شناسهٔ خبر: 62430 - سرویس هوایی

مه‌آبادی در نشست خبری اعلام كرد:

آغاز بهره‌برداری آزمایشی از اولین سامانه بومی راداری SSR در فرودگاه مهرآباد/ نخستین سامانه سیمولاتور ۳ بعدی برج مراقبت پرواز توسط متخصصان داخلی ساخته شد/فرودگاه‌های كوچك یا نسل سوم در مناطق كمتر برخوردار احداث می‌شود

رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز بهره‌برداری آزمایشی از اولین سامانه بومی راداری SSR در كشور خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز عملیات نصب این رادار در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد آغاز شده است؛ اقدامی كه اخیرا موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای متعددی برای اجرایی شدن آن با بخش خصوصی و شركت‌های دانش بنیان به امضا رساندیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با حضور  در نشست خبری دومین روز از سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته ضمن تبریك روز حمل ونقل (۲۶ آذرماه) به مدیران و كارشناسان این عرصه بیان كرد: خوشبختانه علی‌رغم تشدید تحریم‌های بین‌المللی صنعت هوانوردی در شرایط بسیار خوبی است؛ به گونه‌ای كه ما به عنوان متولی اصلی صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی در كشور ادعا می‌كنیم كه در بهترین شرایط هوایی در بیش از ۴ دهه گذشته قرار داریم.

مه‌آبادی با بیان اینكه امروز شاهد روزهای خوبی از جنبه‌های مختلف بهسازی، نوسازی، توسعه زیرساخت‌ها و به روز رسانی سامانه‌ها در فرودگاه‌های كشور هستیم گفت: باتوجه به این شرایط خوب هیچ‌گونه نگرانی در امر خدمات‌رسانی در بخش فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در كشور نخواهیم داشت.

وی در ادامه از آغاز بهره‌برداری آزمایشی از اولین سامانه بومی راداری SSR در كشور خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز عملیات نصب این رادار در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد آغاز شده است. اقدامی كه اخیرا موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای متعددی برای اجرایی شدن آن با بخش خصوصی و شركت‌های دانش بنیان به امضا رساندیم.

این مقام مسئول همچنین از اتمام عملیات ساخت اولین سامانه سیمولاتور ۳ بعدی برج مراقبت پرواز در كشور خبر داد و گفت: این سامانه توسط متخصصان داخلی شركت فرودگاه‌ها ساخته شده و به زودی با حضور یكی از مقامات رسمی كشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه سخنان خود به اتمام عملیات نصب رادار جدید آسمان تهران در آینده‌ای نزدیك خبر داد و گفت: طی روزهای آینده شاهد بهره‌برداری از این رادار پیشرفته و مدرن در آسمان تهران خواهیم بود كه قطعا شرایط را در این حوزه بسیار بهبود خواهد بخشید.

مه‌آبادی در خصوص چگونگی تامین هزینه‌های فرودگاهی در كشور نیز بیان كرد: تاكنون هزینه فرودگاه‌ها در كشور بر عهده دولت بوده و از این پس نیز بخش قابل توجهی از آن از سوی دولت تامین خواهد شد. این در حالی است كه طبق نظام فرودگاهی بین‌المللی هزینه فرودگاه باید از سوی كاربران تامین شود، اما ما باتوجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و دستور وزیر محترم در این حوزه به گونه‌ای عمل خواهیم كرد كه هیچ‌گونه اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی كشوری طی سال‌های اخیر براساس دسترسی مردم در هر ۱۰۰ كیلومتر به یك فرودگاه در حال حاضر ما نیازمند به احداث فرودگاه جدیدی در كشور نیستیم. همچنین طبق برنامه ششم توسعه احداث فرودگاه جدید در كشور ممنوع اعلام شده است، اما آنچه كه متولیان صنعت هوایی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه ضروری دانسته‌اند جهت‌دهی مناسب در فرآیند مسیر ایجاد فرودگاه جدید، تغییر محل و توسعه آن‌ها در مناطقی كه زمینه لازم وجود دارد، اعلام شده است.

این مقام مسئول در خصوص احداث فرودگاه‌های كوچك یا نسل سوم در مناطق كمتر برخوردار كشور نیز بیان كرد: ما در این حوزه به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در كشور بوده و تلاش داریم تا با احداث نسل جدید فرودگاه‌ها كه همگی ارزان‌قیمت، دارای هزینه‌های عملیاتی كم و همچنین مسئول توسعه محلی در این مناطق هستند را در كشور احداث كنیم.

مه‌آبادی با تاكید براینكه ساخت این فرودگاه‌ها به اشتغال‌زایی در این مناطق نیز كمك خواهد كرد گفت: احداث فرودگاه نسل سوم، كیفیت زندگی در مناطق محروم را افزایش داده و قطعا در هر منطقه‌ای كه توجیه اقتصادی برای آن وجود داشته باشد ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص هوشمندسازی فرودگاه‌ها بیان كرد: در ۳ سال گذشته تمركز ما بر رفع مشكلات مربوط به حوزه‌های ایمنی، گلوگاه‌های ظرفیتی، نوسازی سامانه‌ها و استفاده از فرصت‌های پسابرجامی بوده است اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش داریم در ۳ سال آتی بر روی هوشمندسازی فرودگاه‌ها تمركز كرده و به ارتقای این حوزه بپردازیم كه قطعا در این مسیر راهكاری جز روی آوردن به منابع داخلی نخواهیم داشت.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: طبق آمار ۸ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه  سال قبل ۱۰ مورد از فرودگاه‌های كشور كه همگی در نقاط كمتر برخوردار واقع شده‌اند شاهد افزایش میزان نشست و برخاست‌های هواپیما بوده‌ایم كه در این بخش می‌توانیم به فرودگاه‌های ایلام، جهرم، آبادان، همدان، خوی و مراغه اشاره كنیم.

مه‌آبادی در انتها در پاسخ به این سوال که آیا هزینه احداث باند بتنی ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که ۱۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده، بیش از رقم مورد نیاز برای انجام این پروژه نبوده است، گفت: قرارداد احداث این باند براساس مناقصه عمومی به امضاء رسیده است. قرارداد ساخت باند ۶۰ میلیارد تومان بود ولی آن رقمی که ذکر شد( ۱۳۰ میلیارد تومان) ارزش فعلی پروژه بوده است. همچنین در این قرارداد نوسازی سامانه لایتینگ باند نیز (نوررسانی) گنجانده شده بود. به طور کلی شرکت فرودگاه ها در چهار سال اخیر ۷ هزار میلیارد تومان در پروژه های عمرانی هزینه کرده است که براساس اعلام دستگاه های نظارتی حتی یک ریال نیز تخلف نداشته ایم.