شناسهٔ خبر: 61617 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده مطرح کرد؛

ثبت شتاب ۴ دهم و یک دهم شتاب ثقل در سرپل ذهاب و گیلانغرب توسط دستگاه‌های شتاب نگار مرکز تحقیقات

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت شتاب ثقل چهار دهم در سرپل ذهاب و همچنین یک دهم در گیلانغرب توسط دستگاه‌های شتاب نگار مرکز تحقیقات در مناطق زلزله زده کرمانشاه، خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارتخانه ضمن آمادگی کامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تهران و همچنین استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مسئولیت مرکز، مسئولیت ثبت شتاب‌نگاری است، گفت:  پس از وقوع زلزله‌ای که ساعت ۲۰:۰۷ ۴ آذرماه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی سرپل ذهاب و ۱۸ کیلومتری جنوب شرق قصر شیرین رخ داد ما گزارش دو دستگاه شتاب‌نگار را داشتیم. یکی سرپل ذهاب که شتاب چهار دهم شتاب و دیگری در گیلانغرب  که شتاب یک دهم شتاب ثقل را اندازه گیری کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه شتاب سرپل ذهاب شتاب مهمی است و در زلزله سال گذشته کرمانشاه شتاب ۶۸ صدم شتاب ثقل ثبت شده بود، افزود: با توجه به اینکه حدود ۹۰ روستا با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت در مرکز کانونی زلزله قرار دارد، پیش بینی می کنیم خانه های روستایی که بازسازی نشده اند، از زلزله آسیب جدی دیده اند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه هنوز آماری از تلفات جانی برای این زلزله گزارش نشده است ولی درعین حال، بیش از ۲۰۰ نفر مجروح از زلزله گزارش شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بر اساس مطالعات و پژوهش های زمین شناسان این حد از لرزه خیزی در منطقه پیش بینی نمی شد، گفت: در سال گذشته که ما زلزله ۷.۳ را در کرمانشاه داشتیم کماکان منطقه ناآرام است و هنوز بعد از گذشت یکسال به ثبات نرسیده است.

وی همچنین از ثبت ۳۵ پس لرزه بعد از زلزله ۶.۴ ریشتری خبر داد که بزرگای یکی از آنها بیش از ۵.۲ ریشتر بوده است.

شکرچی‌زاده اظهار امیدواری کرد تا زلزله اصلی رخ داده باشد و این تکانه های ممتد پس‌لرزه‌های زلزله اصلی بوده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه آمادگی در شرایط بحران از حوادث طبیعی و به ویژه زلزله در ایران ضرورت دارد، اعلام کرد: بر اساس گزارش های رسیده، ریزش قابل توجهی در راه های شریانی استان گزارش نشده است و راهداری به کنترل وضعیت راه های استان و به ویژه مناطق زلزله زده مسلط است. مجموعا وضعت مدیریتی بحران شرایط خوبی را به نظر می‌آید که داشته باشد.