شناسهٔ خبر: 61463 - سرویس استان‌ها

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر استان اصفهان:

اتمام پروژه مسکن مهر استان اصفهان در دهه فجر / تعامل با شهرداری‌ها یک الگوی نمونه در سطح کشور

ایمان طاهر معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در استان از مجموع ۱۵۱ هزار واحد باقی مانده ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل داده شده و هم اکنون در اختیار متقاضیان بوده که در حال استفاده از آن هستند و بنا داریم مابقی در دهه فجر افتتاح و پرونده مسکن مهر بسته شود.

ایمان طاهر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت مسکن مهر این استان اظهار داشت: کل مسکن مهر استان اصفهان با احتساب شهرهای جدید ۱۶۱ هزار واحد بود که طبق بخشنامه‌ای از سوی مقام عالی وزارت واحدهای فاقد متقاضی که تعداد آن‌ها ۱۰ هزار واحد بود از این آمار کم شدند.

وی افزود: با این حساب از مجموع ۱۵۱ هزار واحد باقی مانده ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل داده شده و هم اکنون در اختیار متقاضیان بوده که در حال استفاده از آن هستند.

طاهر ادامه داد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان که سمیرم و شهرضا هستند ۲۰۰ واحد باقی مانده و در شهر زیر ۲۵ هزار نفرمان که شهرستان چادگان است ۱۰۰ واحد برای تحویل باقی مانده و مابقی که بیش از ۲هزار واحد در شهر جدید فولادشهر است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی تمام واحدهای باقی مانده درخصوص زمان تحویل و اتمام این پروژه در این استان گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته بنا داریم در ایام دهه مبارک فجر پرونده مسکن مهر را در استان اصفهان بسته شده ببینیم.

وی افزود: تمام واحدهای باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی داشته اند تنها در موارد نصبی کارشان مانده است که کمی گرانی مصالح و تأمین لوازم نصبی با نوسانات ارز کار را با کندی مواجه کرد. با این حال پیگیر هستیم که در مدت اعلام شده این مورد را تمام و این میزان واحد باقی مانده را هم تحویل متقاضیان بدهیم.

ایمان طاهر با تاکید بر اینکه تمام واحدهای مسکن مهر استان اصفهان دارای متقاضی است درخصوص مباحث روبنایی و زیربنایی این پروژه در استان اظهار داشت: بابت حل مشکلات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر طرحی را ارائه دادیم که در کشور به عنوان نمونه این کار انجام گرفت و به عنوان یک الگو از آن استفاده شد. این طرح اینچنین بود که مسائل زیربنایی مثل جدول کشی، خیابان ها و دیگر موارد مثل فضای سبز و بقیه موضوعات اینچنینی به شهرداری ها سپرده شد و ما تعهد پرداخت هزینه های آنها را داشتیم که همه تاکنون پرداخت شده است.

وی ادامه داد: این طرح هم به خوبی مورد استقبال شهرداری ها قرار گرفت که کمبود منابع مالی داشتند و توانستیم به خوبی کار را پیش ببریم. با اجرای این ترفند ۷۰ شهرمان را برای آماده شدن تحویل شهرداری ها دادیم که خواسته‌های ما اجرا و هزینه‌ها را در قالب زمین و یارانه پرداخت کردیم. ۴، ۵ شهر دیگرمان مانده که تحویل داده نشده و در حال آماده سازی آنها برای انجام کار با شهرداری‌ها هستیم.

این مدیر اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: درخصوص مسائل روبنایی هم سعی کردیم حداقل‌ها در هر پروژه و شهری تامین شده باشد. ما در هر پروژه ۵۰۰ واحد به بالا یک مسجد ساختیم و در کل شهرها از این بابت مشکلی نداریم. درخصوص مدرسه‌ هم به همین شکل برخورد شد هرچند که مدرسه تنها برای مسکن مهر نیست و در همه شهرها کم داریم.

طاهر ادامه داد: طبق قانون ساماندهی بحث خدمات روبنایی برعهده دستگاه‌های مرتبط بوده است که در ماده ۹ آئین‌نامه قانون ساماندهی مسکن روی این موضوع تاکید داشته است. آموزش و پرورش و دیگر نهادها باید به تعهدات خود عمل کنند تا این کمبودها جبران شود. به عنوان مثال آموزش پرورش در بحث مدرسه سازی باید همراه باشد. آورده ما در استان مشخص است و منتظر تامین منابع درخصوص مدرسه از سوی آنها هستیم. با این حال سعی کردیم مدرسه داشته باشیم تا نفری نباشد که برای تحصیل با مشکل مواجه شود.