شناسهٔ خبر: 62111 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تاکید کرد:

لزوم رعایت دقیق درز انقطاع در ساختمان‌ها/برخورد کمیسیون ماده صد با متخلف‌ها

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی از اهتمام دستگاه های اجرایی متولی در امر ساخت و ساز به جهت برخورد سریع و قانونی با ساختمان هایی که درز انقطاع را رعایت نمی کنند خبر داد و گفت: متخلفان به شورای انتظامی ساختمان معرفی خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اعلام این موضوع عنوان کرد: لزوم رعایت درز انقطاع ساختمان با توجه به مقررات ملی ساختمان و مصوبات هیات چهار نفره، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به کلیه مهندسان طراح، ناظر، مجری و سازندگان اطلاع رسانی شده است.

وی در ادامه افزود: همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از صدور پروانه ساختمانی برای بناهایی که قصد احداث دارند ولی در طرح ها و نقشه های آن ها، درز انقطاع به درستی رعایت نشده است، ممانعت بعمل خواهد آورد.

دبیر هیات چهار نفره استان با اشاره به این که شهرداری های استان نیز به صورت قاطع توسط ماموران اجرائیات با عدم رعایت درز انقطاع در احداث ساختمان ها برخورد خواهند کرد؛ خاطر نشان کرد: همچنین کمیسیون ماده صد نیز در این رابطه با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهد کرد.

حق لطفی در این راستا تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی نیز کنترل و بازرسی موضوع رعایت درز انقطاع ساختمان ها را در الویت کاری برنامه ناظران عالی خود قرار داده و با تخلفات مشاهده شده برخورد قاطع خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه با توجه به اهمیت موضوع درز انقطاع و این که اجرای دقیق مصوبات هیات چهار نفره استان در این رابطه توسط دفتر فنی استانداری از شهرداری‌ها مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، تصریح نمود: مهندسان متخلف در این رابطه به شورای انتظامی ساختمان معرفی خواهند شد.

گفتنی است بر اساس تعریف مقررات ملی ساختمان و آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندار ۲۸۰۰) درز انقطاع، حداقل فاصله مورد نیاز بین دو ساختمان مجاور است به جهت اینکه در زمان وقوع زلزله تغییر مکان جانبی ساختمانها باعث ضربه زدن آنها به یکدیگر نشود.