شناسهٔ خبر: 62431 - سرویس هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد:

تسهیل ورود هواپیماهای کوچک برای مناطق کمتر برخوردار/ دو شوک همزمان به صنعت هوایی واردشد/ از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد/قوانین ایمنی ما بر اساس مقررات اتحادیه اروپا نوشته شده است

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دو شوک واردشده به صنعت هوایی کشور گفت: دستورالعمل جدیدی برای ورود هواپیماهای کوچک به‌منظور ارائه خدمات در مناطق کمتر برخوردار تدوین‌شده است.

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان اینکه اکنون دو اتفاق مهم برای صنعت هوانوردی رخ داده است، گفت: رشد قیمت ارز به اندازه ۲.۵ برابر و تشدید تحریم هوانوردی توسط دولت امریکا باعث شده اکنون این صنعت در وضعیت ویژه‌ای قرار بگیرد و کلیه ساختارهای صنعت مانند آموزش، تعمیر و نگهداری هواپیما و عملیات پروازی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: ما به‌عنوان سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم در وهله اول شرایط فعلی را حفظ کرده و در وهله بعدی به دنبال توسعه صنعت هوانوردی باشیم.

عابدزاده با اشاره به اینکه پیشتر نیز صنعت هوانوردی در شرایط ویژه قرار داشت، گفت: در آن دوران توانستیم با اتحاد از آن شرایط عبور کنیم و اکنون با اطمینان می‌توان گفت که اتحاد، توان و دانش بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. بنابر این از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.

عابدزاده در ادامه با اشاره به عبور هواپیماهای آمریکایی از حریم هوایی ایران گفت: ما برای هیچ کشوری به‌جز اسرائیل محدودیتی برای عبور از آسمان کشور تعیین نکرده‌ایم و دیگران نیز محدودیتی برای ما وضع نکرده‌اند، بی‌شک اگر اتفاق جدیدی رخ دهد با توجه به منافع ملی دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قوانین مصوب هواپیمایی کشوری برای تأسیس ایرلاین و ورود هواپیما به کشور اشاره کرد و افزود: این قوانین به این منظور تصویب شده است که هم توسعه در صنعت هوانوردی اتفاق بیفتد و هم رضایت مسافران و شرکت‌های هواپیمایی تأمین شود. در واقع هدف این دستورالعمل‌ها این بوده که بتوانیم از همه امکانات برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور دستورالعمل جدیدی تدوین‌شده است که ورود هواپیماهای کوچک بر تعداد کم را برای خدمت‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها مجری قوانین مربوط به حقوق مسافر هستند، گفت: در حوزه ایمنی نیز قوانین ما بر اساس مقررات اتحادیه اروپا نوشته شده است این قوانین و قوانین مربوط به تأسیس شرکت هواپیمایی به صورت کاملا شفاف در سایت هواپیمایی کشوری وجود دارد و پیش‌تر نیز در چندین نوبت با نظر فعالان هوانوردی اصلاح شده است.

عابدزاده در ادامه به مقررات مربوط به سن ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: پیش‌تر در مجلس مصوب شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال وارد کشور نشوند که با توجه به تحریم‌ها و ضعف مدیریت اقتصادی ایرلاین‌ها این مصوبه محقق نشد.

وی ادامه داد: در واقع ما در ۳۵ سال گذشته صنعت هوانوردی را به لحاظ اقتصادی بد اداره کرده‌ایم و نرخ گذاری تکلیفی اجازه ورود سرمایه گذاران به صنعت هوانوردی، توسعه ناوگان و همچنین توسعه فرودگاه‌های کشور را نداده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اکنون با توجه به اصلاح ساختار اقتصادی و ضعیت تغییر کرده است. در دو سال گذشته ما اجازه ورود هواپیماهایی که سال تولیدشان مربوط به پیش از سال ۹۸ میلادی است را نداده‌ایم. البته برخی شرکت‌ها بوده اند که با سرمایه‌گذاری هواپیماهایی را خریداری کرده بودند که برخی از آنها اکنون خارج از کشور قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این هواپیماها که این هواپیماها که تعداد معدودی هستند سرمایه ملی محسوب می‌شوند ورود آنها به کشور تسهیل خواهد شد.

