شناسهٔ خبر: 62286 - سرویس مسکن و شهرسازی

در دو دهه اقدامات شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران محقق شد؛

از ورود ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به محدوده شهری ممانعت شد

مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران کاهش الحاق ۹ هزار هکتار از محدوده شهرها را به نفع اراضی کشاورزی در طی دو دهه گذشته از دستاوردهای شورای‌عالی شهرسازی و معماری برشمرد.

مسعود حمزه ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه وعمران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برخی از دستاوردهای شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران را در دو دهه اخیر در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی برشمرد و گفت: عملکرد عام شورای‌عالی شهرسازی در دو دوره گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر ۹ هزار هکتار کاهش محدوده شهرها به نفع اراضی کشاورزی با تصمیمات شورا محقق شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران ادامه داد: نسبت حریم به محدوده قانونی شهرها که در بیشتر از دو دهه قبل گاه تا ۴۰ برابر در برخی شهرها رسیده بود با تصمیمات شورا به ۴.۶ رسیده که دستاورد خوبی است.

حمزه‌ای ادامه داد: همچنین تراکم ناخالص جمعیتی که یک شاخص برای میزان تراکم شهری است، در سال ۹۰ برابر ۴۸ نفر در هکتار بود که در طرح‌های مصوب به ۶۵ نفر در هکتار افزایش یافته که اینها نمونه‌ای از عملکرد شورای عالی شهرسازی در جهت اجرای مصوبه هیات دولت برای جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی است.  

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: به رغم این دستاوردها اما هنوز هم گزارش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر نهادها حاکی از تداوم تخلفات ساختمانی در مناطق روستایی است و باید همه تلاش کنیم تا از تخلفات جلوگیری شود.