شناسهٔ خبر: 62173 - سرویس ریلی

با حضور وزیر ارتباطات انجام شد

امضا تفاهم‌نامه پوشش اینترنتی نسل ۴ در سه خط ریلی میان راه‌آهن و همراه اول

جلسه تفاهم‌نامه تکمیل پوشش نسل ۴ تلفن همراه، با حضور وزیر ارتباطات، میان سعید محمد زاده مدیر عامل شرکت راه آهن و حمید فرهنگ مدیر عامل شرکت شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در سه مسیر ریلی تهران به مشهد، زنجان و قم امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته تفاهم نامه تکمیل پوشش نسل ۴ تلفن همراه با اعتبار ۱۵ ماهه با حضور وزیر ارتباطات، میان سعید محمد زاده مدیر عامل شرکت راه‌آهن و حمید فرهنگ مدیر عامل شرکت شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) امضا شد و شرکت همراه اول متعهد شد که پوشش دسترسی به سرویس‌های اینترنتی نسل چهارم در سه مسیر ریلی تهران به مشهد، زنجان و قم را تکمیل کند.

همچنین شرکت راه‌آهن نیز با امضای این تفاهم نامه متعهد شد که اپراتورهای معرفی شده به صورت انحصاری فروش عمده اینترنت را در مسیرهای مذکور در اختیار داشته باشند و این اپراتورها مجاز به تامین پهنای باند مشترکین همراه اول هستند.

مجموعه ای از خدمات اینترنتی و وای فای رایگان

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در این مراسم با اشاره به رویکرد ارتقای خدمات دهی به مسافران در بخش ریلی ،گفت: قرار است مجموعه ای از خدمات اینترنتی و وای فای رایگان در این طرح به مسافران ارائه شود.

او افزود: این خدمات فقط به مسافران محدود نخواهد شد بلکه استارتاپ‌ها هم می‌توانند برای توسعه برنامه‌های خود از این خدمات بهره گیرند.

وی به ظرفیت های موجود در این شرکت و ایستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: فعالان کسب و کارهای نوپا می‌توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

برنامه اجرایی در طول یک سال

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مراسم امضا تفاهم نامه گفت: در فاز نخست از حرم تا حرم (قم تا مشهد) و از قم تا تهران با هزار کیلومتر مسیر ریلی انتخاب شده و پوشش داده می شود و در یک برنامه اجرایی در طول یک سال آینده کل این مسیر پوشش داده شده و در داخل قطار نیز خدمات وای فای ارائه می شود.

وی با بیان اینکه پوشش مسیر ریلی یک تکلیف برای وزارت ارتباطات است، افزود: شرکت راه آهن در سال های اخیر در کنار ریل‌ها اقدام به توسعه فیبرهای نوری کرده است، افزود: بر اساس ماده ۶۷ برنامه توسعه کشور تفاهمی بین شرکت ارتباطات زیرساخت و راه آهن برای استفاده از این شبکه فیبرهای نوری در مسیر ترانزیت و توسعه شبکه ملی، منعقد شده است.

آذری جهرمی ادامه داد: در پایش ها مشخص شده که ۶۰ درصد خطوط ریلی کشور تحت پوشش نسل دوم همراه است و همچنین ۳۸ درصد این خطوط به نسل سوم مجهز هستند که این عدد قابل قبولی نبود؛ به همین دلیل از اپراتورها برای توسعه و تکمیل پوشش اینترنت تلفن همراه در ایستگاه ها و طول مسیر راه آهن دعوت شد.

وی افزود: امیدواریم این برنامه اجرایی موجب رضایت مردم باشد و باعث استفاده بیشتر از خطوط ریلی و کاهش فشارها به خطوط جاده‌ای شده و در نتیجه، کاهش آمار تصادفات جاده ای و صرفه جویی در هزینه های جانبی تصادفات بر دوش مردم و کشور را داشته باشیم.

وی افزود: این مسیر همکاری در طرح حرم تا حرم متوقف نمی شود و در فاز بعدی و در یک برنامه عملیاتی مسیر جنوب کشور نیز پوشش داده می شود و مسیر اهواز که مسیر پرترددی است، در برنامه بعدی این حوزه قرار دارد.

حمید فرهنگ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد با این تفاهمنامه خدمات خوب و مطلوبی به مسافران ارائه شود.