شناسهٔ خبر: 61679 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده تلويزيوني:

۲۵۰ هزار ميليارد تومان براي اتمام ۴۰۰ طرح نيمه تمام لازم است/ توجه به راه هاي روستايي و رفع ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه در بودجه سال ۹۸

محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي در گفتگوي زنده تلويزيوني با اشاره به تكميل قطعه نخست آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸ ازنياز به ۲۵۰ هزار ميليارد تومان اعتبار براي اتمام ۴۰۰ طرح وزارت راه وشهرسازي خبر داد و گفت: توجه به راه هاي روستايي و رفع ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه شناسايي شده در بودجه سال ۹۸ در اولويت كاري اين وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامي كه شامگاه گذشته در برنامه زنده "تيترامشب"‌شبكه خبر سخن مي گفت، تصريح كرد: بر تحول ساختاری تمرکز کرده ایم و متنوع سازی منابع مالي و اتخاد رويكردهاي جديد مديريتي با توجه به تجربیات گذشته براي تحول ساختاری و رویکردی توأمان  را وضع کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ طرح نیمه تمام  كه هر طرح شامل چندين پروژه مشخص است در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که نیازمند تآمين منابع برای اتمام آن هستیم،بيان داشت: منابع مورد نیاز برای پایان دادن به این طرح ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است كه طبیعی است با بودجه های مصوب سالیانه به این سادگی ها قابل تمام شدن نیست.

اسلامي ادامه داد: به همین علت متنوع سازی منابع با استفاده از منابع بخش غیر دولتی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی براي اتمام پروژه ها بايد مد نظر قرار گيرد و روند را در استفاده از بودجه غیر دولتی به جاي بودجه دولتي تغییر دهیم.

وي توضيح داد: برخي از طرح هاي نيمه تمام  به تنهایی نمی تواند مزیت مالی و اقتصادی براي سرمايه گذاري بخش خصوصي داشته باشد که بايد در كنار اين پروژه‌ها، طرح‌هاي مكمل و مزيت‌هاي اقتصادي ديگر تعريف و در نظر گرفته شود.

اسلامی با بیان اینکه باید کاری کرد که مزیت های اقتصادی به پروژه ها اضافه شود تا برای بخش خصوصی جذاب شوند، تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها دريافت مجوزهاي قانوني از مجلس و دولت براي انتشار و عرضه اوراق مشاركت با سود متفاوت براي استفاده از منابع مردم برای اتمام پروژه ها است زيرا كه اتمام برخي پروژه‌ها تاثیر بر درآمد دولت و رفاه مردم دارند.

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به حجم نقدینگی قابل ملاحظه و آسیب بزرگ آن، اظهار کرد: به گفته وزارت اقتصاد ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور موجود است كه وزارت راه و شهرسازي بايد بتواند براي تکمیل پروژه های عمرانی با روش ‌هاي جذاب و توجیه اقتصادی مناسب از اين نقدينگي استفاده كند.

عبور از آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸

وی با اشاره به قراردادهاي مشاركت در ساخت آزادراه‌ها با استهلاك سرمايه از طريق دريافت عوارض، تصريح كرد: اگر زمان بازپرداخت سرمايه ها كوتاه‌تر شود و مزيت‌هايي براي اين سرمايه گذاري تعريف شود، طبيعي است که پروژه ها خواهان پیدا خواهد کرد و به همین خاطر امیدواریم که با یک نگاه متفاوت و ملایم تر در زمینه نرخ بازگشت به نفع سرمایه گذار باشد تا پروژه های عمرانی متقاضیان بیشتری داشته باشند و نرخ مشارکت برای اتمام پروژه ها افزایش یابد.

اسلامی با اشاره به تکمیل آزادراه تهران شمال نیز گفت:این مساله یک دغدغه بزرگ در دولت است که سال های متمادی این پروژه طول کشیده و برنامه ریزی های گذشته به نتيجه نهايي نرسيده است به همين خاطر اولویت وزارت راه و شهرسازی  تكميل قطعه اول آزادراه تهران-شمال است. در همین راستا طبق برنامه زمانبندی اخیر که بین پیمانکارو سرمایه گذار و دولت تفاهم شده است بتوان تا پایان سال ۹۷ ساخت این پروژه به اتمام برسد با این حال با توجه به شرایط پروژه و شرایط آب هوایی منطقه تا خرداد سال آینده پیش بینی می شود که این پروژه به طول بیانجامد همچنین برای ساخت قطعه دوم و سوم این ازادراه نیز برنامه ریزی ها در حال صورت گرفتن است.

وی در بخش ديگري از سخنانش با اشاره اولویت اصلی دولت براي تكميل کریدور های حمل و نقلي، بيان داشت:جریان جابه جایی بار و مسافر اعم از جاده و ریل، شریان اقتصادی و شاهرگ اقتصادی کشور است این برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و برای این کار با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال تلاش هستیم تا این کریدورها به بهره وری رسیده وسریع تر به ثمر بنشینند.

اسلامی با تاکید بر اینکه اتصال ريلي به كشورهاي همسايه با اولویت کریدور شمال- جنوب در اولويت قرار دارد، تصریح کرد: کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و با توانمند كردن بنادر و فرودگاه هایی که در این مسیر واقع شده اند اميدواريم بتوایم ترانزیت کشور را افزایش دهیم زیرا اگر توان ترانزیت و لجستیک کشور ارتقا یابد، درآمد دولت بر طبق آن افزوده می شود و بر اين اساس منابع بیشتری می توان صرف توسعه زیر ساختها کرد.

