شناسهٔ خبر: 62479 - سرویس هوایی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تغيير ساختار اقتصادی حمل و نقل هوايی، سلول‎های صنعت را احيا می‎کند/ توافق‎ شرکت فرودگاه‎ها با شرکت‎های دانش‎بنيان تحول بسيار بزرگی در صنعت است

علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعتقاد دارد تغییر ساختار اقتصادی انجام شده در صنعت حمل و نقل هوایی می‎تواند سلول‎های این صنعت را احیا کند وی همچنین توافقات انجام شده میان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت‎های دانش بنیان را تحول بسیار بزرگی در توسعه این صنعت دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، علی عابدزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: امروز مجموعه صنعت هوانوردی با توجه به دوران سختی که پس از انقلاب اسلامی طی کرده است به دانش، تجربه و پختگی ویژه‎ای رسیده است اما در این دوران اقتضای صنعت بر این بود که با ایجاد و تشکیل ساختارهای جدید و نو، بتواند خود را با استانداردهای روز جهانی منطبق کند و به این دلیل مسئولان برنامه‎ریزی کشور سعی کردند که صنعت را از نظر فیزیکی توسعه دهند و در این بین کمتر به سراغ ساختار فرآیندی رفتند.

وی با اشاره به اینکه امروز صنعت حمل و نقل هوایی در مورد فرآیندها و ساختارهای مکانیزه و اتوماسیون احساس کمبود می‎کند، گفت: سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در سال‎های پیشین، تجربیات ارزشمندی را در اختیار مجموعه‎ای که اکنون سرکار هستند، قرار داده است و در این بین نکته خیلی مهمتر این است که امروز یکپارچگی محسوسی در مجموعه صنعت وجود دارد که زمینه درک مشترک میان حوزه فرودگاهی، شرکت‎های هواپیمایی و دیگر فعالان را فراهم کرده است. از این رو مدیران به سوی ایجاد فرآیندهای ساختاری تمایل پیدا کرده‎اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین مدیران کنونی متعلق به این صنعت هستند و زوایای آن را می‎شناسند و این نقش زیادی بر تحولات عمیق سه چهار سال اخیر داشته است و براساس آن می‎توان آینده خوبی را برای صنعت ترسیم کرد.

وی ادامه داد: ما در ایجاد ساختارها به بیراهه رفته‎ایم. در بحث ساختار اقتصادی، تک نرخی بودن خدمات در بخش جابجایی مسافر و در بخش‎های فرودگاهی و شرکت‎های هواپیمایی، در این ۳۰-۴۰ سال، خسران و زیان زیادی را به صنعت ما تحمیل کرد و باعث شد که یکسری روش‎ها و تصمیمات غلط در حوزه های فرودگاهی و شرکت‎های هواپیمایی ایجاد و گرفته شود. شکر خدا اکنون این مشکل اصلاح شده است اما این تغییر ساختار اقتصادی در کوتاه مدت نتایج خود را نشان نخواهد داد و باید آثار آن را در سال‎های آتی مشاهده کنیم.

عابدزاده با تاکید بر اینکه تغییر ساختار اقتصادی می‎تواند سلول‎های این صنعت را احیا کند، گفت: من در نمایشگاه اخیر کیش دیدم که بخش‎های خصوصی در زمینه تعمیرات در این صنعت بسیار فعال شده‎اند و این تنها به خاطر تغییر ساختار اقتصادی انجام شده است. به همین ترتیب امروز شرکت‎های هواپیمایی دارند تصمیم‎گیری‎های صحیح‎تری در حوزه ناوگان انجام می‎دهند و مدیران آنها به سوی بهره‎گیری از فرودگاه‎های کم استفاده در کشور تمایل پیدا کرده‎اند.

