شناسهٔ خبر: 61676 - سرویس وزارتی

وزير راه و شهرسازي در گفت و گوي زنده تلويزيوني :

ساخت 100 هزار واحد مسكوني در طرح بازآفريني شهري تسريع مي شود/اهداف كمي و كيفي توسعه مسکن در برنامه ششم دنبال مي‌شود

محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي در گفتگوي زنده تلويزيوني با اشاره به اهتمام اين وزارتخانه در تكميل مسكن مهر بر عملياتي كردن اهداف توسعه كمي و كيفي مسکن در برنامه ششم از جمله اجراي بازآفريني 100 هزار واحد مسكن در مرحله نخست و تأمين مسكن اقشار كم درآمد تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامي كه شامگاه گذشته در برنامه زنده "تيترامشب"‌شبكه خبر سخن مي گفت، در توضيح برنامه‌هاي وزارت راه وشهرسازي در بخش مسكن اظهار داشت: در بحث مسکن دولت موظف است تا طبق قانون اساسی زمینه را برای خانه دار شدن مردم با اولویت اقشار کم درآمد فراهم کند گفت:تامین مسکن برنامه ای است که در دولت های مختلف از بدو انقلاب تاکنون با عناوین مختلف صورت گرفته است و در این سال ها با برنامه‌هاي مسکن مهر و مسکن اجتماعی دولت های نهم تا دوازدهم تلاش کرده اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مسكن شهروندان باشند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و  شهرسازی در دوره جدید برای تامین مسکن نیازمندان، طرح‌هاي را به صورت موازی در حال انجام دادن است، افزود: برای اجرایی کردن این طرح ها برنامه ششم ملاک قرار گرفته شده است که اهداف کمی و کیفی توسعه مسکن و هدف گذاری در آن دیده شده است.

اسلامي با اشاره به جذب سرمايه‌گذاران براي احياي بافت‌هاي ناكارآمد توضيح داد: با توجه به مطالعات و ارزيابي گذشته كارگروه ويژه‌اي براي اين موضوع تشكيل شده است و بازآفريني شهري مورد تاكيد رئيس جمهور است و برای این کار معاون اقتصادی و دیگر معاونان ریاست جمهور در بحث بازآفرینی شهری وقت زیادی را صرف کرده است و بحث های کارشناسی مفصلی برای آن صورت گرفت و ما در روز گذشته این مساله را جمع بندی کرده و نهایی کرده‌ایم.

بازآفريني 100 هزار واحد مسكوني در دستور كار استانداران

وی با تاکید بر اینکه به استانداران برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه بازآفرینی شهری ابلاغ شده است، افزود: باید دقت کرد که استانداران رئیس ستاد بازآفرینی استانی هستند و این مساله در دستور کار سال ۹۷ برای ان ها تعریف شده بود که طی ۸ ماه گذشته مطالعات انجام شده و برنامه ریزی صورت گرفته تا ۲۷۰ محله در سال بازآفرینی شود.

اسلامی افزود: برای تك تك استان ها اولویت بازآفريني  محلات شناسایی و استخراج شده است و محلات بر اساس برنامه مشخص احیا می شوند و بافت ها آن محله نوسازی خواهند شد که این نوسازی شامل امكانات روبنايي از جمله مدرسه، اماكن بهداشتي و فرهنگي و ورزشي علاوه بر نوسازی واحدهای مسکونی نیز می شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید اراضی دولتی در اختیار این طرح قرار گیرد، تصریح کرد: با عرضه زمین از سوی نهادهای دولتی سرمايه گذاران مي توانند كار ساخت و ساز را با دريافت پروانه ساخت با تسهيلات ويژه در محدوده‌هاي شهري انجام دهند. اما در نوع دوم افراد مي‌توانند با استفاده از تسهيلات در نظر گرفته شده واحد ساختماني خود را نوسازي كنند و علاوه بر امتياز دريافت پروانه ساخت رايگان و نرخ تسهيلات دريافتي آنها نيز 50 درصد كمتر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار است.

وي ادامه داد: در راستای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که سهميه هر استان پیش بینی شده، از استانداران خواسته شده تا تمامی دستگاه های دولتی و شهرداری ها را برای مشارکت در این طرح بسیج کنند كه این مساله برای شهرداری ها منفعت هايي براي ارتقاي سطح شهري و خدمات و البته ايجاد درآمدهاي پايدار شهري دارد.

اسلامی ادامه داد: بسته ای به استانداران ابلاغ شده كه علاوه بر مصوبات گذشته، موجب اجراي غيرمتمركز و عمل بر اساس شرايط هر منطقه و استان خواهد شد. همچنين ابلاف بسته جديد در خصوص بازآفريني شهري به استانداران براي سرعت دادن به عملياتي كردن طرح و احياي بافت‌هاي فرسوده بوده است.

استانداران موانع بازآفريني شهري را برطرف كنند

وی در رابطه با کارشکنی برخی از ارگان ها در زمینه بازآفرینی شهری با عدم واگذاري زمين و ديگر موارد، گفت: برنامه بازآفرینی شهری دارای صراحت قانونی و آیین نامه مصوب دولت و دستور صریح ریاست جمهوری است و استانداران به عنوان مقام های عالی دولت در استان اختیار تام دارند و که در این حوزه تصمیم گیری کنند ما با تغییر سیاست های ساختاری و رویکردی که ابلاغ شد،ه مصوب کرده ایم تا از ظرفیت استانداران که دارای اختیار بیشتر از دستگاه های اجرایی استانی هستند در این حوزه بهره مند شویم تا آن ها برخی از موانع موجود در استان را برطرف کنند و روندها را تسریع کنند تا واگذاری زمین سرعت گرفته و همچنین با دادن مجوز ها و تهیه نقشه ها و  پشتیبانی شاهد اقدام همه جانبه و به ثمر رسيدن نتايج طرح بازآفريني شهري باشيم.

