شناسهٔ خبر: 62134 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور دریایی سازمان بنادر در جمع خبرنگاران مطرح کرد

شرط اجرایی شدن پروتکل ایمنی دریانوردی پذیرش تمامی کشورهای حاشیه خزر است

درجمع عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: قوانین دریانوردی مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی ( IMO) به شرطی در دریای‌خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب که کنوانسیون‌های بین‌المللی مصوب سازمان جهانی دریانوردی مربوط به آبهای آزاد است است، گفت: لازم الاجرایی کردن کنوانسیون‌های بین‌المللی مصوب سازمان بر روی کشتی‌های متردد در آب‌های آزاد به شرط این که به تایید دولت ها برسد و به کنوانسیون ملحق شده باشند، قابل اجرا است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: تاکنون ۵۰ کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی تصویب شده است و در دریای خزر و هر دریای شبیه به خزر، این قوانین و کنوانسیون‌ها به شرطی قابلیت اجرا دارد که در مراجع رسمی کشورهای حاشیه خزر به تصویب رسیده باشد و متناسب با منافع این کشورها باشد.

حق‌شناس همچنین اعلام کرد: قوانین دریانوردی مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی ( IMO) به شرطی در دریای‌خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر، گفت: حفظ ارتقای ایمنی دریانوردی در خزر و حفاظت از محیط‌ زیست آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد و دستیابی به این هدف اراده جدی و همکاری کشورهای منطقه در اعمال قوانین متحدالشکل را می‌طلبد.

وی افزود: به کارگیری تمهیدات مواجهه با سوانح دریایی و لزوم تبلور عینی منطقه از مسائلی است که در قالب تفاهم‌نامه‌های چندجانبه در ۲ سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.