شناسهٔ خبر: 62381 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در پایان بازدیداز نمایشگاه اعلام کرد

رایزنی با مقامات آذربایجان برای تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا/ توزیع حمل بار روی ریل و جاده با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: در پایان هفته سفری به آذربایجان خواهیم داشت تا مذاکرات لازم را در راستای تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا انجام دهیم. امیدواریم با هماهنگی‌ها و تعاملاتی که با کشورهای همسایه وجود دارد، در بخش ریل و جاده سهم از دست رفته خودمان را که مورد غفلت واقع شده، دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز پس از پایان بازدید از سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مهمترین سرفصل توسعه ما در بخش حمل و نقل بحث ترانزیت و فعال کردن کریدورهای محوری شمال و جنوب است که در حقیقت جزو تعیین کننده‌ترین کریدورها به شمار می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه دولت‌ها در گذشته تاکنون سرمایه‌گذاری های هنگفتی در جهت توسعه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال – جنوب انجام داده‌اند تا این مهم شکل بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی است که ظرفیت آن در دولت تدبیر و امید از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده است، گفت: پروژه راه آهن چابهار به زاهدان هم اکنون در دست اجراست که امیدواریم با تکمیل این راه آهن بتوان حمل باری که قدرت ظرفیت بندر است روی ریل و جاده توزیع کنیم و بتوانیم از جنوب کشور اتصال را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در شمال سال ها پیش اتصال برقرار شده است. خط ریلی بافق – سرخس برقرار است و اینچه برون هم جدیدا اضافه شده است که هفته گذشته دربازدیدی که از اینچه برون داشتیم نشان از پیشرفت مناسب این پروژه داشت. امیدواریم با هماهنگی ها و تعاملاتی که با کشورهای همسایه داریم بتوانیم سهم از دست رفته خودمان را که مورد غفلت واقع شده است، دنبال کنیم.

اسلامی از دیگر مواردی که در دستور کار قرار دارد، محور آستارا برشمرد و گفت: به زودی راه‌آهن به رشت می‌رسد و شاهد افتتاح و بهره برداری راه‌آهن در رشت خواهیم بود. پروژه ریلی رشت به آستارا جزو پروژه‌های فوری و با اولویت ما بوده که آن را در دست انجام داریم.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات ریلی و جاده‌ای نشان می‌دهد که استطاعت بهره‌برداری بیشتر در این دو حوزه مهم حمل و نقلی وجود دارد و در عین حال نیاز به رایزنی و هماهنگی‌های دیپلماتیک بیشتری در این زمینه وجود دارد که هم وزارت امورخارجه و هم ما در وزارت راه و شهرسازی به صورت تخصصی آن را دنبال می کنیم. تکمیل این شریان‌ها می‌تواند ما را به ظرفیت‌های مطلوب پایدار برساند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از سفر هفته آینده خود به باکو خبر داد و گفت: این سفر در راستای تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا انجام می‌شود که امیدواریم با مقام آذری به توافقات مطلوب دست یابیم.