شناسهٔ خبر: 62456 - سرویس شرکت‌ها

پرهیزکار اعلام کرد:

تولید مدل‌های هواشناسی جهانی برای نخستین‌بار در کشور/ ایجاد ۳ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده از طریق استفاده از تهک کشاورزی در ۳ سال اخیر/ تلاش برای ثبت مرکز گرد و خاک منطقه جنوب غرب آسیا در ایران

دومین روز از نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌ هوایی، جاده‌ای و هواشناسی برگزار شد. رئیس سازمان هواشناسی ضمن تأکید بر اهمیت تهک کشاورزی در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین مواد غذایی اعلام کرد: طبق ارزیابی‌های انجام گرفته استفاده از این تهک در ۱۱ استان در  سال زراعی ۹۴ بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده، طی سال ۹۵ در ۱۷ استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان و طی سال ۹۶ در ۲۱ استان بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در نشست خبری دومین روز از نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به طرح راهبردی سازمان تا سال ۱۴۰۰ و بخش‌های عملیاتی آن جهت توسعه هرچه سریعتر این حوزه بیان کرد: در طرح راهبردی علاوه بر توسعه فنی، راهبرد ظرفیت سازی در درون و برون سازمان نیز مورد توجه قرار گرفته که بدین منظور آموزش‌های سنگینی برای حدود ۳ هزار نفر طی ۵ سال گذشته در این بخش انجام گرفت.

پرهیزکار ادامه داد: طی این مدت یک میلیون نفر ساعت کلاس‌های آموزشی برگزار شد که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد تصمیم‌گیری‌ها و راهبردهای صحیحی در این مسیر انجام گرفته، چراکه علی‌رغم اعتبارات محدود سازمان، گام‌های خوبی در راستای خدمات‌رسانی در حوزه‌های گوناگون کاربری برداشته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تهک کشاورزی را یکی از مهمترین و شاخص‌ترین عرصه‌های خدمات‌رسانی سازمان هواشناسی در این دوره اعلام کرد و گفت: ما در این زمینه تلاش کردیم با کاربردی کردن اطلاعات، خدمات هواشناسی در این بخش را در قالب اطلاعاتی کاربردی در اختیار کاربر نهایی قرار دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت تهک کشاورزی در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین مواد غذایی اعلام کرد: طبق ارزیابی‌های انجام گرفته استفاده از این تهک در ۱۱ استان در  سال زراعی ۹۴ بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده، طی سال ۹۵ در ۱۷ استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان و طی سال ۹۶ در ۲۱ استان بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده همراه داشته است.

این مقام مسئول میزان کل ارزش افزوده به دست آمده از تهک کشاورزی در سه سال گذشته را ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قطعا سازمان هواشناسی در حوزه مدیریت بحران نیز نقش چشمگیری داشته و در کاهش خسارات مفید خواهد بود.

وی در ادامه احیای پژوهشکده‌های هواشناسی و راه‌اندازی خدمات نوین از جمله سامانه هشدار سیل، شکل‌گیری مرکز ملی خشکسالی و همچنین مرکز ملی گرد و خاک را از دیگر عرصه‌های خدمات‌رسانی سازمان هواشناسی اعلام کرد و افزود: مرکز ملی خشکسالی در دولت یازدهم احیا و مورد استفاده قرار گرفت که محصولات متنوعی را ارائه و به عنوان مبنای تصمیم‌گیری در شوراهای عالی مانند شورایعالی آب به شمار می‌رود.

پرهیزکار درخصوص مرکز ملی گردو خاک نیز در کشور بیان کرد: خوشبختانه این مرکز امروز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است تا جایی که ما به سازمان هواشناسی جهانی درخواست منطقه‌ای شدن آن را اعلام کرده و پیگیر این موضوع هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه مدل‌های عددی را از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی در سنوات اخیر اعلام کرد و افزود: امروز وارد دانش جدید از مدل‌سازی شده‌ایم که انحصاری بوده و تنها در اختیار تعداد محدودی از کشورهاست، خوشبختانه سازمان هواشناسی امروز موفق به تولید مدل های هواشناسی جهانی برای کشور شده که همچنان برای تقویت آن‌ها به تجهیزاتی با توانایی بالاتر نیاز دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری از سخنان خود پیش بینی بارش‌ها در فصل زمستان را نرمال و زیرنرمال اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در زمستان امسال برخلاف فصل پاییز که میزان بارش‌ها بیش از حد نرمال بود، شاهد بارش‌های خوبی در نقاط مختلف کشور نباشیم.

این مقام مسئول با تأکید براینکه تمامی موازی‌کاری های مربوط به حوزه هواشناسی برای ارائه خدمات بهتر باید حذف شده و تمامی امور به سازمان هواشناسی واگذار شود گفت: قطعا با توجه به توانمندی های سازمان هواشناسی تمامی موازی‌کاری ها باید در اختیار سازمان قرار بگیرد تا طبق آخرین استانداردهای جهانی انجام شود، بدون شک وجود تداخل در امور به نفع هیچ‌کس نبوده و سازمان هواشناسی باید در جایگاه مرجع قرار گیرد.

پرهیزکار در پایان خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی طی روزهای آتی گزارش نهایی بدی آب و هوا در کشور را بر اساس تحقیقات جدید تهیه و برای عموم اعلام خواهد کرد./