شناسهٔ خبر: 62056 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی اعلام کرد:

آماده‌سازی محل بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرهای جدید در اولویت است/ ساخت شهرهای جدید در کلانشهرها به تعادل بازار مسکن کمک می‌کند

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: دولت در ساخت شهرهای جدید تصدی گری نخواهد داشت و ساخت و سازها با رویکرد بخش خصوصی و محله محوری انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شبکه خبر حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید از اواخر دهه ۶۰ و با هدف تعادل بخشی به بازار مسکن در کلانشهرها شکل گرفت.

او افزود: به دلیل دشواری مدیریت بازارمسکن در کلانشهرها دولت با ابتکار مشخص به سیاست شهرهای جدیدروی آورد که اغلب این شهرها در اصفهان، مشهد و تبریز تاسیس شده اند و در هریک از  ۱۹ شهر جدید حدود یک میلیون نفر اسکان پیدا کرده اند که ظرفیت سه میلیون نفر را هم دارد.

طاهر خانی گفت: در مناطق کلانشهری یکی از تمرکزگاه های مسکن مهر شهرهای جدید بوده است. اما در شهرهای جدید این امکان فراهم شده که برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گیرد. آماده سازی محل بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرهای جدید در اولویت است این درحالی است که آماده سازی محل با ساخت و سازها در مسکن مهر همزمان بود که مشکلاتی را بوجود آورد.

طاهر خانی در ادامه درباره فرهنگ سازی و هویت بخشی به شهرهای جدید گفت: هویت فرایند زمانبری است و وظیفه ما تسهیل این فرایند است. یکی از محورها در شهرهای جدید نیز هویت بخشی است که برای شکل گیری بخشی از فعالیت ها نیاز به استقرار جمعیت هستیم بنابراین مجموعه شهرهای جدید در نسل جدید این برنامه ها را  درجهت تمایز با شهرهای دیگر در دستور کار قرار داده است.

او درباره سازوکار ساخت مسکن در شهرهای جدید افزود: این برنامه با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد. فراخوان جذب سرمایه در حال انجام است، آورده بخش عمران زمین است و سازندگان که عموما انبوه سازان هستند در این برنامه مشارکت دارند. بانک مسکن هم  با تسهیلات ۱۸ درصدی و اولویت هایی در تسهیلات برای انبوه سازان مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: بعد از ۳۰ درصد پیشرفت پروژه امکان پیش فروش نیز در نظر گرفته شده تا از منابع بخش خصصوصی در تکمیل واحدها کمک گرفته شود. 

او درباره تاثیر ایجاد ساخت مسکن بر قیمتها افزود: تمرکز مشکل بخش مسکن بیشتر در کلانشهرهاست که ساخت شهرهای جدید در کلانشهرها می توند کمک به تعادل بازار مسکن کند.

طاهر خانی گفت: احداث این شهرها با سیاست گذاری خاص انجام می شود و قطعا در قیمت مسکن در کلانشهرها اثر مثبتی خواهد داشت و اقبال به سکونت در مجموعه شهرهای جدید افزایش خواهد یافت./