کنند. این رویداد برای روسیه داخلی و منطقه ای است و هیات هایی از کشورهای همسایه و پیرامونی هم در آن دعوت دارند و در سطوح مختلف در رویداد شرکت می کنند.

بشیر گنبدی با اشاره به برگزاری دو نشست سه جانبه در حاشیه هفته حمل‌ونقل روسیه میان ایران، روسیه و هند و ایران، روسیه و آذربایجان که در سطح وزیر طراحی شده است، گفت: با وجود این دو طرح جلسه اضافه مقام عالی وزارت تصمیم گرفتند در این رویداد برای مذاکره با دو کشور دیگر نیز شرکت کنند.

وی به اهمیت کریدور شمال-جنوب که هند را از طریق ایران و آذربایجان به روسیه متصل می‌کند، اشاره کرد و افزود: کریدور شمال-جنوب یک سازوکار و موافقت‌نامه خیلی مهم بین ایران و هند و روسیه است و این سه کشور بنیانگذار این توافق‌نامه هستند. البته ۱۰ تا ۱۱ کشور دیگر نیز به آن پیوسته اند.

این مقام مسئول دامه داد: در این چهارچوب توسعه همکاری‌ها با هند و روسیه برای ایران حائز اهمیت است. آذربایجان نیز به عنوان حلقه واسط این کریدور که هند را به روسیه از طریق ایران متصل می‌کند، و البته با توجه به موافقت آذربایجان برای مشارکت در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا نقشی مهم در توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای دارد و می توانیم از فرصت هفته حمل و نقل روسیه و حضور مقامات آذری در آن استفاده بهینه را انجام دهیم

به گفته بشیر گنبدی، هند نیز یکی از شرکای استراتژیک ایران در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و به همین به دنبال عبور آزمایشی قطار کانتینری از مسیر کریدور شمال جنوب و همکاری‌های سه جانبه، این نشست‌ها به تسهیل ترانزیت از مسیر کریدور شمال-جنوب منجر می‌شود.

پیگیری مشارکت روسیه در توسعه حمل‌ونقل ریلی ایران

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مشارکت روسیه در توسعه حمل‌ونقل رسلی ایران گفت: بعضی از این قراردادها مانند مشارکت روسیه در قرارداد برقی سازی خط آهن گرمسار اینچه برون حالت عملیاتی به خود گرفته است. جلب مشارکت طرف روس از لحاط سرمایه گذاری در پروژه‌های مهم زیرساخت ریلی مانند دو خطه کردن ها و برقی کردن های خط آهن مثل بافت-سرخس و مشارکت در رشت- آستارا در دستور کار سفر وزیر به روسیه است.

بشیر گنبدی در انتها به دیدار وزیر با مقامات روس در این سفر اشاره کرد و افزود: جناب آقای مهندس اسلامی، وزیر محترم راه وشهرسازی در حاشیه هفته حمل و نقل مسکو با آقای دیتریخ، وزیر محترم حمل و نقل روسیه و همینطور آقای بلازاروف، رییس راه آهن روسیه ملاقات خواهد کرد.

وی ادامه داد: نشست‌های در سطح وزیر در این سفر توسط خود وزیر و نشست‌های سه‌جانبه توسط معاون وی مدیریت خواهد شد.

نظر شما