شناسهٔ خبر: 62078 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس شهرهای جدید اعلام کرد:

شکل‌گیری جوامع فرهنگی بدون ایجاد رویدادهای اجتماعی امکان‌پذیر نیست/ ضرورت ایجاد صنایع خلاق فرهنگی در سطح شهرهای جدید

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد و گسترش بستر لازم جهت بروز فعالیت‌های فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شهرهای جدید محسوب می‌شود گفت: حضور رویدادها در یک جامعه نیز خود باعث ایجاد فرهنگ می‌شود، رویدادی که باعث می‌شود فرآیند هویت یابی در شهرهای جدید تسریع یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس شهروندان شهرهای جدید با بیان اینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید در کشور با شعار "شهرهای جدید، فرهنگی جدید در شهرنشینی" آغاز شده و همچنان ادامه دارد گفت: بدون شک شکل دادن به فرهنگی جدید صرفا با توجه به امور کالبدی امکان‌پذیر نبوده و آنچه که منجر به ساخت فرهنگ در این مناطق می‌شود، ایجاد فضاهای فرهنگی است.

طاهرخانی با بیان اینکه ایجاد و گسترش بستر لازم جهت بروز فعالیت‌های فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شهرهای جدید محسوب می‌شود گفت: حضور رویدادها در یک جامعه نیز خود باعث ایجاد فرهنگ می‌شود، رویدادی که باعث می‌شود فرآیند هویت یابی در شهرهای جدید تسریع یابد.

وی با تأکید براینکه قطعا بدون شکل دادن به این رویدادها نمی‌توانیم انتظار شکل‌گیری یک اجتماع فرهنگی را در شهرها داشته باشیم گفت: با وجود این شرایط شهروندان یکدیگر را پیدا کرده و باهم به گفتگو می‌پردازند که نتیجه آن نیز چیزی جز شکل‌گیری جامعه و هویت نخواهد بود.

این مقام مسئول درخصوص وجه اقتصادی رویدادهای فرهنگی – اجتماعی در شهرها گفت: صنایع فرهنگی خلاق در تمامی دنیا به عنوان موتور محرک توسعه شهری محسوب می‌شوند، صنایعی که بالاترین ارزش افزوده را در بر داشته و به هیچ وجه تحت تأثیر رکودهای جهانی، دچار رکود نخواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود شکل‌گیری جامعه‌ای خوب که علاوه بر روزمرگی به تعالی و ارتقای خود فکر می‌کند را نتیجه اصلی شکل‌گیری رویدادهای فرهنگی در شهرها دانست و گفت: متأسفانه تا کنون فعالیت‌های هنری به مجموعه نخبگان یک جامعه خلاصه شده بود که نتایج حاصل از آن نیز کاملا مشهود است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی در شهر جدید پرند نیز بیان کرد: این سمپوزیوم نیز همانند جشنواره فیلم و عکس نوعی از صنایع فرهنگی خلاق به شمار رفته که خوشبختانه شاهد حضور پررنگ جوانان در ان‌ها بودیم.

طاهرخانی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی فرصتی مناسب برای جوانان جهت نشان دادن خود و ایجاد ارزش افزوده در این مناطق هستند گفت: شهرهای جدید زمانی می‌توانند جایگاه اصلی خود را نشان دهند که ما شاهد جریان معکوس از شهرهای مادر به شهرهای جدید درتمامی حوزه‌های هنری،فرهنگی، اقتصادی، تجاری، دانشگاهی و ... باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص برگزاری جشنواره فیلم و عکس در شهرهای جدید نیز تصریح کرد: این جشنواره‌ها کمک می کند تا بتواینم شهرها را از زاویه دید شهروندان ببینیم چراکه فیلم و عکس بهترین روش برای انعکاس مشکلات، امتیازات، زیبایی‌ها، انتقادها و مطالبات مردمی بوده و ما باید این مسیر را ادامه دهیم.

به گفته این مقام مسئول برگزاری رویدادهای فرهنگی نشان‌دهنده آن است که ما به دنبال شهروندان فعال در این مناطق هستیم، این جشنواره‌ها شرایط را فراهم می‌کند تا مردم رویدادهای مختلف شهری را ثبت و ضبط کنند، امری که قطعا در تعیین اولویت‌ها و پیشبرد امور به مدیران کمک می‌کند./