توجه به راه هاي روستايي و شناسايي ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت های مهم این وزارتخانه بحث توجه به راه های روستایی و استانی است، اظهار کرد: در بسیاری از استان ها علاوه بر لزوم توسعه راه هاي روستايي، پروژه‌هاي متعددي با موضوع اصلاح هندسي راه‌ها و لزوم تعريض جاده‌ها وجود دارد.

وی افزود: در راه های استانی بیش از ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه را شناسایی کرده ایم که نیمی از آن ها دارای حوادثي بوده اند که نباید تکرار شوند به همین خاطر باید برای اصلاح آنها سرمایه گذاری شود زیرا با توجه به تاکید رئيس جمهور بايد در بودجه سال ۹۸، منابع متفاوتی برای آن ها خلق شود و این منابع خارج از بودجه معمول دولت، صرف اصلاح، ایمن سازی، بهسازی و نوسازی شبکه راه های کشور شود که این در اولویت های برنامه آتی بودجه سال ۹۸ قرار دارد.

اسلامي ادامه داد: براي اين منظور علاوه بر حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه، بايد  برای زیر ساخت های حمل و نقل کشور در استان‌ها یک تبصره مستقل دیده شود.

قرارداد ساخت هشت آزادراه به زودي بسته مي‌شود

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده طبق تفاهم نامه ای که با یک سرمایه گذار صورت گرفته است هشت آزادراه جدید در دستور ساخت قرار خواهند گرفت، افزود: در خصوص بحث کامیون داران مشکلات بسیاری وجود دارد و ما متعهدیم برای حل مشکلاتشان چاره اندیشی کنیم و راه حل ما این است که جامعه حمل و نقل زمینی و کامیونداران، لجستیکشان را خودشان انجام دهند و اجازه دهیم تا زنجیره فعالیت آن ها در درون این خانواده  شکل گرفته و انجام شود و حمایت همه جانبه از آن ها صورت گیرد.

اسلامی ادامه داد: با نمایندگان کامیونداران مذاکره شده و ان ها اعلام امادگی کرده اند تا در بحث توزیع لاستیک همکاری کنند زیرا تعداد لاستیک توزیع شده کافی نیست. همچنین مجوز برای واردات به هر میزانی که نیاز بوده توسط وزارت صمت داده شده است. برنامه فوری و مهم این است تا بتوانیم به واردات لاستیک بویژه توزیع لاستیک توسط خود اتحادیه و انجمن ها شتاب دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص نوسازی و ارتقاي کیفیت ناوگان باید خود کامیونداران تلاش کنند، تصریح کرد: ما امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که در این خصوص دارای عقب ماندگی هستیم و فارغ از دلایل این اتفاق باید تعهدات خود را انجام دهیم تا کامیونداران خودشان از طریق اتحادیه و انجمن ها نقش بیشتری ایفا کنند.

وی در خصوص تامین لاستیک و قطعات ماشین های سنگین نیز گفت: با شرکت های داخلی توافق هایی صورت گرفته است و ثبت سفارش ها از طریق وزارت صمت برای ورود برخی از قطعات و لاستیک به میزان لازم صورت گرفته است و وزير صنعت، معدن و تجارت با جدیت دنبال این هستند که این موارد با سرعت انجام شود.

اسلامی با اشاره به تعرفه حمل و نقل بار، افزود: بحث تعرفه تن- کیلومتر توافق ، تصویب و ابلاغ شده است و بیمه تامین اجتماعی نیز که بخشی از مطالبات رانندگان است صورت گرفته و بخشی باقی مانده است که در حال هماهنگی هایی نهایی هستیم تا رانندگان عزیز ما دغدغه ای از بابت بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند.

وی در رابطه با توسعه ناوگان هوایی کشور بعد از تحریم ها گفت:امکان توسعه ناوگان هوایی وجود دارد. تحریم های مذکور تحریم جدیدی نیست و از اول انقلاب اسلامی همواره ایران تحریم بوده است به همین خاطر ما شرکت هایی را که در حقیقت مهیا هستند که این صنعت را توسعه دهند، حمایت خواهیم کرد. امیدواریم با روش های گوناگونی که در سال های گذشته آن ها را تجربه کرده ایم ناوگان هواي كشور را ارتقا دهيم.

وی با اشاره به اینکه نیاز به نوسازی ناوگان هوايي در کشور، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با توجه به كمبود ناوگان فرصت مسافرت هوایی را برای اقصي نقاط کشور فراهم کرده و در وضعیت موجود تلاش می کنیم تابهترین سرویس دهی را داشته باشیم و استان های فاقد پرواز را به شبکه حمل و نقل هوایی متصل کنیم.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سوالي در خصوص توسعه سواحل مكران، بيان داشت: در اين خصوص افزايش ظرفيت بندر چابهار از ۲ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن کاري ارزشمند در سواحل مکران بوده است و این بندر امروزه یکی از بنادر اقیانوسی و مجهز ما محسوب می شود و باید دارای راه آهنی شود که ان را به شبکه سراسری وصل کند و ما به دنبال ان هستیم تا منابع بیشتری برای توسعه ان به این بندر تزریق کنیم  تا به سرعت بحث توسعه آن انجام گیرد.

وی  ادامه داد: تفاهم همكاري سه جانبه کشورهای هند، ایران و روسیه در كريدور شمال –جنوب صورت گرفته است كه شتاب دهی به توسعه باری بندر چابهار و اتصال آن به آسیای میانه را در پي دارد.

وزير راه و شهرسازي گفت: علاوه بر توسعه سواحل جنوبی به توسعه سواحل شمالی نیز دولت اهتمام دارد و در این خصوص بندر امیر آباد با سرعت در حال رشد و رسیدن به نقطه ثقل برای اتصال کشور به کشورهای حوزه دریای خزر است به صورتی که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در یک سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است .