تلاش دولت برای حل مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: اکنون در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین در برخی کشورهای همسایه به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی توانسته‌اند با استفاده بهینه از ناوگان خود این مشکل را تا حدودی مرتفع کنند و پروازهای خود را ادامه دهند. البته دولت و سازمان هواپیمایی کشوری نیز برنامه‌های حمایتی برای گذر از این مشکل تدوین کرده‌اند.

عابدزاده افزود: هدف آمریکا از این اقدام این است که پروازهای بین‌المللی ایران را به صفر برساند که البته در این اقدام موفق نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به کاهش مسافر در پروازهای ایران اشاره کرد و گفت: این مساله چندان به تحریم مرتبط نیست. بلکه افزایش ۲.۵ برابری نرخ ارز در صنعتی که ۷۰ درصد از هزینه‌های آن به صورت ارزی است، سبب افزایش نرخ بلیت و در نتیجه کاهش مسافر شده است. فکر می‌کنم بازار سفرهای هوایی طی چند ماه آینده به تعادل برسد.

تاسیس چند ایرلاین جدید در آینده نزدیک

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره صدور موافقت اصولی برای تاسیس ۲۰ ایرلاین در کشور گفت: در گذشته صدور موافقت اصولی و AOC برای ایرلاین‌ها همزمان صورت می‌گرفت که در اکثر مواقع منجر به تاسیس ایرلاین نمی‌شد. این مساله باعث می‌شد AOC با قیمت بالایی، در حدود ۴ میلیارد تومان در جامعه خرید و فروش شود و نوعی سوداگری بر سر AOC شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اما اکنون AOC تنها در صورتی صادر می‌شود که هواپیماهای ایرلاین خریداری شده و روی زمین باشند. به همین دلیل صدور موافقت اصولی تسهیل شده و AOC بی ارزش شده است.

عابدزاده افزود: به همین علت تاکنون نزدیک به ۲۰ موافقت اصولی برای تاسیس ایرلاین جدید صادر شده که البته در همین رابطه چند فروند هواپیما نیز وارد کشور شده و در آینده نزدیک شاهد تاسیس چند ایرلاین جدید خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تحریم‌های صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این است که در وهله اول شرایط فعلی حفظ شده و تعداد پروازها کاهش نیابد. در مرحله بعدی به دنبال توسعه پرواز با هواپیماهای کوچک به فرودگاه‌های درجه ۲ و ۳ هستیم که در چند ماه آینده شاهد شروع این پروازها خواهیم بود.

عابدزاده با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به صنعت هوانوردی افزود: اکنون بخش خصوصی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما فعال شده است. امروز لاستیک یک تایپ هواپیما در کشور تولید می‌شود و به دنبال آن هستیم که لاستیک همه هواپیماها در کشور به تولید برسد. همچنین اکنون اکثر موتورهای هواپیما درون کشور تعمیر می‌شوند.

ضرورت تقویت بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به مساله بلیت چارتر هواپیما پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته فروش اکثر شرکت‌های هواپیمایی به صورت چارتر انجام می‌شد که سعی کردیم این مورد را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: اما چارتر از بین نخواهد رفت، چراکه پرواز چارتر در صنعت گردشگری و تدارک تورها استفاده می‌شود. بلیت چارتر نباید به جای بلیت سیستمی و به صورت تک فروخته شود، اما از استفاده از چارتر در صنعت گردشگری حمایت می‌کنیم.

عابدزاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با شکایت آژانس‌های گردشگری از ارزان‌فروشی برخی ایرلاین‌ها گفت: در سازمان هواپیمایی کشوری ما با رقابت مضر برخورد می‌کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به جنگ ۴۰ ساله آمریکایی‌ها با صنعت هواپیمایی ایران اشاره کرد و افزود: ادامه صنعت در این شرایط منوط به افزایش همکاری‌ها درون صنعت است.

وی در انتها با اشاره به اهمیت تقویت بخش خصوصی در صنعت هوانوردی گفت: تنها راه نجات صنعت در این وضعیت تقویت بخش خصوصی است.