شناسهٔ خبر: 61775 - سرویس استان‌ها

تاکید بر جلوگیری از ساخت و ساز روی گسل زلزله

همدان مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی با بیان این مطلب که ساخت و سازهای اصولی بهترین راه کاهش بلایای طبیعی است، بیان کرد: جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان‌ها در مناطقی که روی گسل قرار دارند، باید با یک برنامه‌ریزی کارآمد انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از راه و شهرسازی استان همدان، "مهندس حسن ربانی ارشد" ضمن خوش آمد گویی با بیان این مطلب که متاسفانه در استان مرکز ژئوفیزیک وجود ندارد گفت: باید در استان مرکز دفتر ژئوفیزیک منطقه غرب کشور و دفتر مرکز مطالعات و تحقیقات زلزله غرب کشور راه اندازی شود.

وی ادامه داد: با توجه به مطرح نمودن موضوع کیفیت بتن و جوش مسئولیت این اداره کل بیشتر شده بنابراین نسبت به پیگیری جدی مبنی بر نظارت دقیق بر کیفیت بتن و جوش با همکاری نظام مهندسی اقدام خواهد شد.

بیت الهی دبیر کارگروه نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کیفیت بتن عنوان کرد: از آنجایی که در زلزله کرمانشاه ساختمانهای بتنی بیشتر آسیب دیدند باید یک نظارت جدی بر ساختمانهای بتنی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در تدقیق گسل ها و حرائم آنها بسیار دقت شود، گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی نقشه هایی را مصوب خواهیم کرد که در جاهایی که گسل وجود دارد ساخت و سازپمپ های گاز و نفت و بیمارستانها انجام نشود.

بیت الهی یادآورشد: اخیرا شهرداری تهران به شهرداران مناطق نامه ای مبنی بر ممنوع نمودن تشکیل پرونده و عدم مجوز ساخت و ساز در حرائم گسل را صادر نموده که امیدورایم این کار در شهرستانها هم انجام شود.

مهندس طالبی مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عدم ساخت و سازهای خوب باعث تخریب خواهد شد، گفت: تا کنون ۳۲ فروچاله رصد و مطالعه شده، امیدواریم بتوانیم در بحث کاهش مخاطرات اقدامات خوبی انجام بدهیم و این تنها با کمک مردم به وسیله آموزش و اطلاع رسانی امکان پذیر خواهد شد.