شناسهٔ خبر: 62230 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون اول رئیس‌جمهور در بندر شهیدرجایی مطرح کرد؛

تاکید بر تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان در بنادر کشور/گمرک و سازمان بنادر موانع پیش‌روی ترخیص کالا را گزارش دهند

جلسه معاون اول رئیس جمهوری در جلسه معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهیدرجایی، با تأکید بر این که باید فعالیت بخش خصوصی و واردکنندگان و صادرکنندگان در گمرکات کشور و بنادر تسهیل شود، گفت: دولت به هیچ عنوان مایل نیست که کالایی در بنادر و گمرکات متروکه شود و لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه معرفی توانمندی ها و برنامه های توسعه ای بندر شهید رجایی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور استاندار، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، رئیس کل گمرک ، رئیس سازمان استاندارد و جمعی از نمایندگان استان در مجلس در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در این جلسه با اشاره به کندی روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات گفت: میانگین زمان توقف کالا در بنادر زیاد است که باید برای حل این موضوع تدابیری اندیشیده شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر این که باید علل و عوامل توقف کالا در بنادر و گمرکات شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود از سازمان بنادر، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های مرتبط خواست ظرف یک هفته گزارشی دقیق از دلایل توقف کالا و راهکارهای سرعت بخشیدن به روند ترخیص تدوین و ارائه دهند.

جهانگیری همچنین با تأکید بر این که باید فعالیت بخش خصوصی و واردکنندگان و صادرکنندگان در گمرکات کشور و بنادر تسهیل شود خاطرنشان کرد: دولت به هیچ عنوان مایل نیست که کالایی در بنادر و گمرکات متروکه شود و لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهیدرجایی افزود: سازمان بنادر اقدامات خوبی برای توسعه بندر شهید رجایی انجام داده است که امیدوارم این برنامه ها با جدیت دنبال شود تا بندر شهید رجایی به بندری در تراز جهانی تبدیل شود.

جهانگیری از گمرکات کشور نیز به خاطر توسعه برنامه های نرم افزاری و ایجاد سامانه های مختلف قدردانی کرد و افزود: با تکمیل این سامانه‌ها و توسعه بخش نرم‌افزاری گمرک باید ورود و خروج کالا از ابتدا تا انتها تحت کنترل و نظارت باشد.

در این جلسه گزارشی از توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهید رجایی ارائه و توضیحاتی نیز در خصوص اولویت‌ها و اهداف این بندر مطرح شد.

در این نشست همچنین موضوع توقف و متروکه شدن کالا در بنادر و گمرکات موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره دلایل توقف کالا و تأخیر در ترخیص کالا مطرح کردند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در پایان این جلسه مقرر شد که سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌های مربوطه ظرف یک هفته گزارشی جامع و دقیق در خصوص دلایل توقف کالا در بنادر و گمرکات کشور تدوین کنند تا در جلسه‌ای مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.