شناسهٔ خبر: 6186 - سرویس مسکن و شهرسازی

قائدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

موافقت مجلس با افزایش سرمایه بانک‌ها مردم را به افزایش تسهیلات مسکن امیدوار کرد/ شروط سودده بودن صندوق‌های پس انداز مسکن

صندوق پس انداز مسکن کارشناس اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها تا زمانی که از حذف نوسانات ناگهانی بازار مسکن مطمئن نشوند به تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن اقبال نشان نمی‌دهند.

علی قائدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تشکیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن در سایر بانک‌ها غیر از بانک تخصصی مسکن گفت: در شرایط فعلی رکود مسکن، ایجاد این گونه صندوق‌ها فرآیندی سود‌ده نیست و بانک‌ها هم از آن استقبال نخواهند کرد.

کارشناس ارشد اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر این صندوق‌ها ایجاد شوند، با کسری مواجه خواهند شد و مردم نیز در آن‌ها سرمایه‌گذاری نخواهند کرد، افزود: علی‌رغم اینکه پرداخت تسهیلات به بخش مسکن نیازمند ورود بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دیگر غیر از بانک مسکن است اما بانک‌ها نیز تا زمانی که از آینده بازار مسکن اطمینان نداشته باشند به آن ورود نمی‌کنند.

وی لازمه تحقق طرح تشکیل صندوق‌های پس‌انداز خرید مسکن در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برطرف شدن نوسانات شدید بازار مسکن دانست و اظهار کرد: ایجاد یک بازار منظم و قابل پیش‌بینی در بخش مسکن که رشدی متعادل و با روند ثابت و آهسته را پیش‌رو دارد، بهترین شرایط برای ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن است تا مردم نیز به سرمایه‌گذاری در آنها ترغیب شوند.

تحلیل‌گر بازار مسکن تشریح کرد: از آنجایی که در صندوق‌های موجود پس‌انداز مسکن، ورود سرمایه به کندی شکل می‌گیرد در حال حاضر تراز این صندوق‌ها به سختی می‌تواند مثبت شود.

وی ادامه داد: بسیاری از صندوق‌های مسکن در شرایط فعلی مجبور به استقراض از دولت یا بانک مرکزی می‌شوند و به همین دلیل بانک‌ها تمایلی به تشکیل این صندوق‌ها ندارند.

به گفته قائدی با تصویب لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی، می‌توان به افزایش پرداخت تسهیلات مسکن از سوی سایر بانک‌ها امیدوار بود اما این روند در وضعیت صندوق‌های مسکن اثری ندارند؛ چون این صندوق‌ها کاملا مردمی است و با سرمایه مردم گردش مالی دارند.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس صندوق جدید در بانکی غیر از بانک تخصصی مسکن، نیازمند کسب مجوزهای لازم از بانک مرکزی است./