شناسهٔ خبر: 61774 - سرویس مسکن و شهرسازی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد

کاهش ۸ درجه ای دما در استان های ساحلی خزر/ بارش برف در ارتفاعات البرز و جاده‌های کوهستانی

آب و هوا- هواشناسی امروز کوهرنگ با کمینه دمای ۹ درجه بالای صفر به همراه لاله زار و سراب با دمای ۵ درجه زیر صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین ایستگاه های کشور معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری هواشناسی و همچنین مدل‌های پیش رو هواشناسی امروز کوهرنگ با کمینه دمای ۹ درجه بالای صفر به همراه لاله زار و سراب با دمای ۵ درجه زیر صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین ایستگاه های کشور معرفی شدند.

امروز در قالب مناطق کشور جوی پایدار داشتند که این مساله باعث افزایش آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شد. همچنین طی این مدت با شمالی شدن جریانات در سواحل دریای خزر بارش باران و وزش باد، کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل هفته ادامه خواهد داشت.

این شرایط روز جمعه با ورود سامانه جدید بارشی در مناطقی از در مناطقی از سواحل دریای خزر، شمال غرب و سپس غرب کشور ابرناکی، بارش باران و وزش باد را به همراه خواهد داشت و روز شنبه بر مقدار بارش در این مناطق افزوده می‌شود که احتمال آبگرفتگی معابر عمومی دور از انتظار نیست.

برای روز جمعه بارش باران و وزش باد در گیلان، غرب مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشا و برای شنبه این شرایط در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد در کرمانشاه، ایلام، غرب لرستان مشاهده و در ارتفاعات کوهستانی شمال غرب، اردبیل و ارتفاعات البرز بارش برف پیش بینی می شود.

همچنین از جمعه شب تا  یکشنبه مسیر جاده‌های کوهستانی شمال غرب و جاده های کوهستانی سواحل خزر به استانهای مجاور، بخصوص گردنه ها مه آلود پیش بینی شده و با احتمال بسیار موجب کندی یا اختلال در ترافیک جاده‌ای این مناطق خواهد شد.
از این رو توصیه می شود برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، سازمانهای امدادی و مدیریت بحران  بکار گرفته شود.

براساس مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی انتظار می‌رود روز جمعه بین ۶ تا ۸ درجه دمای هوا در استان‌های ساحلی خزر کاهش یابد.

شدت بارش برای جمعه در استان گیلان در غرب مازندران و آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل و کردستان و کرمانشاه پیش بینی شده و منجر به آبگرفگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها می شود.

تهران هم امروز آسمانی غبارآلود و نیمه ابری داشت و کمینه دما در آن به ۶ درجه بالای صفر رسید.

پیش‌بینی دما و شرایط جوی دو روز اخیر و فردای استان‌های کشور را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.