شناسهٔ خبر: 62254 - سرویس جاده‌ای

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

نیاز به نصب ۴هزار دوربین ثبت تخلف دیگر در جاده‌های کشور/ پروژه نصب ۲ هزار دوربین در سال ۹۸ اجرایی می‌شود/ مروری بر عملکرد سامانه‌های ITS در آبان‌ماه

فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیانه اینکه نیازمند نصب ۴ هزار دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور دیگر در جاده‌های کشور هستیم، گفت: ۴ هزار دوربین مورد نیاز در دو پروژ ۲ هزار عددی تعریف شده و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با نصب ۲هزار دوربین اول به روش BOT کامل موافقت کرده است.

فرامرز مداح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره برنامه‌های در دست اقدام حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: بحث هوشمند سازی حمل‌ونقل جاده‌ای طی یک دهه گذشته در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت و تا امروز نیز شاهد دستاوردهای مهمی در این زمینه هستیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده، امضای قرارداد نصب و راه‌اندازی ۱۸۷۹ سامانه‌ ثبت تخلف عبور و مرور به‌صورت یکپارچه با شرکت مبین بود که ۱۱۲۰ سامانه تا ابتدای آذرماه سال جاری در دست بهره‌برداری قرار دارد.

ثبت رکورد بیش از ۴ میلیون جریمه توسط ۱۵۷۰ سامانه ثبت تخلف عبورو مرور

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ثبت رکورد ۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۳۱ جریمه توسط ۱۱۲۰ سامانه یکپارچه ثبت تخلف عبور و مرور و ۴۵۰ سامانه از قبل نصب‌شده در جاده‌ها تا ابتدای آذرماه خبر داد.

مداح با بیان اینکه «این تعداد سامانه ثبت تخلف عبور و مرور برای محورهای شریانی کشور کافی نیست» تصریح کرد: برای بهره‌مندی از مکانیسم سرعت متوسط استفاده باید حداقل فاصله بین دوربین‌ها رعایت شود و بنا بر بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نیازمند نصب ۴ هزار دوربین دیگر هستیم.

 عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: ۴ هزار دوربین مورد نیاز در ۲ پروژه ۲ هزار عددی تعریف شده که برای انجام مقدمات ۲ هزار دوربین اول و آماده‌سازی برای اجرا در ابتدای سال آینده هدف‌گذاری شده است. البته در همین رابطه مکاتباتی با سازمان برنامه‌وبودجه بر سر پیمان آن صورت گرفت که معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان موافقت خود را با اجرای BOT کامل اعلام کرده است.

بازگشت سرمایه پروژه نصب ۲هزار سامانه ثبت تخلف طی ۵ سال

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات با اشاره به ویژگی‌های قرارداد BOT کامل اظهار داشت: در این روش حدود یک هزار میلیارد تومان ارزش پروژه پیش‌‌بینی شده است که طی ۵ سال بهره‌برداری به پیمانکار پرداخت می‌شود.

وی افزود: این دوربین‌ها به‌غیر از تخلفات قادر به ثبت تمام تردد‌ها نیز هستند، زمان سفر و تحلیل‌های ترافیکی مبنی بر اینکه از چه شهری به شهری بر مبنای دو رقم پلاک، تحلیل‌های مبدأ و مقصدی که در ایام خاص مانند ایام تعطیلات نوروز و سفرهای تابستانی و سایر تحلیل‌ها قابل دسترس خواهد بود.

مداح همچنین به سامانه‌های توزین در حین حرکت ﴿WIM﴾ نیز گفت: در حال حاضر ۳۲ سامانه فعال در سطح راه‌های شریانی در حال بهره‌برداری است و طبق قراردادی که از طریق مناقصه عمومی برگزارشده است، یک شرکت خصوصی متعهد شده است که ۶۵ سامانه دیگر را نصب و راه‌اندازی کند و امیدواریم بخشی از این سامانه‌ها تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به ویژگی‌های سامانه‌های توزین در حین حرکت بیان داشت: این سامانه‌ها غیر از وظیفه‌ اصلی خود مبنی بر شناسایی کامیون دارای بار با وزن غیر مجاز، قادر به شناسایی یک کامیون حامل بار از یک کامیون بدون بار هستند که می‌توان به‌وسیله دوربین، عکس کامیون حامل بار را مشخص کند و به مراجع ذی‌ربط همچون پلیس راهور منتقل کند. همچنین می‌توانند عکس کامیون دارای بار را جهت مطابقت با بارنامه به سامانه‌های مستقر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارسال کنند تا در صورت مشخص شدن تخلف احتمالی جریمه برای اعمال شود.