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: در حال حاضر طرح بازآفريني شهري در برخي استان‌ها آغاز شده است و از پيشرفت خوبي نيز برخوردار است.

اسلامی در بخش ديگري از سخنانش با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی وظیفه خود می داند که مسکن مهر را تکمیل کند، يادآور شد: مردم منتظر تکمیل مسکن مهر هستند البته مسکن مهر حدود ۵۰۰  هزار واحد مسکونی است که تقریبا ساخت نیمی از آن به اتمام رسيده اما به دليل نداشتن انشعابات قابلیت استفاده پیدا نکرده است و نيمي ديگر اين تعداد كه نا تمام است شامل مواردي مي‌شود كه مشکلات حقوقی دارد و ۱۰۰ هزار واحد آن فاقد متقاضی است كه عمدتا امکانات زیربنایی برای آن ها وجود ندارد و يا جانمایی مناسبی نداشته است. برنامه این است که طبق مجوز قانونی و هماهنگی که صورت گرفته تعدادي از واحدهای فاقد متقاضی را به سازمان های حمایتی (کمیته امام و سازمان بهزیستی) واگذار کنيم تا آن ها بتوانند بعد از تکمیل به افراد تحت پوشش خود واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه در وزارت راه و  شهرسازی سه سازمان و شركت تابعه به موضوع مسکن مهر مربوط می شوند، توضيح داد: باید هر يك از اين سازمان ها و شركت‌ها بايد وظايف خود را انجام دهند. نهايت تقسيم كار بدين صورت است كه بنياد مسكن وظيفه تكميل مسكن مهر را در شهرسازي زير 25 هزار نفر جمعيت بر عهده دارد و تكميل مسكن هر در شهرهاي جديد بر عهده شركت عمران شهرهاي جديد است و بقيه موارد نيز با همكاري سازمان ملي زمين و مسكن و اجراي ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها بايد تكميل شوند.

اسلامي بيان كرد: این سازمان ها وظیفه دارند که با توجه به الزامات قانونی مسکن مهر را در دستور کار قرار دهند و برای ان ها تصمیم گیری کنند. البته متقاضيان نيز با واريز معوقات خود و آورده مورد نياز بايد براي تكميل مسکن مهر همکاری کنند و بدون همکاری مردم تکمیل کردن واحد‌هاي در حال ساخت برای وزارت راه و شهرسازی کار دشواری است و این انتظار براي مردم باید زودتر به پایان برسد.

وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: انشعابات باید برقرار شود و سرانه های خدماتي برای رفاه حال ساکنان مسكن مهر بايد فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه باید دو بحث بخش های مالی و اقتصادی و بحث تولید مسکن جدا شوند، گفت: مهم ترین دستور برنامه ريزي براي ايجاد جريان پايدار ساخت مسكن است كه بايد ارتباط بين سازندگان صلاحيت دار و سرمايه گذاران برقرار شود به طوري كه تولید مسکن به یک جریان زنده و  پویا تبدیل شود.

حرفه‌ورزان ساخت و ساز بايد دارای صلاحیت و پروانه باشند

وی با اشاره به لزوم تمركز بر کیفیت و استاندارد مصالح ساختماني يادآور شد: در اين زمينه با توجه به آیین نامه کنترل ساختمان و وظايف سازمان نظام مهندسی ساختمان، هر بخش بايد به وظیفه نظارتی خود عمل كند. زیرا کسانی که می خواهند  در حرفه ساخت و ساز فعالیت کنند باید دارای صلاحیت و پروانه باشند اعم از حقیقی و یا حقوقی بدون پروانه صلاحیت مجاز به فعالیت نباشد.

اسلامی در خصوص  کیفیت مصالح و استاندارد مصالح نیز گفت: اگر مطابق آیین نامه کنترل ساختمان و 22 مبحث  مقررات ملي ساختمان عمل نشود، كيفيت ساخت و ساز ها دچار مشكل خواهد شد. به عنوان نمونه در بازسازي مناطق زلزله زده كرمانشاه بازسازي بر اساس قوانين و استانداردها کاملا مشهود بود زيرا در زلزله مجدد اين منطقه كمترين تلفات را شاهد بوديم و كار مهندسي ساز موجب پابرجا ماندن ساختمان‌ها شد.

وزير راه و شهرسازي در خصوص توانمند سازی قشر متوسط و کم درآمد نیز گفت: بايد براي ساخت و ساز با واگذاري زمين و ديگر موارد تسهيلاتي را در نظر گفت تا با كاهش قيمت تمام شده بتوان عرضه براي اقشار كم در آمد را در نظر گرفت.

وی افزود: نکته مهم این است که توانمند سازی مردم برای خرید الزاما با دادن تسهیلات و کمک مالی نیست بلکه ایجاد مزیت برای سازنده است که بتوان سود را در جای دیگری تسهیل کند و طبق قراردادهای مشخصی با نرخ تمام شده به متقاضیان که واجد شرایط هستند واگذاري صورت گيرد و در اين برنامه اولویت با خانه اولی ها است.

اسلامي اضافه كرد: ميزان موفقيت  اين برنامه در هر شهر نيز بستگي به کیفیت شرایط محیطی دارد.