شناسهٔ خبر: 61951 - سرویس مسکن و شهرسازی

واعظ مهدوی؛

۱۵ درصد جمعیت حاشیه‌نشین زاهدان یارانه نمی‌گیرند/توسعه آتی زاهدان نیازمند تدوین بسته اقتصاد شهری است

هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری در سال نود و هفت مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه ۱۵ درصد جمعیت حاشیه نشین زاهدان که به معنای واقعی کلمه فقیر هستند یارانه دریافت نمی کنند، گفت: شغل مردم و وضعیت درآمد و اشتغال زاهدان مساله‌ای است که نیازمند تهیه و تدوین بسته اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا واعظ مهدوی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مورد زاهدان و تصویب طرح جامع آن شهر که در هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید، گفت: حاشیه نشینی مساله مهم زاهدان است. شاهدیم که رشد جمعیت حاشیه نشینی در طول ۱۵ سال گذشته در آن منطقه بسیار چشمگیر بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آمار دقیق حاشیه نشینی در آمار رسمی درج نمی‌شود، ادامه داد: حاشیه نشینی زاهدان به گونه‌ای است که در سرشماری‌ها، اطلاعات کامل در آن درج نمی‌شود.

واعظ‌مهدوی داده‌های بخش بهداشت را در زمینه آمار حاشیه‌نشینی در زاهدان قابل استناد دانست و افزود: جمیعت حاشیه‌نشین چابهار بسیار متلون است. بدین معنا که حاشیه زاهدان بهشتی برای متخلفان و همه معتادان کشور است.

وی در بیان بخشی از تجربیات میدانی خود از زاهدان یادآور شد: از نظر جمیتی شاهد بودم که برای مدرسه ای در زاهدان که ۱۵۰ نفر ظرفیت داشت حدود ۶۰۰ نفر ثبت نام کردند که بخش عمده ای از آن کودکان فاقد شناسنامه و مدرک هویتی بودند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر،  عدم ثبت بخش عمده ای از آمار جمعیتی را در سرشماری ها از مشکلات عمده استان و شهر زاهدان عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلات هویتی و نداشتن شناسنامه و مدارک هویتی طبق مطالعاتی که بیمه انجام داده است ۱۵ درصد جمعیت حاشیه نشین زاهدان که بسیار فقیر هستند یارانه دریافت نمی‌کنند.

واعظ‌مهدوی با تاکید بر اینکه زاهدان نیازمند تهیه بسته اقتصاد شهری برای توسعه آتی است، گفت: شغل مردم و وضعیت درآمد و اشتغال زاهدان مساله‌ای است که نیازمند تهیه و تدوین بسته اقتصادی است. همچنین با توجه به اینکه زاهدان به سمت شهر دانشگاهی شدن گام برداشته است پیگیری مباحث و موضوعات دانش بنیان در آن منطقه کاملا موضوعیت دارد و اقتصاد بر پایه مباحث دانش بنیان از مباحثی است که در زاهدان می تواند موثر باشد.