شناسهٔ خبر: 61750 - سرویس بنادر و دریانوردی

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

اعطای اختیارات لازم به دولت برای جلب مشارکت خارجی در توسعه بنادر/ تقدیر از مدیرعامل سازمان بنادر به خاطر حمایت از حق دریانوردی ایران/ ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری صادرات توان فنی و مهندسی در کشور

رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختیارات لازم به دولت و وزارت راه و شهرسازی برای جلب مشارکت خارجی در توسعه بنادر داده شده است، گفت: در کشور ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت فنی و مهندسی وجود دارد که باید از ظریق فعال شدن دیپلماسی اقتصادی، به خارج از کشور صادر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، امروز هفتم آذرماه در مراسم اختتامیه سیزدهیمن همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اعلام این مطلب که حضور میهمانان بین المللی در ایران فرصتی مغتنم برای معرفی توانمدی‌های جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: نگاه مجلس به توسعه صنعت دریانوردی، نگاهی توسعه‌گراست و اتفاقا در قانون بودجه احکام ارزشمندی را در زمینه توسعه صنعت دریانوردی تکلیف کرده‌ایم.

کوچی ادامه داد: از سوی مجلس شورای اسلامی این اختیار به وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه آن یعنی سازمان بنادر و دریانوردی داده شده است تا با شرکت‌های مختلف دنیا قراردادهای مشارکتی بنویسند و بتوانند توسعه بنادر و سواحل را عملیاتی و اجرایی نمایند.

رییس کمیسیون عمران مجلس در ادامه ضمن تقدیر از مدیر عامل سازمان بنادر که اخیرا در شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی از حقانیت ایران در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا دفاع کرده، از وی تشکر کرد.

وی در بیان برخی از ظرفیت‌های ایران در حوزه دریا گفت: کشور ما در مسير ۵ کریدور بین‌المللی قرار دارد که قسمت عمده‌ای از آن از مسیر دریا عبور می‌کند. همچنین دسترسی به ۱۵ کشور همسایه با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر، شرایط ویژه‌ای را برای ایران فراهم کرده است که سرمایه‌گذاری در ایران را برای سرمایه‌گذاران سایر کشورها موثر می‌کند.

کوچی افزود: ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق دریا و ۴۵ درصد اقتصاد ایران به دریا وابسته است. همچنین ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور از جمله مزیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر حداکثر ۲ درصد سواحل ایران اقتصادی شده‌اند که باید تلاش کنیم تا این میزان افزایش قابل ملاحظه‌ای یابد.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه توسعه شهرسازی در دنیا به سمت دریاها است گفت: ایران باید توسعه شهرسازی را به سمت دریا میل دهد. به همین دلیل بارها از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم ایجاد شهرهای جدید را به سمت دریا سوق دهند. زیرا امروزه شهرهای بزرگ ما از دریا فاصله زیادی دارند و تامین آب شرب از دریا و انتقال آن به شهرها هزینه‌بر است.

وی همچنین گفت: اعتقاد ما در مجلس این است که ظرفیت‌های فراوانی در دریا وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کامل را ببریم.

وی همچنین از توان مهندسی ایران در حوزه ساخت بنادر و سازه‌های دریایی به عنوان مزیت ایران نام برد و گفت: بحثی که اخیرا با وزارت خارجه داشتیم، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی کشور بوده است. برآورمان این است که ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت مهندسی و فنی در کشور وجود دارد که این ظرفیت می‌تواند در کشورهای مختلف مورد بهره‌برداری قرار گیرد و می‌توانیم نیروی انسانی مهندس را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: انتظارمان این است که زمینه حضور مهندسان در کشورهای مختلف دنیا فراهم شود. اخیرا نیز وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی آن وزارتخانه در همین راستا مجموعه اقداماتی را انجام داده‌اند. ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

کوچی ادامه داد: از همه شرکت‌های دنیا دعوت می‌کنیم تا با ایران در ساخت و توسعه بنادر کشور جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند. مجوز قانونی به دولت داده شده که امیدواریم از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند.