شناسهٔ خبر: 61936 - سرویس مسکن و شهرسازی

شیوه نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان  از ابتدای سال ۹۸ اجرایی می شود

حامد مظاهریان حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تنویرافکار عمومی و شناساندن بهتر شیوه نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان به فعالان این حوزه توضیحات جامعی را در کانال شخصی خود منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، در این توضیحات معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن شیوه نامه مذکور از ابتدای سال ۹۸ خبر داده است.

دکتر حامد مظاهریان  در این متن که با عنوان شیوه نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان منتشر شده است آورده است:بيش از يك دهه از ابلاغ شيوه‌نامه اجرايی نحوه تمديد و ارتقاء پايه پروانه اشتغال به كار مهندسی و برگزاری دوره‌های مصوب می گذرد. اگرچه در طی این مدت دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددي در مورد آموزش مهندسان ابلاغ و اصلاحاتی در مفاد آنها اعمال شده، اما لزوم توجه به سامانه های مناسب و نوين آموزشی و ضرورت آشنايی مهندسان با آخرين تحولات علمی، اهمیت بازنگري در شيوه‌ نامه ها را بيش از پيش مشهود کرده است.

وی می افزاید:از اين رو و در ادامه روند اصلاحات در اين بخش، همكارانم در يك ماموريت جديد با استفاده از نظرات اساتيد و صاحب‌نظران، ادارات كل راه و شهرسازی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، ضمن شناسايی نارسائی ها و كاستی های موجود و استفاده حداكثری از ظرفيت سازمان های نظام مهندسی و مراكز معتبر آموزش عالی، پیشنهادی برای اصلاح شیوه نامه موصوف تهیه کردند. نهايتاً و پس از رايزنی های لازم و تصويب موضوع در شورای آموزش و ترويج مقررات ملي ساختمان، شيوه‌نامه اصلاحی نحوه تمديد و ارتقای پايه پروانه اشتغال به‌كار مهندسی را هفته پیش ابلاغ كردم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه می نویسد:اجمالاً و براي تنوير اذهان به برخی از رويكردهای اصلاحی و اهم تغييرات انجام شده می پردازم. ضمناً شيوه‌نامه‌های مدرسان و مجريان آموزشی نيز در دستور كار برای اصلاح و بازنگری قرار گرفته و به زودی ابلاغ خواهد شد.

حامد مظاهریان رويكردهای اصلاحی شیوه نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان را به شرح ذیل برشمرد:

شناسایی اشكالات و رفع كاستی های شيوه‌نامه و دستورالعمل‌های فعلی آموزش.

 توجه به نيازهای آموزشی مهندسان متناسب با شرايط روز و فناوری‌های نوين.

 افزون کردن نقش سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان در ارتقای دانش فنی مهندسان و ترويج مقررات ملّی ساختمان.

لزوم برنامه‌ريزی موثر برای آموزش‌های ورود به حرفه و كارآموزی .

اصلاح فرآيند‌های آموزشی متناسب با شيوه‌های نوين آموزش و آموزش‌های الكترونيكی.

 لحاظ کردن نظرات و پيشنهادات ادارات كل راه و شهرسازی، شورای مركزی نظام مهندسی ساختمان و سازمان‌های استانی.

وی اهم تغييرات را در پایین آورده است:

تشكيل شورايی تحت عنوان «شورای آموزش و ترويج» با حضور نمايندگان شورای مركزی و اساتيد صاحب‌نظر دانشگاهی و حرفه‌ای برای بررسي و تاييد فرآیند های آموزشی و ترويجی

میسر شدن برگزاری دوره‌های آموزشی بصورت مجازی.

انجام سنجش پايان دوره‌های آموزشی ارتقاء توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها.

 اصلاح عناوين و سرفصل دوره‌های آموزشی موجود و تعريف دوره‌های آموزشی جديد در رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان.

پیش‌بينی دوره‌های آموزشی، همايش‌ها و كارگاههای تخصصي ويژه تمديد پروانه اشتغال به كار مهندسی.

انجام مصاحبه حضوری برای تمديد پروانه اشتغال به كار مهندسی گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، برای اطمینان از برقرار بودن شرایط جسمی لازم برای ارایه خدمات مهندسی .

 پيش‌بينی طرح كارآموزی دانش‌آموختگان متقاضی ورود به حرفه مهندسی.

 يش‌بينی دوره‌هاي آموزشی تكميلی ويژه مدرسان دوره‌های آموزشی.

 استفاده از دانش و تجربه افراد حرفه‌مند بعنوان دستيار در برگزاری دوره آموزشی.

وی در پایان بیان می کند: پیش بینی شده تا شيوه‌نامه‌ آموزشی جدید پس از اجرای آن که از ابتدای سال ۱۳۹۸ خواهد بود به صورت مستمر مورد ارزيابی قرار گرفته و در صورت نیاز و با همفکری با سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بازنگری قرار گیرد