همکاری سازمان و پلیس راه برای ایجاد قابلیت ارسال تصاویر سامانه‌های WIM 

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای سامانه‌های توزین در حین حرکت را یکی از ابزار‌های کمکی در راستای اجرای سیاست مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: با همکاری پلیس راهور ناجا تاکنون ۱۱ سامانه WIM قابلیت ارسال تصاویر و گزارش به پلیس را پیدا کرده و مقرر شده سایر سامانه‌ها نیز از این قابلیت برخوردار شوند.

مداح در ادامه یادآور شد: سامانه‌های WIM به‌طور مجزا می‌توانند نسبت به ثبت تخلف سرعت نیز فعالیت کنند.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ۳۹۰ هزار بازدید از اپلیکیشن موبایلی سامانه ۱۴۱ در آبان ماه خبر داد و گفت: در حال بازنگری این اپلیکیشن هستیم تا علاوه بر ارائه خدمات فعلی، خدماتی ارائه شود تا کاربران بتوانند به‌صورت دوطرفه با مرکز مدیریت راه‌های کشور در تماس باشند و از طرفی اپلیکیشن بتواند در مسیر هشدار‌های لازم در شرایط خاص مانند نزدیک شدن به نقاط پرحادثه یا ترافیکی را به کاربران جاده ارائه کند.

ارائه خدمات جدید اپلیکیشن ۱۴۱ در سه ماهه اول ۹۸

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: پیش‌بینی می‌شود خدمات جدید اپلیکیش ۱۴۱ در سه ماه اول سال ۹۸ در اختیار کاربران آن قرار گیرد.

 نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه فناوری اطلاعات همچنین به طرح توسعه دوربین‌های نظارت تصویری اشاره کرد و گفت: حدود ۷۳۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری ثابت در شبکه راه‌های کشور فعالیت دارند که علاوه بر آن‌ها برای نظارت بیشتر بر تردد مسافران و مدیریت ترافیک در نقاط مرزی در ایام خاص مانند اربعین حسینی (ع) و ۲۸ صفر از پهباد استفاده شد.

 مداح با توجه به بهره‌مندی شبکه راه‌ها از ۱۹۶ تابلو ترافیک در شبکه راه‌های کشور بیان داشت: از این تعداد را ۱۵ تابلو ترافیک نما و ۱۸۱ تابلو VMS تشکیل می‌دهند که همگی از مرکز مدیریت راه‌های کشور به روز رسانی می‌شوند.

وی افزود: همچنین از ۸۶ دستگاه محاسبه زمان سفر بلوتوثی برای درج اطلاعات بر روی تابلوهای VMS استفاده می‌شود تا مسافران بتوانند از مدت‌زمان سفر پیش از حرکت مطلع شوند. عمده این دستگاه‌ها در محورهای شمالی نصب‌ شده‌اند.

برقراری یک میلیون و ۳۶۰ هزار تماس با سامانه تلفن گویای ۱۴۱ در آبان‌ماه

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به خدمات سامانه ۱۴۱ اشاره کرد و گفت: در آبان ماه یک میلیون و ۳۶۰ هزار تماس با سامانه تلفن گویای ۱۴۱ برقرار شده است که عمده نیازمندی‌ها مربوط به انسداد محورها بوده است. البته مردم می‌توانند در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با اپراتور سامانه گفتگوی تلفنی داشته باشند که طی آبان ماه بالغ‌بر ۹۵ هزار با اپراتور سامانه تماس حاصل شده است.

مداح خاطرنشان کرد: سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ نیز برای دریافت انتقادهاست که ۴۱۵ هزار پیامک در آبان ماه به این سامانه ارسال شده است

نماینده تام الاختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امور فناوری اطلاعات یادآور شد: محورهای ما به ۲۳۰۰ دستگاه تردد شمار مجهز است که اطلاعات آن برای برآورد جریان ترافیک، حجم ترافیک و برنامه‌ریزی استفاده می‌شود و می‌تواند برای بحث‌های طراحی جاده‌ها و مسیر‌های جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.