شناسهٔ خبر: 62371 - سرویس هوایی

به دنبال انتقاد از به کارگیری ATR در مسیرهای خارجی صورت گرفت:

انتشار جوابیه «هما» به اظهارات رییس اسبق هواپیمایی کشوری/ برقراری پرواز تهران-باکو پیشنهاد کارخانه ATR بوده است

هواپیمای ATR هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با انتشار جوابیه‌ای ضمن دفاع از به‌کارگیری هواپیمای ATR در مسیرهای کوتاه خارجی، به اظهارات رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در دولت دهم پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به دنبال انتشار مصاحبه‌ای با رضا نخجوانی، رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در دولت دهم در سایت نود اقتصادی با تیتر «مردم درپروازهای طولانی از هواپیمای ATR استفاده نکنند!» که در آن به انتقاد از به‌کارگیری هواپیماهای ATR در مسیرهای خارجی پرداخته شده بود، روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با انتشار جوابیه‌ای به اظهارات مطرح شده پاسخ داد. در این جوابیه آمده است:

 «در پاسخ به مرقومه یکی از اصحاب اسبق صنعت هوانوردی باید اشاره داشت، یکی از اهداف اصلی شرکت های هواپیمایی، استفاده بهینه از ناوگان موجود و در اختیار است. در همین راستا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"با عنایت به تحویل ۱۳ فروند هواپیمای ATR ، علاوه بر برقراری پروازهای داخلی، اقدام به برنامه ریزی و اجرای پروازهای منطقه ای با این هواپیماها نموده است.

درخصوص مزایای استفاده از این هواپیما نکات ذیل جهت روشن شدن اذهان عمومی اعلام می گردد :

۱-  از آنجا که این هواپیما برای پروازهای با مسافت ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری بهینه، طراحی شده است قابلیت خوبی در ارائه پروازهای برون مرزی به کشورهای همجوار میهن عزیزمان ایران دارد و پرواز تهران- باکو جزو مسیرهای پیشنهادی شرکت  ATR به "هما" بوده است. (نام ATR به زبان فرانسوی یعنی ترانسپورت هوایی منطقه ای.)
۲- با  توجه به فصل کم مسافر، به لحاظ اقتصادی، استفاده از این هواپیما در پروازهای برنامه ریزی شده به باکو کاملا محاسبه شده بوده است. 

۳- ارتفاع پروازی این هواپیما ۲۲۰۰۰ پا و حداکثر ارتفاع کوههای البرز و قله زیبای دماوند ۱۸۴۱۰ پا می باشد که البته هیچ مسیر هوایی از روی این قله تعریف نشده است. انتخاب مسیرهای هوایی با کنترل شرایط ویژه جوی و منطبق بر استانداردهای صنعت حمل و نقل هوایی و الزامات کارخانه سازنده صورت می پذیرد. 

۴-  بر مبنای معیارهای طراحی، این هواپیما با ۵۳ مسافر می تواند مسافت  ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون سوختگیری در شرایط نرمال پرواز نماید و محدویت ۵۰۰ تا ۸۰۰  کیلومتری بدلیل ایجاد شرایط رفاه مسافر است. 

۵- نیاز به باند کوتاه و مصرف کم سوخت و ناوبری پیشرفته این هواپیما از دیگر مزایای بهره برداری از این ناوگان است.
درپایان جای بسی تعجب است که در اظهار نظر کارشناس محترم، مزایای این هواپیما بصورت نقاط ضعف آن مطرح شده است و مردم را از سفر با آن پرهیز می‌دارند.