شناسهٔ خبر: 62156 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خبر داد

​۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای بافت‌های ناکارآمد پرداخت می‌شود/۲۰ میلیون نفر در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند

عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست رییس‌جمهوری با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه درمجموع حدود چهار هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای بافت‌های فرسوده به متقاضیان پرداخت می‌شود گفت: میزان بافت ناکارآمد شهری در کشور معادل ۲۰ درصد اراضی شهری است که در آن ۲۰ میلیون نفر ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، هوشنگ عشایری در نشست رئیس‌جمهوری با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان این وزارتخانه با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان برای نوسازی بافت فرسوده تصویب کرده است تصریح کرد: اعتبار مذکور از سوی صندوق توسعه ملی تأمین‌شده و بنا است تا بانک مسکن نیز به‌عنوان بانک عامل همین میزان اعتبار را برای نوسازی بافت فرسوده تأمین کند.

وی بابیان اینکه در صورت تأمین این منابع می‌توانیم تسهیلاتی به میزان ۴۰ الی۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد بدون سپرده‌گذاری به متقاضیان اختصاص دهیم افزود: البته رقم تسهیلات مذکور طبق جلسات و نظرات توسعه گران با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت ناکافی است.

عشایری ادامه داد: طبق توافقاتی که با بانک مسکن صورت گرفته است بنا است تا وام ۱۱۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد به انبوه‌سازانی که به‌وسیله فناوری‌های نوین ساخت‌وساز می‌کنند اختصاص یابد البته به این صورت که شرکت‌ها به میزان ۵۰ میلیون تسهیلات با سود ۹ درصد دریافت می‌کنند و بعدازآن از محل ذکرشده۶۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد دریافت می‌کنند که طبق این محاسبات انبوه‌سازان بدون سپرده‌گذاری در عمل از ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات برخوردار می‌شوند.

معاون وزیر راه و  شهرسازی با تأکید بر اینکه ۲۷۰۰ محله در شهرهای مختلف برای طرح بازآفرینی شهری هدف‌گذاری شده است گفت:میزان این محلات معادل ۲۰ درصد اراضی شهری است که در آن ۲۰ میلیون نفر ساکن هستند یعنی به‌عبارتی‌دیگر ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند.

وی افزود: ۵ میلیون و ۴۷۰ هزار واحد مسکونی در ۲۷۰۰ محله هدف بازآفرینی شهری واقع‌شده‌اند که از این تعداد تنها ۳۹درصد آن‌ها نوسازی، بهسازی، بازسازی و یا مقاوم‌سازی شده‌اند.

عشایری تعداد واحدهای باقی‌مانده برای بازآفرینی را ۳.۵ میلیون واحد دانست و تصریح کرد:کل این بافت‌ها اعم از بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی باید نوسازی یا مقاوم‌سازی شوند که در یک برنامه ۱۰ ساله صورت خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه ۷۸ درصد بافت‌های ناکارآمد یعنی ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار واحد باید نوسازی شوند گفت: تنها حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی مستقر در بافت‌های ناکارآمد نیازمند مقاوم‌سازی است و حدود ۷۰ هزار واحد نیز در مسیرهای پرخطر مانند زیر کابل‌های فشارقوی، مسیل‌ها و غیره قرارگرفته‌اند که اغلب ان ها سکونت‌گاه‌های غیررسمی شمرده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدامات حمایتی جهت تولید مسکن در محدوده‌ها و محلات هدف را برشمرد و افزود: این اقدامات شامل تصویب دستورالعمل حمایت از توسعه گران،کاهش سود تسهیلات صندوق مسکن یکم در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد همراه با تثبیت سود ۹ درصد برای ساخت،سمت دهی اعتبارات ملی همراه با دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شهرداری‌ها به محدوده‌ها و محلات هدف برنامه برای توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی و کاهش هزینه‌های غیر ساختمانی (هزینه پروانه نوسازی، انشعابات، بیمه، مالیات، نظام‌مهندسی، و مانند آن) همچنین تخصیص زمین‌های دولتی در محدوده‌ها و محلات هدف جهت ساخت مسکن الگو است.

عشایری با تأکید بر اینکه طبق آمارها هرسالی که تعداد تسهیلات نوسازی افزایش داشته، میزان ساخت‌وساز در مناطق هدف بازآفرینی نیز رشد کرده است افزود: به همین خاطر درصدد افزایش این تسهیلات هستیم.