وی افزود: اکنون در حوزه ساخت هم، شیوه‎ها عوض شده است و رویکرد از کپی کردن به طراحی و ابداع سوق پیدا کرده است. ما اکنون صاحب دانشی شده‎ایم که می‎توانیم خودمان طراحی و برای رفع مشکلات اقدام کنیم. ما اکنون برای ساخت هواپیما و هلی‎کوپتر و اعمال تغییرات روی هواپیما اقدام به طراحی و اجرا می‎کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه فرآیندها را باید طوری طراحی کرد که زمینه‎ساز ورود نسل فهیم، علمی و آموزش ‎دیده‎ای شود که باعث ایجاد تحول در صنعت شوند، گفت: نیازهای جامعه ما مجموعه صنعت را به این سمت کشاند که نیازهای خود را در داخل خود رفع کند و در این زمینه تفاهنامه‎هایی که شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با سازندگان بخش خصوصی، نیمه‎خصوصی و دولتی، در بحث ساخت و تامین برخی از ابزار و امکانات بویژه در زمینه کمک ناوبری، امضا کرده است تحول بسیار بزرگی است که در صنعت ما در حال اتفاق افتادن است و اینها چیزهایی است که آینده صنعت ما را تضمین می‎کند.

وی با اشاره به اینکه این تفاهمنامه‎ها نشان می‎دهد که هم بخش خصوصی توانمندی لازم را پیدا کرده است و هم شرکت فرودگاه‎ها به وجود این توانمندی پی برده است، افزود: مسئولان ما نباید از شکست‎ها هراس داشته باشند، بعضی وقت‎ها باید شکست خورد. ما برای رشد صنعت نیازمند حمایت مسئولان بالادستی هستیم. آنها باید مسئولیت را بپذیرند و این ایده و تفکر را تقویت کنند تا ما بتوانیم مشکلات را حل کنیم. باید بدانیم بدون تحمل مشکلات و تجربه شکست‎ها، نمی‎توانیم موفق شویم. البته بعضی از شکست‎ها هم به صورتی غیر واقعی به مجموعه صنعت تحمیل شدند که خسارت‎های زیادی را برای صنعت به همراه داشتند.

عابدزاده در مورد ثبات مدیریت و تأثیر آن بر توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گفت: این خیلی مهم است برای مثال در طول سال‎های ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۷ در حوزه هواپیمایی کشوری، که در آن زمان کل فرودگاه‎ها را هم در برداشت، در کل چهار مدیر تغییر کرد؛ یعنی به طور متوسط عمر هر مدیر حدود ۷ سال و نیم بود اما بعد از انقلاب، در حوزه سازمان اکنون من بیست و ششمین مدیری هستم که آمده‎ام؛ یعنی متوسط عمر مدیریت هر مدیر ۱۸ ماه بوده است در حالی که این سازمان یک مجموعه فوق‎العاده پیچیده‎ای است که می‎تواند اثرات بسیار بزرگی بر حمل و نقل هوایی بگذارد و مسئولیت بزرگ حفظ ایمنی پروازها و فرودگاه‎ها را برعهده دارد و به عنوان نماینده ایران در ایکائو باید پاسخگوی آن و دیگر نهادهای بین‎المللی مربوط به صنعت هواپیمایی باشد؛ حال چطور یک مدیر می‎تواند در این مدت کوتاه درک درستی را از صنعت پیدا کند و بتواند موجب توسعه سازمان شود و در کنار آن پاسخگوی نهادهای بین‎المللی باشد.

وی افزود: این تغییر مداوم مدیران نشان می‎دهد در این سال‎ها برنامه‎ریزان و سیاستگذاران در این حوزه درست عمل نکرده‎اند و این تبدیل به نقطه ضعف سازمان شده است. یکی از پیشنهاداتی که بنده پیش از پذیرش این مسئولیت به وزیر وقت راه و شهرسازی دادم این بود که اجازه بدهید بعد از دو سال یک فرد جوان و باتجربه را که بتواند حداقل ۱۰ سال مدیریت سازمان را برعهده بگیرد را معرفی کنم اما به دلایل همین جوانی از این امر استقبال نشد.

علی عابدزاده در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم صنعت را متحول کنیم باید به جوانان تکیه کنیم و هراس نداشته باشیم. مگر ما زمانی که مدیر شدیم چندسال‎مان بود بالاخره روی ما سرمایه‎گذاری و هزینه شد تا به درک مدیریتی رسیدیم. من اعتقاد دارم یک مدیر جوان در هواپیمایی کشوری باید ۱۰ سال فرصت داشته باشد تا بتواند تحولات عمیقی ایجاد کند.

گفتنی است نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته، از ۲۵ آذر، در شبستان مصلی تهران آغاز به کار کرده است و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.