شناسهٔ خبر: 62376 - سرویس وزارتی

اسلامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

دولت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع حمل و نقلی حمایت می‌کند/ تأکید بر توسعه متناسب و متوازن ناوگان حمل و نقلی کشور

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام حمایت دولت در سال جاری و سال‌های آتی از حوزه‌های حمل و نقل گفت: دولت هم در سال جاری و هم در سال‌های آتی پشتیبانی‌های لازم را از حوزه‌های حمل و نقل خواهد داشت، نکته مهم آن است که بتوانیم ناوگان‌مان را به صورت متناسب و متوازن توسعه دهیم که این ناوگان شامل ناوگان جاده‌ای، ناوگان ریلی در بخش بار و مسافر، ناوگان دریایی و هوایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ضمن بازدید از سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک هفته حمل و نقل به جامعه حمل و نقل و فعالان حوزه‌های آن گفت: امیدوارم توجه به تمامی محورهای حمل و نقل بتواند به فعالیت مؤثر بخش خصوصی از طریق ظرفیت‌سازی و توسعه قابلیت مدیریت در شبکه‌های حمل و نقل منجر شود، همچنین بتواند ظرفیت‌های نوینی را برای کشور به وجود آورد تا بتوانیم از فرصت‌های خدادادی سرزمین‌مان نهایت بهره‌مندی را ببریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فرصت‌های خدادادی سرزمین ایران از جمله دریا و همچنین قرار گرفتن ایران در منطقه ترانزیتی نشان از اهمیت ایران در این منطقه جغرافیایی دارد که باید بتوانیم با ایجاد قابلیت و با توسعه لجستیک و حمایت از بازرگانان، بازار گسترده‌تری را برای فعالیت‌ها و کسب و کار حمل و نقل ایجاد کنیم و توسعه دهیم.

اسلامی با بیان این که ترانزیت برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در روند ترانزیت جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. این بندر در سال گذشته با افتتاح فاز نخست توسعه به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری رسید  و در حوزه ریل نیز امیدواریم با افتتاح خط آهن چابهار انتقال بارها بین جاده و ریل تقسیم شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به بازدید خود از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بازدیدهای چندساعته نشان می‌دهد که معرفی سرفصل‌های گوناگون ارائه شده به خوبی انجام شده و همچنین ظرفیت‌های داخلی و پژوهشی نمایشگاه نشان از قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های داخلی و همچنین خارجی دارد.

وی تأکید کرد: امیدواریم قابلیت ‌سازی در تولید و توجه به صنایع داخل برای پیشبرد حمل و نقل مورد توجه و تأکید بیشتری از سوی سرمایه گذاران قرار بگیرد.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: دولت هم در سال جاری و هم در سال‌های آتی پشتیبانی‌های لازم را از حوزه‌های حمل و نقل خواهد داشت، نکته مهم آن است که بتوانیم ناوگان‌مان را به صورت متناسب و متوازن توسعه دهیم که این ناوگان شامل ناوگان جاده‌ای، ناوگان ریلی در بخش بار و مسافر، ناوگان دریایی و هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز آغازین روز هفته حمل و نقل است امیدواریم طی همین روزها مذاکرات مناسبی بین تولید کننده‌ها و مصرف‌کنندگان صورت بگیرد در عین حال خریداران و فروشندگان این اطمینان را داشته باشند که مصنوعات تولیدی آن‌ها مورد حمایت دولت است و می‌تواند با تخصیص منابع از محل تسهیلاتی که در نظر گرفته شده پشتیبانی شود و هم خریدار و هم تولید کننده از منابع پشتیبان بهره‌مند شوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: نیاز داریم در شرایط کنونی که تحریم‌های همه‌جانبه به ملت ایران برای کیفیت‌زدایی از کسب و کار در حال انجام است جریان معکوس را پیش‌ بگیریم و توجه به صنایع داخلی را در اولویت برنامه ها و سیاست‌های خود قرار دهیم.

وی در پایان از حل مسائل رانندگان و بیمه آن‌ها و پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی از این قشر زحمت‌کش خبر داد و گفت: اخیرا ارزهایی را بانک مرکزی به واردکنندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات اختصاص داده است تا بتواند لاستیک را به سهولت تأمین کند، در حال حاضر مواد اولیه تولید لاستیک و سایر اقلام رانندگان با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود که می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات رانندگان باشد در عین حال پایش تخصیص اقلام رانندگان به صورت مناسبی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید انجام شود.

وی افزود سازمان راهداری به میزان سهمیه‌ای که وزارت صمت برایش در نظر می‌گیرد لاستیک مورد نیاز را به رانندگان می‌رساند و در عین حال تلاش خواهیم کرد که لاستیک‌های جدید بر اساس میزان پیمایش و میزان باری که در چهارچوب تن – کیلومتر جابجا می‌شود در اختیار رانندگان قرار گیرد./